• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mieszanie srodków smarnych o różnych lepkościach itp.

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
SAE 0W-20 z 10W-30 nie ma dużego sensu.

4T polecam ze względu na stosowanie lepszej jakości VMs np. od Motula 300V, jak dobrze pamiętam stosują tam pewne aktywatory dla Mo dodatkowo. Nieco gr. V. Ciekawą synergie można uzyskać z jakimś 0W-20.

Ogólnie dla niektórych silników, pracujących w cięższych warunkach, przy wyższych temperaturach zewnętrznych itp. podbić nieco HTHS do ca. 3 cP.

Lub jakiś 20W-50 z małym stężeniem VMs.

Ogólnie można robić Mix z olejami zbliżonymi do PCMO.
 
Ewentualnie jakis 0W-20 np. Mobil 1 i do tego jakis solidny 4T 15W-50 itp

I na jakiej podstawie sądzicie, że olej samochodowy 0W20 + ole motorowy 15W50 będzie jakiś lepszy niż kompletny olej?
To jest gdzieś szeroko testowane i porządnie przebadane na wysokich przebiegach, i teraz na tych danych tak sobie poprawiacie sprawdzonego Motula300V albo tworzycie nowe mieszaniny, które pokonują gotowe oleje silnikowe?
 
Często można uzyskać ciekawszy olej niż jakiś masowej produkcji, ale mało kto Ci to powie wprost. Również ze względu na możliwą synergie.

Jeżeli chodzi o masówkę, to głównie się wyróżnia Mobil lub ew. Shell, reszta to... na "jedno kopyto".

Resztę wskazówek podałem już powyżej, chociaż są jeszcze inne możliwości.
 
Często można uzyskać ciekawszy olej niż jakiś masowej produkcji, ale mało kto Ci to powie wprost.
No tak ale jak to zbadać i potwierdzić, że to faktycznie jest lepsze w praktyce, a nie tylko na papierze?
Właśnie nawet w takim przypadku mieszania wody 0W20 z auta i smaru 15W50 z motoru?

Skąd pewność, że taka mieszanina daje korzyści względem normlanego oleju bez gruntownego przebadania i długofalowego użytkowania? Cyferki cyferkami, ale co z praktyką która jest bazą do stwierdzenia, że ulepiono jakąś swietną kompozycję?
 
Pisałem i tłumaczę po raz ostatni: Ja ciągle piszę o możliwej synergii, masz różne typy ZnDTP, FMs itp. musisz wiedzieć, gdzie możesz ewentualnie zyskać. Uzyskasz lepszą kombinację opierając się np. o badania odnośnie FMs tzn. OFM i Mo. Niektóre dodatki mają inny czas aktywacji, posiadają również aktywatory np. tlenek Tytanu. Tutaj warto mieć solidne podstawy z wiedzy o tribofilmach. Podobnie jest z AOs, VMs itp. Również jest możliwa synergia.

Jakbyś czytał uważnie byś wiedział, że możesz dowolnie mieszać każdy PCMO lub zbliżony, bez negatywnych skutków. A jak to zrobisz z głową uzyskasz lepszy olej.

I jakbyś wiedział zaleciłem nieco zwiększyć lepkość jakimś solidnym 4T lub z mniejszym stężeniem VMs. To był mój priorytet w tym przypadku. Nie synergia AW, FM itp.


P. S.

Nie stosuj określenia woda w stosunku do 0W-20.
 
@SmartCheetah dzięki, szukałem czegoś na temat temperatur u Ciebie i faktycznie, dość szokujące :) u mnie podobna sprawa z tymi emisjami, wiesz co przycieraja się te n53/n54 bo wtryski piezo zbyt obficie sobie pracują, co powoduje zmywanie filmu olejowego z gładzi cylindra, olej o nieco wyższym kv100 pokazywał na UOA, że było znacznie mniej metali ze zużycia, dla mnie to wystarczający argumen
 
@szakul jeszcze raz...

UOA jedno mało mówi, byś musiał zlecić przynajmniej z 10 w pewnych odstępach czasowych i wyciągnąć jakieś wnioski. Które metale były widoczne? A jeżeli tam występują takie problemy, to nieco wyższe KV mało pomoże. Więc to żaden argument.
 
Chyba o tą analizę chodzi. To są za małe wartości, aby wyciągnąć jakieś wnioski. Ulegają wahaniu w trakcie eksploatacji, dlatego trzeba zlecić kilka UOA. Przejechać ten sam dystans, a tutaj prawie 1kkm różnicy. Ciekawe kiedy dolał te 0,5 l? A co jak przed pobraniem próbki? Co mogło mieć mały wpływ na wynik. KV100°C również niewiele większe. Nie wierzę, że ten mix jakoś w znacznym stopniu się przyczyni do mniejszego zużycia.
IMG_20220727_070128.png
 
Last edited by a moderator:
Widziałem... Nic niezwykłego. Sprawdź datę przeprowadzenia badania.

Na siłę starasz się dostrzec istotne zmiany.
 
Pytanie takie mam, mieszanie olejów pod konkretny samochód...
Zostało mi ponad 1,5 litra Q8 5W30 A5, API SL. Chcę dolać coś do tego Q8 dla teścia do starej toyoty.

Z czym wymieszać ten olej żeby było dobrze dla Yarisa 1 1,4 D-4D, rocznik chyba 2002? (teraz lata chyba na mannolu 10W40) Potrzeba jeszcze ok. 3 litrów. Lotos synthetic 5W40? A może lotos 10W40? Orlen classic 5W40? Aurum 5W30 lub 40? A może jakiś Specol?

Oczywiście do takiego gruzka ma być tanio :p
 
Last edited:
Lotos Synthetic 5W40 ma podobny jeśli nie taki sam pakiet dodatków. Jeśli zależy Ci tylko na wykorzystaniu oleju to wydaje się mi się najlepszym kandydatem.
 
Właśnie o to chodzi. Tej toyocie już nic nie pomoże ani nie zaszkodzi :)
 
Cześć,

W skrócie, czy mogę do przepracowanego oleju na ostatnie 500km, Shell Helix Ultra Proffessional 5w30 dolać niecały litr oleju Shell Helix Ultra 5w40?
 
Możesz, bez problemu.
 
Pytanie takie mam, mieszanie olejów pod konkretny samochód...
Zostało mi ponad 1,5 litra Q8 5W30 A5
Chyba zmiana planu - zaleję to do swifta na zimę. Przeciągnąłem wiosenną wymianę i teraz chcę tylko świeży olej na zimę w garażu i mało jazdy. Szkoda mi do tego magnateca, poczeka do wiosny.

Czyli - wlatuje litr tego Q8 i 2 litry czegoś świeżego, bez wymiany filtra (niecałe 3000 km). Z czym to wymieszać?
Moja pierwsza myśl - orlen DEX1 bo ma sporo Mo więc antyoksydant i lepiej dla łańcucha rozrządu.
Druga myśl - lotos A5, i tu pytanie czy synthetic czy aurum? aurum ma SN...

drogie bravo co radzicie? :)
 
Last edited:
Panie filtr to z 10-15 PLN też go wymień.
 
No w sumie...
 
A wracając do mieszania - to dex czy A5?
 
Back
Top