• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mieszanie srodków smarnych o różnych lepkościach itp.

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
Ale czy stężenie nie jest bardzo małe po zmieszaniu?
Ilość dodatków nie jest niepotrzebnie duża w oryginalnych olejach.

Sam zmieszałem Meguin Super Leichtlauf 5W40 i Meguin Racer 10W60 w silnik (3:1 z 4l). 100° cSt 15,8

Planuję mieć tego samego partnera mieszającego 90% do 10% bez trzycylindrowego silnika. 100°cSt 14,8

Ale te oleje mają identyczne dodatki.
 
@soszo Ale nie zaszkodzi podalem przyklad Ti, bo tutaj jest pewnosc synergizmu....Pisze oczywiscie o mieszaniu gotowcow od odpowiednich producentow.
 
A mi chodzi o to czy 0.5+0.5=1 czy 0.5x0.5=0.25 ;)
 
Skąd wiadomo, że kombinacje będą synergiczne?
No właśnie bo z jednej strony piszecie, że dodanie ułamka kropelki jednego i drugiego dodatku zmienia działanie całej receptury, a tu jeb olej taki i jeb olej taki i gotowe do działania.
 
Kto tak twierdzi ? Nie kazdy producent sie przyzna, ze mozna uzyskac lepszy olej mieszajac dwa.
Sa metody badawcze do okreslenia mieszalnosci (jednorodnosci) olejow silnikowych
 
Nie mam nic do mieszania i to żadna nowość np. w USA, ale też mi się nieco gryzie to podejście, bo z jednej strony przestrzegamy np. przed olejami Extreme AMG czy innymi niecertyfikowanymi oficjalnie, że na własną odpowiedzialność itd, a z drugiej mieszanie na chłopski rozum różnych olejów o różnych składach to już gitara. Trybolodzy i chemicy w pocie czoła (ci od AMG zapewne również) tworzą formulacje, grzebią w pierwiastkach z uwzględnieniem norm, synergii, deklaracji, no i skuteczności całego przepisu, by potem sobie które na oko odmierzył z dwóch banieczek własną kompozycję :)
 
Pisze oczywiscie o mieszaniu gotowcow od odpowiednich producentow.
AMG to inna para kaloszy. Widzę, że dochodzi do niezrozumienia kilku kwestii.

Powtórzę po raz kolejny: Można swobodnie mieszać do dwóch olejów.
Post automatically merged:

mieszanie na chłopski rozum
To jest istotna kwestia, nie można wszystkiego brać na chłopski rozum.

Ja piszę o gotowcach, nie o mieszaniu na własną rękę np. dodając estry, bo są tacy.
 
Rowe ujmuje to tak:

mieszalny i kompatybilny z konwencjonalnymi i syntetycznymi olejami silnikowymi Aby w pełni wykorzystać zalety produktu HIGHTEC SYNTH RS SAE 0W-40, zaleca się całkowitą wymianę oleju.

Ja to rozumiem, że jest mieszalny i kompatybilny bo musi, bo takie są wymogi. Ale nie zaleca się mieszać z innymi olejami.
 
Tutaj Ci gwarantuję, żaden producent się do tego otwarcie nie przyzna. Ale muszą podkreślić samą kompatybilność, gdyż ASTM D6922 zapewnia to.
 
OK, to może, aby wyjaśnić jeden, ważny aspekt - mieszajmy tylko przebadane, certyfikowane formulacje, które na etapie projektowania chemicznego, muszą być synergiczne.

Odpuścimy "mieszanie" do tematu wynalazków, które w obrębie jednej formacji są ryzykowne.
 
Musza byc mieszalne, aby uzyskac homogenna mieszanine.
 
Oleje się mieszają to jest jasne. Wątpliwości budzi poprawianie parametrów po przez mieszanie zwłaszcza tych o innych bazach i pakietach dodatków.
 
Mieszanie ma sens w przypadku dolewek. Eksperymentowanie może nie mieć najlepszych efektów. Zmieszanie olejów o różnej klasie lepkościowej powoduje jej zmianę i olej będzie zbyt "rzadki" lub zbyt "gęsty", a to może utrudniać przepływ oleju w systemie smarowania silnika, a w przypadku zbyt gęstego oleju utrudniać tworzenie się filmu smarowego rozdzielającego współpracujące elementy, dla zbyt rzadkiego oleju ten film może być zbyt cienki i szybko może być usuwany, co prowadzi do nadmiernego zużywania się współpracujących elementów. Trzeba też spojrzeć na klasę jakościową, im wyższa tym bardziej złożony pakiet dodatków i niektóre np. dysperująco-myjące mogą utrudniać działanie dodatków z innych pakietów, np. nanododatków lub innych komponentów o działaniu przeciwzużyciowym (AW) i przeciwzatarciowym (EP). Tego typu dodatki oddziaływują chemicznie z trącymi się powierzchniami i tworzą warstwę graniczną. Jeśli dodatki dyspergująco myjące utrudniają dostęp do warstwy wierzchniej to nie powstanie warstwa graniczna ochraniająca współpracujące elementy węzła tarcia.
 
Czyli tak reasumując ww. dyskusję i odnosząc ją do mojego pomysłu dot. zmajstrowania mieszańca z dwóch olejów tego samego producenta i na tej samej bazie olejowej, tj, ENEOS SUSTINA 0w20 i 0w50, aby uzyskać docelowo coś na kształt 0w30 (akurat Sustiny w tej lepkości nie ma, jest 5w30 i 5w40 oraz - oczywiście - rzeczone wyżej 0w20 i 0w50) - pomysł jest OK, oleje nie pogryzą się i efekt końcowy winien być dobry dla silnika - na jakimś amerykańskim forum znalazłem info, że robili już takie mieszańce na tych konkretnych olejach w tych konkretnych lepkościach i w sumie było OK.
 
Będzie OK. Czasem fajnie się pobawić w różne mixy. Ja sam tak robię.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
@CICHY, w tym przypadku bym się nie obawiał, bo z tego co opisujesz, główne co się zmieni, to lepkość.
 
@Naukowiec widocznie nie rozumiesz ogólnego sensu. Można swobodnie mieszać, tylko zależy co się chce osiągnąć. Opierając się w kontekście konkurencji o powierzchnię metalu dodatków o polarnej budowie cząsteczki również bym się nie obawiał. Dlatego podkreślam, aby do tego celu wykorzystać tzw. gotowce. O lepkość również bym się nie martwił, po to są specjalne kalkulatory. Więc chcesz każdemu zaprzeczyć, którzy stosują dodatki do oleju? Np. popularne tutaj na forum Archoil, bo według Ciebie również zepsują przepis. Jestem przeciwny np. dodawając estry na własną rękę, a znam takich. To już lepiej kupić 1 l Redline, który ma spore doświadczenie w branży i świetne oleje z dodatkiem POE (bardzo dobrego). Podobnie dodatek Mannola bazującego na niskolepkościowym Di-estrze z klasycznym ZnDDP, AOs itd. lecz fanem tego dodatku nie jestem. Reszty nawet nie komentuje.
 
Koledzy,
Czy nie będzie problemu z pracą silnika w Skoda Fabia 1.4 16V 75KM jak do 2 litrów Eurola SL 5W40 doleje litr Ravenola 5W30VMP?
 
Back
Top