• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mobil 1 ESP 5W-30 VW Golf 7 1.4 TSI

Kaczorek79

Użytkownik
Lokalizacja
GA
Samochód
VW Golf mk7 1.4 tsi Alfa Mito 1.4 16V
Analiza oleju przepracowanego Mobil 1 ESP 5w30.

Analiza oleju Mobil esp-1.jpg


VW Golf 7 1.4 TSI CXSA (seria 122 KM) moc zwiększona softem do 160 KM.
Olej wlany na początku sierpnia 2020r przy przebiegu 94125 km poprzedzony płukanką Comma, próbka pobrana przy 101630 km, czyli przebieg 7505 km. Olej nie jest w 100% tym, o którym mówimy, bo przy wymianie zrobiłem mix Mobil 1 ESP 5w30 w ilości 3,5 L, oraz Mobil 1 ESP X3 0w40 w ilości 0,8 L. Oba oleje są na tych samych bazach i z tym samym pakietem dodatków, a różni je tylko nieznacznie KV100. Brak dolewek w między czasie, stan oleju max, taki jak przy zalaniu, więc nic nie wziął.
Czas pracy 121 godz, średnia prędkość 62 km/h, zużyte paliwo ok. 490 L, średnie spalanie 6,5/100. Auto zrobiło jedną długą trasę 4 kkm, głównie po autostradach, prędkości przepisowe +10, oraz lokalnie dojazdy do pracy 2x15 km i czasem krótki wyjazd za miasto 2x100 km. W codziennym użytkowaniu olej pracował w temperaturach 90-110, podczas jazdy w trasie przy dużych upałach bliżej 115 st, max jaki widziałem to 120 st przy jeździe 200+. Filtr powietrza został stary, bo wymieniałem go przy 86 kkm, teraz zostanie zmieniony z nowym olejem.
Analiza wykazała bardzo małą ilość metali, wyszło podobnie, jak na poprzednim Texaco ProDSV, pakiet dodatków zbliżony ze świeżym olejem, nieznacznie mniej boru, ale to normalne, bo może przywierać do metali, lepkość KV100 minimalnie wyższa od świeżego ESP 5w30, ale to pewnie zasługa mixu z 0w40. Nitracja +2 do świeżego, oksydacja o dziwo spadła i w stosunku do świeżego oleju wynosi -8. TBN spadło dość mocno i jest poniżej TAN, jedynie uspokaja trochę mniejsze utlenianie, ale i tak uważam, że 10 kkm, to max.
Na półce już czeka OEM VW LL3 fe, niedługo wymiana.
 
tbn spadł konkretnie, to był dobry moment na wymianę. Pytanie brzmi dlaczego? patrząc na średnią prędkość była przewaga tras, więc olej powinien być teoretycznie mniej sfatygowany.. na oil-club.de widziałem polecany przelicznik śr. prędkość * 250 rbh pracy silnika, przecież tego oleju przy tym założeniu już by dawno nie było
 
Analiza wykazała bardzo małą ilość metali, wyszło podobnie, jak na poprzednim Texaco ProDSV,
I tutaj nasuwa mi się wniosek, że olej nie jest jedynym czynnikiem, który warunkuje zużycie mechanizmu - silnika.
Przy pewnym poziomie jakości środka smarnego, poziom zużycia ma bardzo podobne wartości.
Idąc dalej tym tokiem myślenia, nie ma sensu rozbijanie się o olej z jak największą wartością PAO, estrów, czy innych parametrów, co nieświadomie robią nieobeznani użytkownicy aut.
A u Ciebie silnik to po prostu szwajcarski zegareczek...
 
W 1.4 TSI to można powiedzieć typowe wartości zużycia metali. Te silniki tak mają ale jest też druga strona bo zaniedbania mszczą się w tym silniku bardzo szybko i jakośc smarowania jest tutaj bardzo ważna dlatego im częściej zmianiamy olej i im jest on wyższej jakości tym spokojniej śpimy.
 
Minęło 1,5 roku, w międzyczasie były inne oleje w silniku, jak OEM LLIII 0w30, Mobil ESP X3 0w40 i ostatnio powtórka z ESP 5w30, którego zrobiłem analizę. W skrócie: Olej użyty w okresie zimowo-wiosennym od 11.11.21r do 04.06.22r z małą ilością tras (w tym roku wyjątkowo mało wyjeżdżałem z domu powyżej 10-15 km), stąd zapewne niewielkie rozcieńczenie benzyną. Przebieg 8820 km, zużycia oleju w tym czasie kompletnie brak, jak wlałem do max, tak musiałem wyssać 200 ml, żeby zastosować płukankę do kolejnej wymiany. Czas pracy 215 godz., olej często niedogrzany, a przy dłuższych przejazdach temperatury 85-95 st, bo zimno na dworze, sporadycznie widziałem 105-108 st gdzieś na autostradzie wiosną. Mamy ten olej przebadany jako świeży (dokładnie z tej samej bańki odlany), więc można sobie porównać https://www.oilclub.pl/index.php?threads/1-esp-5w-30.2030/

Mobil 1 esp 5w30.jpg
 
Dlaczego w świeżym oleju jest utlenianie 37 (i nie jest na czerwono/pomarańczowo) a w przepracowanym jest 38 i jest na czerwono??? Ile tak na prawdę musi być (utlenianie) aby definitywnie było za wysoko???
 
W świeżym oleju jest 37 więc trudno uznać utlenianie 38 za wysokie.
 
To jest wynik zawartości estru w oleju. Nie traktowałbym tego, jako utlenianie. Laboratorium nie zna pełnych danych, więc tak oznacza.
 
W tej analizie ja bym się czepiał spadku lepkości o 1 cSt przy zawartości paliwa 1.8%. Wydaje się to nieproporcjonalnie, a SSI ten olej ma przeciez wzorcowy.
 
Back
Top