Też jestem ciekawy tego tematu.
Przykładowo:
Mobila Super 2000 X1 5W30 z ACEA A3/B4-16, aprobaty VW 502 i Autovaz, można kupić z pewnego źródła za 83 zł/5L
Mobila Super 3000 X1 5W40 z ACEA A3/B4, starsze specyfikacje MB, VW, Prosche, BMW, Renault i GM, można kupić z pewnego źródła za 97 zł/5L
Producent uczciwie pisze, że są to oleje półsyntetyczne.
Ciekawe co powoduje korzystną cenę, szczególnie w przypadku 5W30:
- chemicznie mniej modyfikatora lepkości (wąskie SAE),
- mały % udziału bazy syntetycznej w całości,
- rezygnacja z ubiegania się o więcej aprobat (spełnia ACEA A3/B4-16, więc wystarcza do bardzo dużej liczby aut oczywiście mając na uwadze jeszcze właściwy dobór do silnika, pokonywane odcinki i styl jazdy),
- mniejsze nakłady na reklamę dla tej linii produktowej w porównaniu z linią M1 w ramach jednego koncernu (w korporacjach, kontroling i systemy informatyczne sprzęgające zakupy, produkcję i sprzedaż, dają możliwość precyzyjnego śledzenia kosztów każdego produktu i dokładnych wyników jakie produkt generuje),
- rezygnacja / ograniczenie ilości droższych składników lub pierwiastków występujących we flagowych produktach,
- czy jeszcze cosik innego
.