• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Monitoring temperatury oleju silnikowego

  • Thread starter Deleted member 6544987
  • Start date
Duster 1.6 114 H4M (HR16de Nissana) na Millersie Trident Professional 5W40.
Lato +30, zwykła jazda rozgrzanym silnikiem to temp oleju od +81 do +83, korki miejskie/autostrada to max +85. Temp płynu to zwykle +86. Zauważyłem że przy hamowaniu silnikiem temperatura potrafi spaść nawet na +78, a przy podjeździe pod wzniesienia dochodzi do tych +85 tylko jeśli jedziemy powiedzmy mając 2500rpm, natomiast jadąc już 3200rpm nie wzrasta w zasadzie. Czy to normalne? Dlaczego nie mam chociazlż +100 jak niektórzy na autostradzie?
 
U mnie dzisiaj - wskazania z interfejsu BT: temperatura na zwenątrz +2, +3 stopnie. Olej do 90 stopni rozgrzewał się prawie równo 30 minut i 8 km w miejskich korkach. Na trasie ze "spokojną" prędkością temperatura 95-105 stopni.
 
ja mam w imprezie 2,5 T zamontowany zegar i pokazuje ciśnienie i temperaturę . na eneosie 5w40 w lecie po mieście nie przekroczyło 100 st. teraz zalany lotos i zobaczę jak będzie . póki co to 91 najwiecej było
 
Dzisiaj podpiąłem rano autela. Temp oleju po 11h godzinach staniach przy -4 stopniach : 0,5 stopnia, podobnie wody. Do temperatury roboczej (89 stopni) woda nagrzewała się 22 min, olej 26 min (90 stopni).
 
Czego używanie do monitoringu temperatury oleju? Ja mam Vgate v2 plus apki Torque i Car Scanner i większość rzeczy pokazują poprawnie (temp cieczy po 22 km doszła do 88 stopni) ale olej 71 stopni na Car Scanner a na Torque 73 stopnie. Wychodzi na to, że jeśli fizycznie nie ma jednak czujnika to apki pokazują na chybił trafił żeby okazać się bardziej użytecznymi? Muszę to jeszcze zweryfikować po kablu i bardziej profesjonalnym programem.
 
Ja używałem Vgate 3 i apki Car Scanner. Do dziś nie wiem skąd brana jest temperatura oleju. Dla Kia Venga jest niby z czujnika CVVT, a dla ix20 chyba z d..y. Co ciekawe wskazania się trochę różnią gdy zmienię model auta.
 
No właśnie. Wygląda na to, że w Kia to jest jakoś wyliczane a czujnika faktycznego brak. Podłączę po kablu to się okaże.
 
Jak masz elektroniczny wskaźnik poziomu oleju to może być w nim czujnik temperatury. Jeśli nie to temperatura jest wyliczana przez apkę w jakiś mniej lub bardziej zaczarowany sposób.
 
Zaczarowany wskaźnik interwału wymiany oleju jedynie na który i tak nie patrzę bo pokazuje interwał dla koparki chyba :)
 
Aktualizacja Androida na telefonie wymogła aktualizację Torque PRO. Przy okazji wszystkie ustawienia poszły w sima dal i trzeba było od nowa PID'y wyciągać na pulpit. Pokazał się przy tej okazji PID odczytujący ciśnienie oleju, a co najważniejsze, wyświetlane wartości są dość wiarygodne.
"Zainspirowany" doniesieniami z YT nt kolejnego "zła", jakim są pompy oleju o zmiennej wydajności, a ja taką mam w swoim silniku, przyglądnąłem się wskazaniom i w jaki sposób zmienia się ciśnienie oleju względem typowych sytuacji.
I tak, moje spostrzeżenia w podpunktach:

1. Silnik na zimno uruchamia się na maksymalnym ciśnieniu, czyli 5 bar. Po kilku, kilkunastu sekundach ciśnienie oleju na obr biegu jałowego spada do 3bar. Temperatura oleju 12C.
Screenshot_20220327-110336_Torque.jpg

2. Ciśnienie oleju podczas spokojnej jazdy jest prawie stałe i waha się w przedziale 2,7-2,9 bar. Temperatura oleju 83C.

3. Spokojne zwiększanie obrotów, powoduje zwiększenie ciśnienia oleju do 4.5-5 bar dopiero przy 3500 obr/min.

4. Mocne wciśnięcie gazu np na IV biegu i 2000 obr, powoduje skokowy wzrost ciśnienia do 4.5-5 bar, ale już na I biegu tego nie zaobserwowałem.
Screenshot_20220327-113141_Torque.jpg

Screenshot_20220327-111042_Torque.jpg

Nie wiem na ile te wartości są prawdziwe, nie wiem, czy są one z pomiaru, ale wskazania są dość logiczne.
Dziwne jest, że program błyskawicznie pokazuje zmiany ciśnienia. Właściwie równolegle ze wzrostem obrotów, czy wciskania gazu.
Samo ciśnienie jest budowane i wymaga jednak chwili czasu; np 2-3s.

PS
Zaczynam mieć ochotę na wlanie 0w20 do silnika ...
 

Attachments

  • Screenshot_20220327-110343_Torque.jpg
    Screenshot_20220327-110343_Torque.jpg
    778,6 KB · Odwiedzin: 107
Złem to są łańcuchowe napędy tych pomp. Łańcuch wyciąga się, koła tracą zęby i dochodzi do braku smarowania.

W Golfie i w 308 mam pompy oleju ze zmiennym wydatkiem i na szczęście napędzane są bezpośrednio przez wał korbowy (zabudowane na wale).
 
Nic poza temperaturą sprawdzić nie mogę, wskazania są dokładne, cyfrowe, pewne różnice są, ale niewiele znaczące
Potwierdza się chociaż zasada - niższa lepkość = niższa temperatura?
 
Charakteryzują się lepszą przewodnością cieplną, a nie pojemnością. To dwie różne rzeczy.
 
Czyli w silniku z wymiennikiem ciepła powinien szybciej się rozgrzewać i szybciej ooddawać ciepło jeśli jego tempetatura robocza jest wyższa niż temperatura płynu
 
Potwierdza się chociaż zasada - niższa lepkość = niższa temperatura?
Powiem Ci za kilka dni, bo jutro będę robił tą samą trasę ponad 1600 km po autostradzie powyżej 30 st na zewnątrz. Dwa lata temu był taki przejazd na 5w30, rok temu na 0w40, teraz na 5w40 z zupełnie inną formulacją. Taka trasa daje mi najbardziej miarodajny obraz, bo warunki zawsze są do siebie zbliżone, a w koło komina za dużo zmiennych. Sama stabilizacja temperatury oleju trwa ok 30 km od momentu włączenia tempomatu.
Wymiennik ciepła mam, płyn nigdy nie przekroczył 100 st, normalny zakres pracy, to 95-98. Olej w okresie zimowym jadąc do 100 km/h utrzymuje 90-98, w okresie letnim 96-104. Autostrada 140 km/h zimą 105-108 st, latem 112-118 st.
 
Tak, 118 jest podczas jazdy 140 km/h przy temp otoczenia 33. 112 to przy polskich warunkach, czyli 25 st. Inni użytkownicy 1.4 tsi w G7 notują podobnie.
 
Last edited by a moderator:
@magic27 Polo trochę lżejsze od golfa być może ma to wpływ na temperaturę. Może też Millers robi tu robotę. Tylko jeszcze trzeba by rozstrzygnąć jaka temperatura jest pożądana. Jeśli masz 100stC przy 140kmh to przy 100kmh 85? 90?
 
No trochę tak ale dużej różnicy nie ma. Golf chyba cięższy o 50-60 kg . Nie wiem czy millers robi robotę, może silnik troszkę inaczej jest zaprojektowany bo z tego co pamiętam to @Kaczorek79 chyba ma silnik 1.4 150 km TSI a ja mam 1.4 140 TSI. Może inna troszkę budowa silnika powoduje inne temperatury pracy 😉 chyba 103-104 max jakie chwilowo mi się pokazywały. 100 kmh nie jeżdżę hehe jak coś to już 120 kmh ale nie patrzyłem . W mieście w upały mam 95-96 max . W wakacje zrobię testa na mazury to napisze. Na 5W40 były kilka stopni niższe
 
U mnie 103-104st przy 120-130kmh ale nadal nie wiem skąd hyundai bierze sobie temperaturę. Wykres miejscami jest dziwny, w sensie temperatura płynu rośnie, a oleju spada. Czy aplikacja jest aż tak mądra czy jest tam jakiś czujnik temperatury no nie mam pojęcia.
 
Może inne projekty wlotu do silnika te kraty przodu auta, dolotu i osłon czy chłodnica większa i intercooler?
 
Back
Top