• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Motul 8100 X-cess gen2 5W-40

  • Thread starter Deleted member 6544987
  • Start date
D

Deleted member 6544987

Gość
Olej spełnia klasę lepkości: SAE 5W-40
Podstawowe klasy jakości:
ACEA A3 / B4
API SERVICE SN

Olej posiada aprobaty producentów OEM:
BMW Long Life-01
MB-Approval 229.5 / 226.5
PORSCHE A40
RENAULT RN0710 under n° RN0710-19-60 / RN0700 under n° RN0700-19-73
VW 502 00 – 505 00

Olej spełnia wymagania norm producentów OEM:
CHRYSLER MS-12991
FIAT 9.55535-H2, FIAT 9.55535-M2, FIAT 9.55535-N2, FIAT 9.55535-Z2
GM-OPEL LL B-025 (Diesel)
PSA B71 2296
motul-xcess-gen2.jpg


motul-xcess-gen2-ir1.jpg


motul-xcess-gen2-ir2.jpg


1. Olej spełnia klasę SAE 5W-40, lepkość w 100 stopniach Celsiusza, 13.6cSt jest w okolicy dolnego przedziału dla SAE 40 (od 12.5 do 16.3 cSt).
X-Cess gen2 ma niższą lepkość w 40 st C (w porównaniu do wersji poprzedniej), co powoduje lepsze właściwości oleju w niskich temperaturach.

2. Indeks lepkości VI wynoszący 186, ma wysoką wartość, co oznacza niewielką zmianę lepkości wraz ze wzrostem temperatury oleju.
Parametr jest typowy, aczkolwiek jeden z wyższych dla tej klasy olejów.

3. Pakiet dodatków (najprawdopodobniej Infineum P6660) oparty jest o ZnDDP (cynk i fosfor), jako podstawowy dodatek przeciwzużyciowy.
Za neutralizację zanieczyszczeń odpowiedzialny jest wapń (salicylany wapnia) z niewielkim dodatkiem magnezu, wsparte borem (sukcynomid boru), który odpowiedzialny jest za dyspersję zanieczyszczeń w oleju (utrzymywanie zanieczyszczeń w masie oleju).
Jest to pakiet "czyszczący" dla olejów ze starszą formulacją, typową dla olejów klasy A3/B4 (fullsaps).

4. TBN 9.6 - jest stosunkowo niską, aczkolwiek typową wartością w porównaniu z innymi olejami tej klasy.
Liczba kwasowa (TAN=2.72) jest stosunkowo wysoka.

5. Widmo FTIR jednoznacznie wskazuje, że olej oparty jest o bazy HC (VHVI). Z całą pewnością nie posiada dodatku grup IV i V.

Podsumowanie:
Typowy olej od uznanego i cenionego producenta w klasie ACEA A4/B4, 5W-40 dedykowany silnikom benzynowym i wysokoprężnym bez filtrów cząstek stałych z wtryskiem pośrednim, jak i bezpośrednim również z doładowaniem.
Producent określa go jako druga generacja (gen2), ale porównując parametry obydwóch olejów, ciężko jest odnaleźć różnice.
XCess gen2 posiada oficjalną aprobatę BMW LL01. Poprzednia wersja oleju tylko spełniała tą normę producenta (lub inaczej, które parametry były poza wymaganiami BMW).
Kolejną widoczną różnicą jest wskaźnik lepkości (VI).
X-Cess gen2 ma niższą lepkość w 40 st C, co powoduje lepsze właściwości oleju w niskich temperaturach.

Strona internetowa oleju:
 

Attachments

  • MOTUL-X-CESS-5W40-GEN-2-Z-153805-Sev0.pdf
    106,5 KB · Odwiedzin: 316
  • Z-153805.pdf
    47,7 KB · Odwiedzin: 311
Last edited by a moderator:
Kurcze chudy.
Nie widac tez obnizenia wapnia przeciw LSPI. Ale sporo cynku i fosforu do smarowania łańcucha w 1.2 TCe.
Zobaczymy jak Fuks wypadnie...

Pozdrawiam,
 
Przeciez tutaj mamy stycznosc z API SN.
 
Dopiero API SN Plus ma test na LSPI.
Wcześniejsze, czyli SN+RC i SN nie mają takiego wymogu.
 
To czym wlasciwie rozni sie xcess gen 2 od poprzedniego xcess? Bo pakiet dodatków wyglada identycznie.
Dobra, doczytałem, ze rózni sie aprobatą bmw.
 
Poprawili tylko baze w porównaniu do pierwszej gen.
 
No macie racje, ciężko się dopatrzeć różnic między tymi dwoma olejami.
Radykalnych zmian nie było na pewno.
 
Panowie, przepraszam że pytam ale jak dobrze pamiętam to dla ASTM 2896 przy a3/b4 minimalny tbn nie miał wartości 10?
 
@Hubert1 jaka baze poprawili ? Ewentualnie mogli zmienic mieszanine w celu obnizenia konkretnych lepkosci. Warto bylo by porownac lepkosc strukturalna CCS ewentualnie MRV.
Post automatically merged:

@Navi zgadza sie, lecz to moze byc roznica z powodu innego labolatorium.
 
Noo tak faktycznie zmienili tylko
 
Spoglądając na cenę, można śmiało stwierdzić, że lepiej coś wybrać z rodzimego podwórka.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Zmieniła, zmniejszyła się lepkość, zwiększony jest indeks lepkości. Niżej jest punkt zamarzania. Wykonujemy analizy za dwieście parę złotych, a nie za tysiąc to nie wiele różnic widać. Po za tym to tylko "gen-2" więc nie musi być to zupełnie inny olej.
 
Olej jest na pewno inny. Nie jest to "nowy" olej, ale na 100% nie jest kopią starego z nowym znaczkiem. Prawdopodobnie Motul chciał odzyskać aprobaty BMW (które stary stracił w 2018) i musiał zmienić formulację żeby dostosować się do wymagań norm bawarczyków.

Jest ciut lepszy od starego, mając wybór nowy i stary lepiej wziąć nowy. Czy warto w ogóle brać Motula - to już każdy sam musi sobie odpowiedzieć. Z rodzimymi olejami ciężko konkurować, chyba tylko tym że jest się z zachodu (co jak wiemy się liczy ;)).
 
Ja to powiem tak - moim zdaniem w tej cenie można dostać dużo lepszy olej.
Pomyślał bym o nim gdyby jego cena była o 40 % niższa.
 
VI 186 ?? Zageszczacza poli sporo im sie "sypneło" . Pakiet P 6660 nie jest czasem w Lotos Synthetic Plus ?
 
Wiskozator wpływa głównie na VI. I to również może być skutkiem innej mieszaniny VHVI.
 
Last edited by a moderator:
VI zgodnie z kartą. Pakiet jakiś taki znajomy jak pod aprobatę forda ....913d tylko lepkość nie ta.
 
Aby doprecyzowac moja wypowiedz, zageszczacz ma tylko i wylacznie wplyw na zwiekszenie lepkosci, natomiast wiskozator na lepkosc oraz wskaznik lepkosci. Moga dzialac rowniez jako PPD oraz srodek dyspergujacy.
 
Back
Top