• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mrożenie olejów

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
jersey a do jakiej temperatury to chłodzisz?

Dla skali powinno być jeszcze jakieś 20W40 😂😂
 
Ten tani nie.

Lotos 10W-40 SN, rezultat podobny co przy Qualitium jeżeli chodzi o zmętnienie i lepkość.

Podejrzewam, że to Qualitium jest na granicy normy na 5W jeżeli chodzi o parametry zimowe. Kupiłem wczoraj najtańsze 15W-40 to wrzucę do zamrażalnika. O dziwo najtańsza nie była marka własna Auchana, ale giermancka technologia czyli Venol.

View attachment 5748 View attachment 5747
@jerseyAdmin, w jeden z ostatnich najzimniejszych dni tego roku, czyli przy -20 st. C wystawiłem na noc na powietrze 3 bańki z olejem: zużyty Total Ineo ECS 5W30, Qualitium Protec 10W40 oraz Extreme A.M.G 5W30 GTJ. Efekt był taki, że rano Qualitium zachowywał się jak gęsty miód, Total przelewał się jak miód o średniej gęstości, natomiast Extreme zachował pełną płynność. W związku z tymi obserwacjami dziwi mnie, jak można w karcie charakterystyki oleju Qualitium Protec 10W40 pisać, że ma temperaturę płynięcia -35 st. C, jak on był bliski utracenia tej płynności przy -20 st. C. Wobec tego mam pytanie, jak się mierzy taką płynność i co ona oznacza; czy, że olej można w ogóle przelać, czy też jest to granica po przekroczeniu której olej staje się gęstym smarem?
 
To jest najniższa temp. w której olej jeszcze płynie grawitacyjnie.
 
Venol 15W-40 A3/B4

Wygląda podobnie jak to Qualitium. Płynięcie jednak w Qualitium było ciut lepsze, chociaż jeden i drugi to niezły miód.

venol15w40-0.JPG venol15w40-1.JPG
 
Czyli to Qualitium to bardziej 10w niż 5w.
 
Wizualnie taki np total HKS 5w30 wydaje mi się, że pływa w minusowych temperaturach nie lepiej niż Total 7000 10W40 (a może i gorzej). Jednak CCS tego hks mieści się w 5W.

Po pierwszym poście o mrożeniu Qualnlitum myślałem, że to w ogóle będzie jakaś porażka i zawstydzi go 15W40. Nie udało się 😁
 
Petronas Syntium 3000E 5W-40

_20210128_145331.JPG _20210128_145404.JPG
 
Nie bardziej niż inne 5W-40. Typowy dla tej lepkości na bazach HC lekki miodek.
 
Wobec tego mam pytanie, jak się mierzy taką płynność i co ona oznacza; czy, że olej można w ogóle przelać, czy też jest to granica po przekroczeniu której olej staje się gęstym smarem

Temperatura płynięcia : najpierw wyznacza się temperaturę przy której w badanej próbce przez 5s nie następuje żaden ruch, a następnie dodać do niej 3°C.
Próbka wcześniej musi być przygotowana, poprzez odpowiednie wygrzanie aby usunąć fałszujące pomiar punkty krystalizacji.
 
Co to za biały nalot na ściankach?
Parafiny wytrącone z oleju który został na ściankach kieliszka, pewnie ciut wymieszane z parą wodną bo olej siedział w zamrażalniku tydzień. Ale zmętnienie od drugiego dnia się nie zmieniło, po 24 godzinach już był tak mętny jak na zdjęciu.
 
Wydaje mi się, że przy Petronasie jest ich najwięcej. Nawet w 15W40 nie było tyle parafiny.
 
Wiesz, Petronas to jedyny olej który siedział w zamrażalce tak długo i był narażony na zmiany temperatury przy jej otwieraniu i zamykaniu.
 
Kolejny Petronas, tym razem Digitek Pure Energy 0W30. Osad widoczny na zdjęciu to wilgoć, która zabrała się zaraz po odkręceniu słoika. Wg. MSDS ~40% PAO.
index.php
034F513F-E9F2-43A2-9F7E-C78FCB3CC0F7.jpeg
A483B7F5-1659-4CA8-B4D3-CFB2F7344C14.jpeg
781884BD-9AC8-47F7-9DC8-F2D836A7517E.jpeg
 
To i ja się dzisiaj "pobawiłem" z dwoma olejami 😉 Eurol Fluence 5w40 (z lewej), Aral Super Tronic 0w40. Barwa, na moje oko, taka sama.


Po 3 godzinach w zamrażarce, Eurol (z lewej) zdecydowanie zmętniał:

 
Last edited:
Back
Top