• Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Norma VW 508/509

soszo

Moderator
Samochód
Kamiq 1.0 DLAA Micra CR12DE Panda 1.1 Fire
Norma VW508/509 powinna mieć swój wątek w dziale dyskusji ogólnej wiec przeniosłem na początek te kilka postów z wątku doboru oleju. Dyskutujemy o wszystkim związanym z normą ale nie dobieramy tu oleju do konkretnego samochodu. Trochę słaby początek ale może jakoś się rozkręci.
 
Last edited:
W firmie, dla której pracuję, natłukli kedikiem na OEM 0W20 prawie 200 000 bez problemów, choć komunikat "dolej litr oleju" trapi wóz od nowości.
 
Ale wątek można watek odświeżyć. Jestem zainteresowany tą normą 🙂
Ja również, i jakieś już testowałeś? Ja ciągle jeżdżę na Volkswagenie 508/509 czyli shell i myślałem teraz o zmianie na ravenol 0w20 VSE. Pod uwagę biorę również Eurola oraz Liqui Moly z aprobatami VW.
 
Ja to testowałem niech o się zastanowię ile tych olejów już było 🤔
Jeden OEM z fabryki, drugi OEM z ASO to będzie dwa 😁

Zastanawiam się nad stworzeniem wątku o normie ale nie bardzo mogę znaleźć jakieś materiały. Po za krótkim opisem na stronie lubrizol nic nie mam. Tu jest czyjś wątek doboru oleju więc trzeba by stąd spadać.
 
Wymagania normy w 2023 się nieco zmieniły więc nic dziwnego. Po za tym Shell jest producentem olejów OEM VAG od 2020 roku , a norma jest z 2018 roku więc prawdopodobnie na początku OEM był produkowany przez Castrol 🤔
 
Last edited:
Nie o wymagania normy chodziło. Castrol był na początku i to był naprawdę świetny olej. Ale już nie jest taki sam.
 
Last edited by a moderator:
Z początku chyba większość olejów była na bazie czwartej grupy. Tak można przeczytać na stronie Lubrizol.

W 2023 wymogi normy i formulacje się zmieniły. Obecnie zawartość 5-25% PAO to standard po za OEM i Shell AV-L które są na bazie GTL. Zostały nieliczne wyjątki starszej formulacji, z dostępnych to chyba tylko Eurol.
 
Z formulacją opartą o PAO został Eni i-sint tech VK 0W20, ale w Polsce jest trudno dostępny.
 
Z "pajęczynki" lubrizola wynika , że w rewizji z 2023 uwzględniono test LSPI
IMG_20240919_203416.png

@strudz MSDS jest z 03/2022 widzialeś gdzieś świeższy? Eni VK ma klasę API SP ilsac GF-6A tylko czy jest nadal na PAO?
 
Jak wszyscy to wszyscy . MSDS Eurol Syntence LV 0W20 też się zmienił. 10-25% Dec-1-ene.
 
Jakby pao było dobre, stotowaliby pao wszędzie!
 
w jaki sposób normy 508/509 są bardziej wymagające od API SP, ACEA C5/C6, ILSAC GF-6A ?
lubrizol spider chart'a widziałem
 

Attachments

  • lubrizol-specification-c.png
    lubrizol-specification-c.png
    92,7 KB · Odwiedzin: 191
@nano bardziej jakby jego stosowanie w cywilnych pojazdach było uzasadnione.
 
@jqr zawsze normy producenckie mają wyższe wymagania od norm ogólnych. W przeciwnym razie byłyby absolutnie zbędne.
 
@soszo zdaję sobie z tego sprawę - np. VW504 vs ACEA C3, ale w przypadku 508 nic konkretnego nie znalazłem
 
Widoczny konkret to Noack VW 508/509 - 11% , ACEA C6 - 13%, API/ILSAC 15%.
Innych na razie nie znam. Mogą to być zaostrzone wymagania czystości.

Ten link był już chyba zamieszczany na forum. Jest z 2020 więc raczej analizy nieaktualne ale w temacie
 
Last edited:
Mało w temacie ale wspomnę jedynie że 0w20 od shella wytrzymało cały dzień jazdy po torze łódź i ani razu temperatura oliwy nie przekroczyła 110 stopni 😳 jestem w szoku. Woda po parówkach daje radę.
 
a od kiedy obowiązuję nowe normy 508/509 z LSPI ?
gubię się bo niektóre mają różwnież SN Plus, inne np. C5.
 
Back
Top