• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Octavia 3FL 1.5 TSI 150KM ACT

blade232

Nowy użytkownik
Samochód
skoda octavia 3 fl 1.5 TSI 150KM
Marka samochodu
Skoda Octavia 3FL
Budżet/ile litrów
300
Styl jazdy
Silnik
1.5 TSI ACT 150KM DADA
Data produkcji
2019
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
504, 508
Jaki olej masz obecnie
Eurol FS 0W30
Witam, proszę o pomoc. Posiadam od lutego O3 1.5 TSI ACT 150KM i lany był olej 0W30 (obecnie Eurol FS 0W30 z AR 9100). Zastanawiam się czy zalać tego Eurola FS 0W30 z AR 9100 czy przejść na Eurol LV 0W20 z AR9100. Teoretycznie ten silnik był tworzony pod normę 508 i jeszcze ten nieszczęsny GPF ale na forach się przewijało że VW w pewnym momencie zaczął zalecać 0W30 z normą 504. Moja eksploatacja to trudne warunki i w okresie od jesieni do lata krótkie odcinki po mieście (praca-dom) specjalnie bez dłuższych jazd pozamiejskich. Latem oczywiście zdarzą sie dłuższe trasy. Proszę o poradę co w mojej sytuacji będzie lepszym wyborem i jakie są za i przeciw w obu olejach odnośnie tego silnika.
Pozdrawiam
Błażej
 
Przy jeździe typowo miejskiej najkorzystniej jest lać w miarę jak najtańszy olej spełniający normę i możliwie często go zmieniać. Nie napisałes jaki przebieg roczny zakładasz, ale uważam że możesz ustawić sobie interwał 6-7 tys. W takiej sytuacji szkoda lać dodatki do oleju, a pieniądze lepiej przeznaczyć na płukanke postojową i stosować ja przy każdej wymianie oleju. Z płukanek warto rozważyć AR 2820.
 
popieram. OEM 0W30 504/507 żeby mieć zapas lepkości na rozcieńczenie paliwem.
 
Jeśli obie normy są dopuszczone w instrukcji obsługi ja stosowałbym 504/507- np Orlen V 5W30. Jeśli w instrukcji widnieje tylko norma 508 wtedy nie miałbym zahamowań by stosować OEM 0W20
 
Dla tego silnika podstawową norma jest 508/509 a 504/507 jest uznawana jako dopuszczona przy skróconych interwałach wymiany oleju. Faktycznie przynajmniej cześć serwisów zaczęła zamiast 508/509 stosować 504/507 i ponoć miało to zwiazek z problemami z silnikami na 508/509 ale dotyczyła aut serwisowanych w trybie long life. OEM 508/509 nie ma ponoć najlepszych opinii po tym jak zmienili jego skład i oparli o bazy III grupy. Przy zmianie co 15 tysięcy nie sądzę aby z 508/509 był problem z zachowaniem odpowiednich parametrów oleju ale zastosowanie oleju z 504/507 wydaje się dobrym rozwiązaniem jeśli faktycznie obawiamy się, że silnik będzie sporo podlewał paliwem i nie stworzymy warunków do jego odparowania. Wszystko zależy od faktycznego sposobu eksploatacji a najlepiej zrobić badanie przepracowanego oleju i zobaczyć jaka jest jego lepkośc, zawartość paliwa tbn i tan.
 
W uzupełnieniu dodam że rocznie robię przebieg koło 5-6 tys. Auto obecnie ma 22tyś przebiegu. W okresie zimowym temp oleju często nie przekracza 60-70 st. Z zasady olej wymieniam co roku przed zimą. Wcześniej miałem O3 1.4 TSI i też cały czas lałem Eurol FS 0W30 z AR9100. Nie wiem czy 1.5 TSI podlewa mniej czy więcej paliwem ale te moje poranne wycieczki do pracy to są krótkie odcinki, po pracy staram się jeszcze przegonić gdzieś do sklepu przedszkole po dziecko itp. Zastanawiam się też czy letnie temperatury oleju na trasie któe notowałem w tym roku na 0W30 czyli koło 108-110st. przy prędkości 140-160 km to norma i jak by się zachował 0w20.
 
Będzie tak samo z temperaturą. To są takie silniki, jak jedziesz spokojnie, jeszcze zimą, to olej ledwo 85 st osiąga, ja przyciśniesz na autostradzie, to rośnie w oczach do 105-108, a latem nawet do 115. Przy takim trybie jeżdżenia, jak Twój, lałbym oem 0w30 i raz w roku zmieniał.
 
Z doświadczeń Kolegi Cytrynowca w O3 1.4 TSI 150 KM wynika, że jednak na 0W20 były temperatury niższe niż na 0W30. Tutaj analiza :
dla porównania na tym co masz teraz:
 
Czyli teraz wybór ciężki bo z jednej strony 0w30 zabezpiecza przed ewentualnym rozrzedeniem przy moich krótkich odcinkach zwłaszcza w okresie zimowo wiosennym a z drugiej strony 0w20 potencjalnie może wpływać na trasie w okresie letnim na niższe temperatury oleju przy wyższych prędkościach ? Jeszcze jedno mnie zastanawia jak ze szczelnością przy 0w20 bo gdzieś wyczytałem opinie użytkowników VW że pojawiały się przypadki w 1.5 TSI "pocenia się" na uszczelnieniach po przejściu na 0w20 ?
 
Mam co prawda 1.4 tsi, ale ta sama rodzina silników, przetestowałem na razie oleje od 0w30 do 5w40, na różnych bazach. Były oleje oparte na HC, GTL, czy PAO, "testy" temperaturowe przeprowadzałem w takich samych warunkach na tysiącach km, na tych samych trasach i jedyne, co mogę stwierdzić, to to, że różnic nie ma, a jeśli są, to w granicach błędu pomiarowego, czyli 1-2 st.
 
Back
Top