• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Odpowiednie interwaly olejowe

Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.
Może część osób się ze mną nie zgodzi, ale albo to była wymiana co 35tyś podczas jazdy w mieście. Albo ten olej nie był zmieniany przez jakieś 80 tyś km.

Miałem okazję zajrzeć do silnika i turbiny w Renault Megane 1.4 TCe które przyjechało do ASO po 96tyś km bez wymiany oleju. W tamtym silniku wyglądało to niewiele gorzej, ale na prawdę niewiele.
 
raczej jakiś cudny dodatek do oleju zalany przed sprzedażą... założę sie ze chodził cichutko jak zegarek.
 
Auto ze Szwajcarii, nie wiem jaką mają tam kulturę techniczną, ale prędzej jestem w stanie uwierzyć w trzymanie się bezwzględnie interwałów z książki, niż kompletny brak podstawowego serwisowana. Ale tylko poprzedni właściciel wie co tu się wydarzyło.
 
Takie skrzepy pewnie dobrze tlumią . Więc nie zdziwie się chodził jak zegarek 😁
Z zimnymi startami pewnie było gorzej
 
To ja mam inne pytanko.
Auto robi około 20-25 tys w ciągu roku.
Cykl mieszany miasto/trasa.
Czy na dłuższą metę są jakieś wymierne skutki wymienay oleju co 10 tys, a nie np. co 15?
Nie mówię tutaj o jeździe w trybie ll, bo wiadomo, że to przedzej czy później zabije silnik.
Ale tutaj np. według UOA olej jest już na skraju zużycia przy 12.5 tys czy te dodatkowe 2.5 tys mu naprawdę zaszkodzi?
A jeśli zaszkodzi to w jaki sposób? Turbina zamiast 300 tys zrobi 280? :)
 
Pierścienie, panewki, wałki rozrządu mogą wykazać wcześniej swoje zużycie . Nie wiadomo na co nagar, spieki itp wplynie najbardziej, nie odkłada sie przecież w jednym miejscu .
 
To wszystko rozumiem.
Tylko kwestia o ile wcześniej?
Czy w czasie życia samochodu jest to w ogóle w jakiś sposób mierzalne.
Grube przegięcie typu 30 tys na jednym oleju to oczywiste, że będzie miał skutki. Ale 15 zamiast 10?
 
Musisz zrobić analizę aby przekonać sie czy olej spełnia swoje zadanie po przebiegu 15k . Wszystko tez zależy od trybu użytkowania samochodu ;)
 
Zużyty olej nie koniecznie musi zawsze powodować skutki długofalowe. Z praktyki warsztatowej wiem, że często coś dzieje się nagle.
Np. kawałek nagaru odrywa się i blokuje przepływ oleju do turbiny, lub (rzadziej) zatyka smok oleju powodując zatarcie silnika.

Moim zdaniem o ile nie masz skrajnie małej miski olejowej, to możesz zrobić interwał 15 tyś. Nie będzie to miało większego wpływu na trwałość "prostego" silnika. Ale jeżeli masz w silniku, wariator zmiennych faz, turbosprężarkę (dot. Głównie silników benzynowych) to może się okazać że coś się zużyje w dłuższej perspektywie czasu
 
Last edited:
@Binas96 analiza oleju jest w trakcie, zobaczymy co mi powie :)
@Misiek Różnicy nie robi, tylko pytanie było inne. :)

@Speedmaniac41 dziękuje za odpowiedź.

W moim pytaniu chodziło bardziej o to co tak naprawdę dzieję się z olejem gdy przekraczamy interwały, ale nie jakoś znacząco.
I nie mówię tutaj, że jak olej według analizy jest zużyty po 12 tys, a my go dojeżdżamy do 30, tylko o tym co się dzieje gdy wykazuje oznaki zużycia przy 12, a my go dojeżdżamy do 15. Czy rzeczywiście ma to tak duży wpływ na jednostkę i jego osprzęt. Tylko i wyłącznie o to mi chodziło.
 
Zależy również w jakim stopniu dojdzie do degradacji dodatków AW/EP. Na to pytanie nikt Ci nie odpowie, to zbyt indywidualne.
 
Olej też się nie zużywa zero-jedynkowo i to tutaj jest chyba istota powodu, który nie pozwala odpowiedzieć na Twoje pytanie. Olej przy 12 tyś będzie tylko w pewnym stopniu zużyty. Generalnie nie da się określić jednoznacznego przebiegu, przy którym zużywa się olej. Dlatego każdy z nas zaleca wymianę w bezpiecznym interwale, który wynosi około 10tyś km lub 1 rok.
Producencie też zaznaczają w instrukcji, że jeżeli auto jest wykorzystywane w mieście, to olej należy zmieniać co roku
 
W przypadku niektórych producentów 7500 km/6 miesięcy. Lecz głównie z powodu zanieczyszczeń, niektóre mogą działać jako katalizator i przyspieszać niektóre reakcje chemiczne.
 
@kawis jeżeli masz taki dylemat to rozważ opcje tańszy (nie znaczy gorszy) olej np Lotos, Orlen , Specol i częstsza wymiana . W portfelu coś zostanie. jeśli chcesz uzyskać odp to zrób badanie oleju przy 12 tyś i 15 tyś zobaczysz jak się zmienia jakość oleju i jego parametry które mają chronić silnik.
Dużo zależy od tras które pokonujesz czy krótkie miejskie odcinki z niedogrzanym olejem czy są trasy ....
czy masz silnik z turbo, zmiennymi fazami rozrządu wtedy jakość wpływa destrukcyjnie na silnik.....jak masz wolno ssaka i prosty silnik to może nie być w perspektywie konsekwencji....ale to wróżenie z fusów bez badań oleju
 
To zależy też od zastosowanych baz olejowych.
 
@kawis jeżeli masz taki dylemat to rozważ opcje tańszy (nie znaczy gorszy) olej np Lotos, Orlen , Specol i częstsza wymiana . W portfelu coś zostanie. jeśli chcesz uzyskać odp to zrób badanie oleju przy 12 tyś i 15 tyś zobaczysz jak się zmienia jakość oleju i jego parametry które mają chronić silnik.
Dużo zależy od tras które pokonujesz czy krótkie miejskie odcinki z niedogrzanym olejem czy są trasy ....
czy masz silnik z turbo, zmiennymi fazami rozrządu wtedy jakość wpływa destrukcyjnie na silnik.....jak masz wolno ssaka i prosty silnik to może nie być w perspektywie konsekwencji....ale to wróżenie z fusów bez badań oleju
Ale ja nie mam dylematów. :)
Po prostu byłem ciekaw co tak naprawdę się dzieje gdy nie jakoś znacząco przekraczamy interwały. Na co tak naprawdę ma to wpływ.
Ale już koledzy powyżej wytłumaczyli mi co i jak.
 
Olej traci właściwości dyspergujące. W momencie gdy osiągnie poziom 0 i poniżej, to syf, który normalnie olej zbiera odkłada się na wszystkim po czym pływa. tak w dużym skrócie
 
Tutaj nie chodzi tylko o dyspergatory/detergenty, lecz o ogolna degradacje, przeciwutleniacze (ZnDDP, fenolony/aminowy AOs, rowniez zwiazki Mo) w duzej mierze oraz produkty spalania itd. Dlatego zleca sie analizy np. FT-IR aby dostrzec zmiany w pewnych obszarach. Jak sam @Zielony34 podkreslil, mieszanina olejow bazowych odgrywa rowniez znaczenie np. PAO charakteryzuje sie wyzsza odpornosc na utlenianie.
 
Chciałbym poruszyć jeszcze tutaj kwestię dot. interwału wymiany oleju w przypadku pracy silnika na LPG, mianowicie czy w takim przypadku taki interwał można zwiększyć? Np. jeśli na jeździe benzynowej interwał to 10 tyś, to czy na LPG można dać np. 15 tyś? LPG nie zanieczyszcza i nie degraduje chyba tak oleju jak benzyna, dodatkowo przy bezpośrednim wtrysku olej nie jest rozcieńczony benzyną?
 
Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.
Back
Top