• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Ogolny temat o LPG

Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.

Karopir

Użytkownik
Co do różnicy EGT między benzyną/LPG to czy przypadkiem EGT nie zależy od AFR? Czy nie jest tak, że jak się da bogatszą mieszankę na LPG to EGT może być nawet niższe niż na benzynie?
 
Sek w tym ze instalacja LPG musi byc tak samo ustawiona jak na PB. Czyli w teorri ten sam afr powininien byc ustwiony na pb i lpg. Przynajmniej ja tak ustawialem LPG po AFR. Mysle ze majac PB i LPG na tym samym afr egt bedzie ciut wyszsze na LPG. Ale nieznacznie.
 
Ogólnie zawsze słyszałem, że nie powinno się ustawiać LPG na równo z benzyną tylko dać mieszankę trochę bogatsza dla bezpieczeństwa, bo inaczej wypalą się zawory. Też uważam, że na LPG przy takim samym afr EGT będzie wyższe tylko pytanie ile osób ma tak ustawioną instalacje i czy przypadkiem większość nie ma bogatszej mieszanki na LPG.
 
Last edited by a moderator:
Ostatnio na afr w "closeloop" widzialem AFR 0,1-0,2 mniej czyli jak na benzynie lekko bogaciej....... jezeli chodzi o "openloop" czyli juz praca na sztywnej mapie z silnika to kia "plynie" z zalewniem silnika niby to oszczedzanie zaworow :) od 12 do 11 afr chwilowego tuz przed odcinka :D oczywiscie gaz byl robiony leciutko bogaciej niby tak sie robi :D chociaz wydaje mi sie ze afr powinno byc to samo w teorii.. nie jestem expertem :p za bogato tez nie moze byc choc lepij wymienic katalizator niz robic glowice :D
 
To nie jest tak, że gaz jest mniej kaloryczny od benzyny, więc trzeba spalić go po prostu więcej?
 
silnik gazu pali napewno wiecej co by sie zgadazlo tak wynika z mnoznika..
mnoznik sie zawiera 1,1-1,2 czyli spalanie 10-20% wiecej lpg niz benzyny.... i to pewnie ta kalorycznosc...

Czyli 1 wtrysk PB = okolo 1,1-1,2 wtrysku LPG (mowa o czasie wtrysku)

W teorii AFR powinien byc rozny bo zmiania sie stosunek ilosci powietrza do paliwa?

musze dopytac mojego gazownika :p
 
Z pobieżnych wyliczeń stechiometrycznych wyszo mi, że do całkowitego spalenia tej samej masy LPG potrzeba ok 25% więcej tlenu niż dla benzyny.
Ale gęstość LPG jest mniejsza o ok 25% więc wychodzi tyle samo powietrza na litr LPG i benzyny
Założenia do obliczeń:
- spalanie do CO2 i H2O
- jako benzynę przyjmujemy 100% oktanu C8H18
- LPG to 50/50 mieszanka propanu C3H8 i butanu C4H10

Pozdrawiam,
 
ok czyli do poprwnego spalenie LPG potrzba wiecej powietrza..

Wydaje mi sie ze to powinno byc tak:

np. silnik dazy w petli zamknietej do AFR 14,7 proboje osiagnac idealna mieszanke steruje tym ECU (tak ma zaprogramowane).
Przelaczajac na lpg silnik nie wie ze jedzie na LPG bo skad? monitoruje dalej parametry silnika i zagluje korektami zeby osiagnac 14.7.
Czyli dawka LPG powinna byc tak ustwiona zeby silnik osiagnal AFR 14,7 bo ECU do tego dazy. Czy robi to na LPG czy PB nie ma znaczenia ECU silnika chce AFR 14.7.

I to mi sie wydaje najbardziej logiczne... AFR na LPG powinno byc takie samo jak na PB. Nie mnie ktos poprawi jak zle mysle..

Ale tu juz chyba odbiegamy od temetu Sorry :D
 
np. silnik dazy w petli zamknietej do AFR 14,7 proboje osiagnac idealna mieszanke steruje tym ECU (tak ma zaprogramowane).
Przelaczajac na lpg silnik nie wie ze jedzie na LPG bo skad? monitoruje dalej parametry silnika i zagluje korektami zeby osiagnac 14.7.
ECU jak ma sondę szerokopasmową to mierzy co najwyżej lambdę i ma w dupie to na czym jedzie, a jeżeli w danych warunkach lambda ma osiągnąć np. 0.8 (afr dla pb 11.8 dla lpg 12.4) to ECU do tego dąży korektami.

EGT jest ~30-50* wyższe na LPG, w podobnych warunkach. Przynajmniej w autach w których miałem możliwość sprawdzenia tego.
Podanie więcej LPG nie schłodzi tego, po prostu osiąga jakieś EGT i niżej nie zejdzie, inaczej jest na PB jak EGT rośnie można dolać więcej i benzyna przez odparowanie odbierze temp. ale to też ma swoje granice.
AFR na LPG powinno byc takie samo jak na PB. Nie mnie ktos poprawi jak zle mysle..
lambda. :)
 
Dlatego LPG ustawia sie lpg po korektach :D akurat mialem na mysli przypadek gdzie masz szerokopasmowke wsadzasz w wydech i obserwujesz OL :D u mnie nie ma szerokopasmowej dlatego w OL lepiej sie sugerowac AFR dokladniej... choc mozna OL ustwiac od lambdy :D
 
akurat mialem na mysli przypadek gdzie masz szerokopasmowke wsadzasz w wydech i obserwujesz OL :D u mnie nie ma szerokopasmowej dlatego w OL lepiej sie sugerowac AFR dokladniej... choc mozna OL ustwiac od lambdy
Podczas strojenia LPG z ECU pb które ma do dyspozycji tylko sondę NBO (wąskopasmową), sprawdzasz jaką lambdę trzyma na PB i taką samą ustawiasz w sterowniku LPG. Oczywiście nie sugerujesz się lambdą NBO która widzi ECU pb, tylko lambdą sondy szerokopasmowej która masz wsadzoną w wydech. Jest to najbezpieczniejsze rozwiązanie.

Posługiwanie się lambda jest bezpieczniejsze, bo to "pokazuje" sonda wbo, a afr musi zostać przeliczony pod konkretne paliwo.
 
Czyli jak np. jedziemy na benzynie 180km/h mamy OL silnik nie patrzy na korekty i wskazania sondy bo ciagnie ze sztywnej mapy
AFR w wydechu pokazuje np. 12.5AFR po przelaczeniu na LPG jak powinnismy ustawic dawke LPG??? rowniez zeby pokazywal AFR 12,5??? czy trzeba to jakos przeliczyc? bo naprzyklad lambda 1 = 14.7PB = 15.50LPG AFR widze na wykresach :D
 
Zostaw w spokoju ten AFR :p I posługuj się lambdą (wbo).
AFR w wydechu pokazuje np. 12.5AFR po przelaczeniu na LPG jak powinnismy ustawic dawke LPG?
Po przełączeniu na LPG masz mieć taką samą lambdę i tego masz się trzymać. Sonda w wydechu podaje wartości 0-5V, które interfejs przelicza na lambdę (stosunek tlenu w spalinach), a dopiero później jak mu powiesz jakie paliwo używasz pokaże AFR.

np. jedziemy na benzynie 180km/h mamy OL silnik nie patrzy na korekty i wskazania sondy bo ciagnie ze sztywnej mapy
(z tym ze sztywnej mapy to też tak nie do końca, bo to zależy od konkretnego sterownika, ale na potrzeby przykładu to pominę)

i np. masz dla tego wartość lambda 0.85 czyli afr(pb) 12.5, teraz odpalasz lpg i dodajesz/ujmujesz lpg na tyle aby lambda dalej była 0.85
druga kwestia, w której początkujący się może pogubić, teraz w interfejsie pomiarowym AFR wypadało by przestawić paliwo na LPG, pokazało by afr (lpg) 13.2, ale lepiej tego nie robić i w dalszym ciągu mierzyć AFR(pb) mimo że auto pracuje na LPG (wtedy dalej pokazywało by 12.5), dlatego najłatwiej posługiwać się lambdą, przynajmniej w przypadku strojenia lpg.

Czyli podsumowując:
but w podłodze, ~180/kmh
Lambda 0,85, AFR (pb) 12.5, AFR (lpg) 13.2 lub afr (pb) pomimo pracy na lpg 12.5

Oczywiście wszystko w dużym uproszczeniu.
 
Dzieki za wyjasnienie :D teraz wszytko juz jasne....
 
Dzięki Inspire. Czy sterownik LPG w ogóle wie w którym trybie pracuje sterownik silnika (CL/OL)? Czy po prostu krzywa i nastawy mnożnika są jedne niezależnie od trybu?
 
Sterownik lpg widzi jak jest podlaczony do obd.... bez obd nie widzi... :)
krzywa ustwisz niezaleznie czy to ol czy cl. Sterowniki z obd patrza w jakim jest stanie np. jak wlaczysz autotadaptacje obd wtedy w cl robi poprawki a w ol juz nie.... chyba ze ma osobne opcje dla OL jak np. stag
 
Last edited:
Ok. Czyli tryb może widzieć a może nie widzieć.
Może zmieniać dawkę tylko w CL a może w CL i OL.
 
Nie musi tego wiedzieć, wystarczy że stroiciel to będzie wiedział i odpowiednio zrobi korektę po obrotach.
 
Zostaw w spokoju ten AFR :p I posługuj się lambdą (wbo).

Po przełączeniu na LPG masz mieć taką samą lambdę i tego masz się trzymać. Sonda w wydechu podaje wartości 0-5V, które interfejs przelicza na lambdę (stosunek tlenu w spalinach), a dopiero później jak mu powiesz jakie paliwo używasz pokaże AFR.
Czy strojąc auto na gazie chcę, żeby czasy wtrysków benzynowych były takie same jak czasy wtrysków gazowych czy gazowe powinno się minimalnie wydłużyć?
 
Czasy wtrysków gazowych będą dłuższe niż benzynowych, dążysz do jak najmniejszych korekt krótkoterminowych i aby po zmianie paliwa na lpg czasy wtrysku benzny nie uległy zmianie w stosunku do pracy na samej benzynie (sterownik nie wie, że zmieniło mu się paliwo, tylko ew próbuje skorygować mieszanke czasami wtrysków)

Tu poczytaj, bo fajnie opisane podstawy
 
Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.
Back
Top