• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej dla starej skrzyni - Aisin AW30-43LE w Volvo

JNC_946

Użytkownik
Samochód
Volvo
Dziękuję za doradzenie mi w sprawie oleju do silnika.
Teraz nadszedł czas na skrzynię biegów w mojej S90 MR'98.
Jest to automat, klasyczny, hydrokinetyczny z 4 przełożeniami.
Planowana wymiana ma charakter profilaktyczny, skrzynia chodzi jak najbardziej w porządku, jednak chciałbym dla świętego spokoju zmienić olej na nowy.

Instrukcja obsługi mówi: ATF Dexron II D lub II E.
Jakiej marki polecacie olej, który z typów wybrać?
Z tego co wiem jeden jest mineralny a drugi syntetyczny.
Przebieg auta wg. licznika to około 250 000km

Może wie ktoś, czy taką skrzynię trzeba jakoś adaptować po wymianie?
Z góry dziękuję i pozdrawiam
 
Oby dwa mają recepturę oryginalnie bazującą na olejach mineralnych. Wg mnie nie ma znaczenia ktora normę wybierzesz. Nieodmiennie polecę Tutele, konkretnie GI/A, mam duże zaufanie do olejów tej marki.
 
Może ktoś inny dorzuci swoją propozycję?
Minęło parę miesięcy i wciąż jedna odpowiedź.

A i na forum Volvo użytkownicy zalewają Dexron III zamiast IID lub IIE bo jest łatwiej dostępny i tani. Może więc taki zastosować.

A i jeszcze jedna kwestia.
Również na forum Volvo pojawiła się kwestia że zalanie IIE/IID do III i na odwrót przy statycznej wymianie może uszkodzić skrzynię, bo nie mieszają się i zapchają się kanały olejowe.

W takim wypadku w grę wchodzi tylko dynamiczna wymiana?
 
Dynamiczna wymiana jest zawsze lepsza, właśnie ze względu na właściwości który daje przepływ. Oczywiście można wlać płukanką przed taką wymianą i na pewno nie zaszkodzi, to czego nie wypłucze wymiana dynamiczna zbierze później filtr, choć jak znam Volvo, to jest on zapewne zespolony w misce olejowej skrzyni biegów, czyli niewymienny.
 
Otóż nie tym razem.
Tu jest jeszcze skrzynia wzdłużnie za silnikiem.
Tutaj normalnie micha skrzyni idzie w dół i filtr siatkowy albo wypłukać ropą albo zmienić na nowy.
Trochę obawiam się wymiany dynamicznej w 23 letnim aucie z niewiadomym przebiegiem.
Niby ma 250 kkm ale równie dobrze może mieć 750kkm
Post automatically merged:

I jakiej marki olej byś polecił?
Przejść na Dexron III czy jednak trzymać się zaleceń czyli IID lub IIE?
 
Nie odpowiem Ci na to pytanie, bo nie wiem. Ja w Volvo S60 2.4 2003, zmieniłem olej przy przebiegu 130 tyś. mil oficjalnym, a nieoficjalnym pewnie 2-3 razy większym na wydawało mi się w tamtym czasie najwyższe osiągnięcie inżynierii olejowej czyli Amsoil'a ATF. Po wymianie dynamicznej skrzynia pracowała cud, miód i malina ale przy licznikowym przebiegu 170 tyś. zaczęła się pocić i szarpać, choć prawda jest taka, że olej powinienem jej zmienić wcześniej. Amsoil twierdzi, że ich oleje ATF spełniają swoją rolę nawet przez 200k km, co jest przez nich testowane na flotach taksówek. Jak się to sprawdza w USA nie wiem, ale w Europie, gdzie mamy inny tryb jazdy, w szczególności miasto, krótkie odcinki, olej nie zdąża się nagrzać odpowiednio, to i nie chroni skrzyni adekwatnie, a człowiek chce jechać, bo auto do tego służy. W różnych autach wymieniałem olej w skrzyniach ASB i zawsze to pomagało, wymiana oleju to nie jest naprawa skrzyni, tylko konserwacja jej stanu. To, że tryb eksploatacji jest niedostosowany do założeń jej konstrukcji to jest zupełnie inna sprawa. Jeśli chce się długo cieszyć bezawaryjną pracą należy olej zmieniać, tak samo jak w silniku, choć nie aż tak często, bo inne są warunki pracy.
 
Nie polecam wymiany dynamicznej w tak starej skrzyni. Rozmawiałem z kilkoma osobami z różnych serwisów ASB które robią taką wymianę i wszyscy mówili, że jest to ryzykowne i zdarzało się, że po takiej wymianie auta wracały na lawecie. Ogólnie mówili, że wymiana statyczna jeśli regularnie wymienia się olej jest w zupełności wystarczająca. Kiedyś nikt nie wymieniał oleju dynamicznie i skrzynie robiły setki tysięcy km. Ja osobiście zawsze jak pierwszy raz zmieniam olej w ASB to robię to statycznie na 2 razy. Po 1 wymianie robię 1500-2000km i wymieniam 2 raz razem w filtrem. Używam olejów Millersa Millermatic. Mają dobrą cenę bo za ATF DM płaciłem coś koło 140 zł za 5l i skrzynie chodzą po wymianie jak marzenie.
 
@DeMeo skrzynie kiedyś nie ulegały awarii bo silniki z turbo stanowiły rzadkość, co ma taki związek że niewielu użytkowników jeździło dynamicznie dopiero co uruchamionym samochodem. Duży moment w niskim zakresie obrotów, obciąża skrzynię od pierwszego kilometra, dlatego nie ma szans aby współczesne skrzynie 7, 8, 9 biegowe, dwusprzęgłowe zbliżyły się do żywotności starych automatów. Jedyny wyjątek, to że ktoś dojeżdża do pracy najpierw 5km drogą lokalną i jedzie bardzo łagodnie, bez żadnych gwałtownych hamowań, wyprzedzań itd. a następnie wjeżdża na ekspresówkę, gdzie spokojnie toczy się te 100-120km/h, w takich warunkach jest szansa, że elektrohydraulika po żyje tych parę lat więcej. W mieście, jak jest pośpiech, ciągłe wpychanie się itd. Nie ma szans.
 
Jedyny wyjątek, to że ktoś dojeżdża do pracy najpierw 5km drogą lokalną i jedzie bardzo łagodnie, bez żadnych gwałtownych hamowań, wyprzedzań itd. a następnie wjeżdża na ekspresówkę, gdzie spokojnie toczy się te 100-120km/h
Dokładnie tak wygląda eksploatacja tego Volvo.
12km drogami lokalnymi, spokojnie przez lasy i tereny zabudowane, potem 20 spokojnie ekspresówka 110-120. A na koniec kilka km w mieście. 🙂

Najbardziej boję się, że nowy olej nie zmiesza się że starym, bo podobno Dexron II mineralny nie miesza się z III syntetycznym i może zatkać skrzynię.
A ja nie wiem jaki jest wlany.
Jak wleje IID lub IIE zalecany w instrukcji do III który ktoś wlał bo tańszy i bardziej dostępny będzie ten sam efekt.

Ktoś potwierdzi lub obali tą teorię?
 
Last edited:
DIII też są mineralne. Nie martwiłbym się na zapas.
Dla przykładu w starszych hydrokinetykach z '90 ZF traktuje w kartach współzamiennie DII i DIII.
 
Witam panowie po długim czasie odkładania, sprawa nabrała mocy urzędowej.

Co w końcu polecacie z Dexron IID/IIE do mojej skrzyni.
Tutella GI/A jest niestety moim zdaniem za droga 40zł/l
A Millers wydaje się być wycofany, a szkoda bo cena była akceptowalna.

Może @jns6 coś polecisz?
Zastanawiam się czy chociażby Lotos podoła czy jednak iść w zagraniczne marki.

Limit cenowy do powiedzmy 150pln za butelkę 4/5 litrów
 
Kiedyś do skrzyni 722.4 używałem mobila atf220. Z tego widzę, normę dexron IID spełnia.
 
Większość oliw to IID, celowałbym:
Fuchs ATF3000 - 27 zł/1L
Mobil ATF220 - 130zł/4L
 
Hipol IID 110 zł za 4 litry to wolałbym dołożyć 20 zł i kupić Mobila lub Fuchsa. Ravenol też kupisz do 150 ziko za 4 litry, możesz go rozważyć. Sam będziesz wymieniać olej czy oddajesz do warsztatu?
 
To moim zdaniem nie masz co pchać kasy w mega drogie oleje, jeśli sam ogarniasz to wlej coś ze średniej półki, zawsze możesz skrócić interwał i ponownie zrobić wymianę. Ja do swojego Mercedesa kupiłem na statyczną wymianę Fuchsa i zestaw kompletny do wymiany oleju od Febi, też będę sam ten temat ogarniać.
 
@JNC_946 masz tam skrzynię ZFa czy Aisina?
Jeśli ZF to pewnie 4HP22 - wtedy sprawa prosta.
Spójrz na oleje z aprobatami: https://aftermarket.zf.com/remotemedia/lol-lubricants/lol-en/lol-te-ml-11-en.pdf

Oficjalną aprobatę mają choćby Hipol, Mobil, czy Texaco (kolejność wg ceny rosnąco).
Hipola i Mobila lałem do 4HP22, Texaco choć 7045E (DIII więc można) do 4HP24. Na każdym było ok, a warunki eksploatacji bywały trudne (terenówki).

To pancerne skrzynie, czego nie wlejesz to będzie dobrze.
Zadbaj przede wszystkim o odpowiedni interwał wymiany oleju i filtra bo to główna przyczyna śmierci większości automatów.
 
Niech mnie chuj jasny zastrzeli z pistoletu

W instrukcji papierowej Dexron IID lub IIE
Tymczasem serwisówka internetowa Volvo:
IMG_20220917_001817.jpg


Także może i dexrona III lać bo i na forum volvo taki leją z tego co pamiętam.

Wogóle toyota chyba w pewnym czasie zalecała do tego dinozaura T-IV fluid choć na jakimś obcojęzycznym forum spotkałem się z informacją żeby broń boże T-IV nie wlewać.

Także co Dexron II czy może III?
 
Last edited:
Back
Top