• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do automatycznej skrzyni biegów Kia Venga 2011

lukasz

Użytkownik
Samochód
Kia Venga 1.6 CVVT
Zastanawiam się nad dynamiczną wymianą oleju automatycznej skrzyni biegów w Kii Vendze z 2011 roku. Olej aktualnie dość jasny, nie mam pojęcia czy był kiedykolwiek wymieniany. Fabrycznie olej ma czerwony barwnik, więc jeśli był wymieniany to pewnie dość dawno i barwnik już zszedł. Tak naprawdę nie wiem co tam jest wlane, mam nadzieję, że ktoś nie dolewał byle czego. Po wymianie przynajmniej będę wiedział, że jest nowy 😅 Auto ma na liczniku blisko 190 tysięcy.

Pytania:
  1. W każdym aucie można wymieniać olej w skrzyni dynamicznie?
  2. Orientuje się ktoś ile oleju można w Vendze wymienić statycznie? Może schodzi całkiem dużo i dynamiczna wymiana nie jest aż tak opłacalna (chociaż i tak stawiam na dynamiczną, bo przecież nie robi się tego co roku)? Zakładam, że filtr też jest tam wymienialny.
  3. Co myślicie o płukankach do skrzyni czy dodatku LIQUI MOLY ATF ADDITIV?
  4. I chyba najważniejszy temat - olej. Instrukcja podaje DIAMOND ATF SP-III, SK ATF SP-III. Po lifcie jest SP-IV, ale tam może być inna skrzynia, ewentualnie SP-IV to następca kompatybilny wstecz. Tak czy siak wyszukiwarki dla mojego rocznika polecają SP-III. Myślałem nad LIQUI MOLY TOP TEC ATF 1200 lub RAVENOL ATF MM SP-III Fluid, ewentualnie zdać się na osobę co będzie wymieniała (pewnie wtedy by poleciał ten LIQUI MOLY lub pierwszy lepszy inny). Na rosyjskim forum trochę niepochlebnie się jedna osoba wypowiadała o TOP TEC ATF 1200, nie wiem ile w tym prawdy. Chyba, że spytać się w ASO po ile stoi oryginalny?
Z góry dzięki za pomoc 👍
 
Last edited:
Niedawno wymieniałem olej w Stronicu i w dwoch serwisach sugerują wymianę dynamiczna . Pojechałem do 3 serwisu i gość mówi w skrzyniach dwusprzrglowych to naciąganie klienta . W hydrokinetycznym tak jak najbardziej wskazana dynamiczna . Nie wiem jaka masz u siebie skrzynie . Ja mając hydrokinetyk Aisin to po 50 tys olej z czerwonego był koloru jak silnikowy z diesla . Czarny jak cholera .
Z S tronica po 52 tys zleciał słomkowy olej . Kolor masz na zdjęciach .
 

Attachments

  • 674E1BEA-4325-44A6-8050-2D3D86680C21.jpeg
    674E1BEA-4325-44A6-8050-2D3D86680C21.jpeg
    1,4 MB · Odwiedzin: 130
Mam tam zwykłą, czterobiegową, hydrokinetyczną skrzynię. Kolor zdecydowanie jaśniejszy niż czarny, chyba właśnie podobny, słomkowy, może nieco ciemniejszy, ale trudno mi w tej chwili bez sprawdzania powiedzieć.

Wg instrukcji:
Nowy płyn do automatycznych skrzyń biegów ma czerwony kolor. Czerwony barwnik dodaje się po to, aby w zakładzie montażowym można było poznać, czy chodzi o płyn do automatycznych osi napędowych i odróżnić go od oleju silnikowego i środka zapobiegającego zamarzaniu. Czerwony barwnik, który nie jest bynajmniej wskaźnikiem jakości płynu, po upływie pewnego czasu traci kolor. W trakcie eksploatacji pojazdu płyn do automatycznych skrzyń biegów staje się coraz ciemniejszy. Po pewnym czasie kolor płynu może zupełnie zaniknąć i płyn ten może stać się jasnobrązowy. Z tego też względu wymiana płynu do automatycznych przekładni powinna być dokonywana przez autoryzowanego sprzedawcę KIA zgodnie z zaleceniami podanymi w harmonogramie przeglądów okresowych zamieszczonym na początku tego rozdziału.
Wygląda więc na to, że pewnie jest bardzo stary olej. W ogólnym warsztacie co mają maszynę LIQUI-MOLY do dynamicznej wymiany (tam zastanawiam się czy nie wymienić) mówili, że jak był czerwony to powinien być ciemny potem i jak jest jasny to pewnie był wlany jakiś bez barwnika. A podobno, zgodnie z instrukcją pojazdu, jest jeszcze 3 etap zmiany koloru. W innym warsztacie co nie wiem czy wymieniają (a przynajmniej maszyny do dynamicznej nie widziałem) mówił, że ok olej w skrzyni wygląda. Tylko biorąc pod uwagę, że są podobno trzy etapy zmiany koloru to był raczej dawno wymieniany (jeśli w ogóle). W harmonogramie przeglądów w standardowych warunkach eksploatacji jest kontrola (i wymiana w razie czego, ale niekoniecznie) co 3 lata lub 60 tysięcy kilometrów. Przy ciężkich warunkach jest zalecana wymiana co 100 tysięcy kilometrów. Podejrzewam, że jeśli poprzedni właściciel nie naciskał na wymianę, mogło być wymiany oleju w skrzyni w ogóle nie być lub tylko raz.

Można wiedzieć ile płaciłeś za wymianę dynamiczną? Mi w tym ogólnym warsztacie z maszynką LIQUI-MOLY do dynamicznej powiedzieli, że 1000-1500 zł w zależności od tego ile oleju pójdzie i jaki olej tam idzie. Nie dopytałem czy z filtrem itd. Jak wszystko co wymieniłem wyżej to pewnie i drożej 😅
 
Last edited:
Tak napisałeś ze nic nie rozumiem. Trudne warunki eksploatacji i wymiana przy większym przebiegu niż normalnie ??
Nie słyszałem zabawy w kolory przy olejach przekładniowych . Olej ma barwę wyjściowa jako nowy a później ciemnieje w wyniku pracy absorpcji brudu . Olej im dłużej pracuje tum jest ciemniejszy .
Jeżeli niecwiesz kiedy był wymieniony olej to wymień a zrobisz lepiej skrzyni biegów . Automaty lubią wymiany i świeży olej ten gwarantuje bezproblemowa ich prace . Skrzynie automatyczne szybko padają u tych użytkowników którzy zapominają o ich serwisowaniu (wymianie oleju)
Koszt dynamicznej Ok 1200/1500 z olejem Ravenol
 
W harmonogramie przeglądów jest właśnie tak jak napisałem, że:
  • standardowe warunki eksploatacji:
"Dokonać przeglądu i wyregulować, naprawić, oczyścić lub wymienić, jeżeli zachodzi potrzeba" co 3 lata/60 tysięcy kilometrów.
  • głównie trudne warunki eksploatacji:
wymiana co 100 tysięcy kilometrów

Przez trudne warunki dla skrzyni rozumieją:
A: Częste jazdy na krótką odległość
C: Jazda po wyboistych i zapylonych drogach
E: Jazda na terenach piaszczystych
F: Ponad 50% jazdy w dużym ruchu miejskim podczas gorących dni o temperaturze przekraczającej 32°C (90°F)
G: Jazda na terenach górzystych
H: Holowanie przyczepy
I: Jazda samochodów patrolowych, taksówek, samochodów handlowych lub samochodów holujących inne pojazdy

Różnica jest taka, że w przypadku trudnych warunków wymieniać co 100 tysięcy kilometrów, a w przypadku standardowych tylko sprawdzić co 60 tysięcy kilometrów/3 lata i jak trzeba to wymienić.
 
Last edited:
Back
Top