• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do Kia Ceed 1.5 T-GDI 160KM

karolszymek

Nowy użytkownik
Samochód
KIA CEED 1.5 T-GDI 160KM
Marka samochodu
KIA CEED
Budżet/ile litrów
250PLN / 4,2L
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.5 T-GDI SmartStream 160KM
Data produkcji
2022
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
Nie pobiera.
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0W-20 API SN PLUS/SP lub ILSAC GF-6
Cześć,

Choć podobny temat już został założony, to chciałbym jednak podejść do niego na nowo.
Poprzedni skończył się stwierdzeniem "Lej co fabryka zaleca", a instrukcja zaleca 0W-20.

Mnie z różnych względów jednak oleje o lepkości 20 nie przekonują - preferuję dynamiczną jazdę i wyższe obroty.
Dlatego chciałbym prosić o pomoc w doborze oleju - najlepiej 0W-30, choć może też być 5W-30.

Samochód posiada filtr GPF oraz bezpośredni wtrysk benzyny, więc dobrze by było aby był LOW SAPS.
 
jeżeli nie zależy Ci na utrzymaniu gwarancji na silnik i masz awersję do lepkości 0w-20, to jedyne co mi przychodzi na myśl, tak żeby był wilk syty i owca cała, to Eneos X-prime 5w30.

PS. mylisz trochę pojęcia, low saps to norma C4, stosowana w bardzo wąskim gronie silników, w zasadzie chyba tylko diesle od Renault.

Ten low saps który masz na myśli to jest mid saps, czyli oleje klasy ACEA C (poza właśnie C4).
Nowsze rewizje API też są mid sapsami.
 
jeżeli nie zależy Ci na utrzymaniu gwarancji na silnik
I tak już nie mam gwarancji, samochód sprowadzony po stłuczce.
Ale jako ciekawostka: zadzwoniłem do ASO w Kaliszu, podpytać jaki olej należy zalać i dostałem odpowiedź, że oni leją do tych silników 0W-30 - jednak jak zapytałem o konkretną pozycje to już odpowiedzi nie uzyskałem.

PS. mylisz trochę pojęcia, low saps to norma C4, stosowana w bardzo wąskim gronie silników, w zasadzie chyba tylko diesle od Renault.
A to nie jest czasem tak:

  • Low SAPS — bardzo ograniczona ilość popiołu siarczanowego (<=0,5 proc.), fosforu (0,05 proc.) i siarki (<=0,2 proc.).
  • Mid SAPS — ograniczona zawartość popiołu siarczanowego (<=0,8 proc.), fosforu (0,07–0,09 proc.) i siarki (<=0,3 proc.).
  • Full SAPS — brak limitów ilościowych dla popiołów siarczanowych, fosforu i siarki.
??
 
dokładnie właśnie jest tak jak piszesz, czyli:
low saps = ACEA: C4
mid saps = ACEA: C2, C3, C5, C6 / API: SP, SN+, SN
full saps = ACEA: A3, A5, A7

reasumując, jeżeli boisz się (zupełnie niepotrzebnie zresztą) olejów 0w-20, to polecam tylko i wyłącznie Eneosa X-prime 5w30 w to miejsce. Swoją drogą jest to na prawdę wybitny olej.
 
Ten podział funkcjonuje tylko w ACEA więc API ILSAC do wykreślenia. Do tego full saps też nie jest wolny od ograniczeń. Po za tym prawie dobrze 😉

Idąc dalej - nowoczesne full sapsy potrafią mieć ok 0.9% więc Kia się ich nie obawia nawet w samochodach z GPF.
 
No to jest tak, chodzi o limity popiołów. Ale nie ma kompletnie związku z GPF. Normy lowSAPS były tylko dwie i w zasadzie przeznaczone tylko i wyłącznie do francuskich diesli z ich systemami oczyszczania spalin. Jedną (C1) wycofano bo PSA przestała ją stosować, C4 jest nadal stosowana, ale w bardzo niewielu silnikach. Nie wiem czy na forum się więcej niż raz pojawił silnik wymagający C4.

Kia do swoich silników używa C2 (benzyna z GPF) albo C3 (diesel z DPF). Zazwyczaj, czasami do benzyny jest A5, czasami C3.

Co do Kijanki, to jak nie chcesz 0W-20* to lej 5W-30 A5/B5 albo API SP+RC - instrukcja takie właśnie dopuszcza jako alternatywę dla 0W-20. Marka w sumie dowolna, ja polecę Fuchsa Supersyn D1 5W-30 .

* chociaż ja bym taki lał, po kiego katować silnik wyższą lepkością jak może jeździć na niskiej?
 
Co do oleju wedle życzenia to nie wiem czy już taki jest w sprzedaży ale Motul Eco Clean 0W30 C2 w TDS na napisane , że spełnia, a może ma nawet certyfikat API SP-RC i ILSAC GF-6A. Czyli powinien się nadać i spełnić wymagania OP

A Fuchs GT1 Flex 0W30 C2 ma to wszystko co Motul i jeszcze A5/B5, i jest dostępny w PL.
 
Back
Top