• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do skrzyni LT4

  • Thread starter Deleted member 55335
  • Start date
D

Deleted member 55335

Gość
W instrukcji auta pisze olej firmowy MT-XZ typu TL/JR 75W80 lub odpowiednik. Nie jest podane jakie ma GL ten firmowy . A dalej pisze ,że jeśli firmowy nie dostępny to tymczasowy zamiennik ma być API GL-4 SAE 75W80 . Oczywiście zaleceń do i kiedy wymieniać olej w skrzyni nie ma . Czy warto wymieniać olej w skrzyni w tym przypadku .

Auto z 2013r. ma przejechane ponad 103000tys. km. i ma silnik 200KM . Ze skrzynią nic się nie dzieje ,tylko po powrocie z drogi bez wciśniętego sprzęgła jest ciut głośniej ,a z wciśniętym ciut ciszej . W te zmiany trzeba się dobrze wsłuchać , by wyłapać różnicę . Czy warto wymieniać olej w skrzyni w tym przypadku .

Z informacji (sklep gdzie naprawiają skrzynie ) ,te skrzynie bardzo rzadko się psują , są tanie i nie mają na stanie żadnej po regeneracji , starsza sprawdzona konstrukcja renaulta . Olej jaki tam polecają to ELF Tranself NFP 75W80 GL-4 i Fuchs Titan Syntofluid 75W80 GL-5 ,cenowo mała różnica .W tym sklepie twierdzą też ,że oleje w obecnych skrzyniach nie brudzą się bardzo ,a przynajmniej powinno tak być .Przy kontroli oleju ,to twierdzą też jeśli olej czystawy to warto go zmienić , jeśli brudny to raczej skrzynia do remontu .


Dobierając olej na stronie Elf/Total wychodzi ELF Tranself NFP 75W80 GL-4 . Z informacji od producenta , nasze oleje silnikowe i przekładniowe nie mają terminu przydatności . " Tranself NFP jest produktem wyższej jakości na wyższe naciski i nadaje się do stosowania w skrzyniach z serii PXX. Oleju NFJ nie można stosować w skrzyniach z serii PXX ". Moja skrzynia LT4-123 podobno jest też PXX . Producent na butelkach w całej EU ma takie same naklejki , na których pisze prawdę iż olej ten jest produkowany w technologi syntetycznej .Czyli nie zakłamuje jako byłby to pełny syntetyk , co jest w zgodzie z prawem naszym i w DE . Olej ten zawiera około 10-15% PAO .

Zacytuje istotne fragmenty :

" Oleje PAO nie pochodzą z ropy. Produkcja olejów prawdziwie syntetycznych polega na syntezie cząsteczek gazu ziemnego (metanu i etanu) w dłuższe łańcuchy węglowodorowe. Tak powstały olej jest bardzo czysty pod względem zawartości siarki, ale produkcja jest ponad 4-krotnie droższa. Skoro nasze oleje nie pochodzą w większości z tego procesu syntezy gazu to nie nazywamy ich olejami syntetycznymi. "

" Proszę również nie mylić olejów HC-HI z gr. III z olejami HC, które są w grupie II. Dobrej jakości oleje HC-HI mają niemal równie dobrą odporność na utlenianie a dodatkowo dzięki niskiej lepkości HTHS dają mniejszy opór. Z tego powodu wszystkie bolidy F1 nie jeżdżą na olejach PAO a właśnie HC-HI. Nie ma również problemu z rozróżnieniem oleju HC od HC-HI, gdyż oleje HC to wprost oleje mineralne o podwyższonej jakości. Z powodu ich właściwości nie można ich nazywać „syntetycznymi”."

" Co do produktu Fuchsa to jeśli porówna Pan karty charakterystyki to zobaczy Pan, że produkt konkurencji jest w 100% olejem HC-HI, nie PAO. W tym dokumencie jest podane: Olej bazowy nr WE 265-157-1 50-100%. Ten numer oznacza: Destylaty ciężkie parafinowe, obrabiane wodorem (ropa naftowa), więc nie pochodzi z gazu a z ropy, więc nie jest olejem PAO. To samo jest w oleju Tranself NFP. Olejów PAO, jako bezpiecznych, nie umieszcza się w kartach charakterystyki. Jest to regulowane przez prawo unijne."

"Proszę również nie brać olejów GL-5 gdy wymagane są oleje GL-4. Są to oleje do dyferencjałów i skrzyń hipoidalnych. W takich olejach są używane inne dodatki, które mogą uszkadzać synchronizatory."

"Ciężko też winić rząd niemiecki za niską kulturę i świadomość techniczną innych narodowości. Tylko 2 duże firmy olejów smarowych są z Niemiec (a jedna należy do Brytyjczyków). Na naszym rynku więcej jest koncernów z innych krajów (2 francuskie, holenderski i amerykański)."

"Koncern Total jest producentem olejów pod marką Nissan i dostarcza oleje na pierwsze zalania do fabryk w Europie, więc najprawdopodobniej olej NFP lub równoważny pod marką Nissan był zalany w fabryce." Więc czy dokładnie taki olej jak NFP był pierwotnie zalany to nie wiadomo .

"Żaden olej samochodowy Elf nie jest wytwarzany w Polsce. Są importowane z rafinerii we Francji oraz Belgii. Jeśli boi się Pan, że oleje w Polsce są gorsze, to wymagania i certyfikacja olejów przez konstruktorów pojazdów nie pozwala na posiadanie formuły wyższej i niższej jakości o tej samej specyfikacji. Składy naszych olejów w całej Europie są takie same i pochodzą z tych samych zbiorników w rafineriach."

Adres listy dystrybutorów oficjalnych olei Elf , https://www.total.com.pl/nasze-produkty/motoryzacja/zostan-klientem-total-polska/nasi-dystrybutorzy.

"
Jako producent rekomendujemy nieużywanie olejów starszych niż 5 lat, ale rzeczywisty stan produktu zależy w dużej mierze od sposobu przechowywania. Jeśli był narażony na bezpośrednie działanie promieni słonecznych i nagrzewał się powyżej 60 stopni Celsjusza bądź był narażony na ostre mrozy to trwałość takiego produktu będzie niższa i nawet po 3 latach od daty produkcji może nie spełniać wymaganych norm. Natomiast dobrze przechowywany nawet po 5 latach będzie odpowiedni"

Firma ta nie posiada bazy danych w, której można by sprawdzić po numerze z butelki jako taką oryginalność .

Na ile może być potwierdzone ,że pierwszy olej w skrzyni to też NFP ?
Czy zostać przy tym Elfie w wyborach ,czy szukać czegoś innego ?
Na ile są prawdziwe stwierdzenia i informacje od producenta ?
 
Nie ma takiej skrzyni, jest TL4 i Elf ma dedykowane oleje do niej. NFJ i NFP jako następca i tego bym się trzymał. Sam ostatnio wymieniałem olej w takiej, poszedł NFJ, bez uwag i problemów wsio ok.
 
Na mojej skrzyni , pionowo od góry jest naklejka znamionowa z kodem QR i pisze TL4 a dalej bez myślnika po małej odległości 123, zrobienie foto problematyczne . Może jutro/dziś spróbuję zrobić jakoś foto i wstawić .

Dobra czyli franca do francy najlepiej . Tylko moje auto zrobili na wyspach , tak się zastanawiam czy tam na wyspach skrzynię zalali francowym olejem czy swoim . Pewnie to nie ma znaczenia , ale wolał bym się dowiedzieć ,że NFP jest już teraz w skrzyni .

Co w moim przypadku za wymianą bardziej przemawia , coś lekko słyszalne (wciśnięte sprzęgło i nie wciśnięte ), przebieg 103000km, czy silnik 200KM ?
Czytając Twoje wpisy przebieg na pewno ,skoro u Ciebie przy 110000km wyleciały" pomyje brunatno - żółte i spienione o konsystencji wody ". Tym bardziej ,że to moje auto raczej strikte miastem lata i co chwila biegi zmienia się .

Opisz proszę prostym językiem/słowami świeżakowi jak skrzynia chodziła po zmianie oleju , bo nie rozumiem w tamtym wątku opisu .
"
Skrzynia teraz chodzi z klikiem jak w F&F co najmniej ;)
Schodząc na ziemię, to jest cicho i komfortowo chyba bez większej różnicy jak przed zmianą, zmiana biegów podobna "

Wcześniej tym śmiesznym korkiem był sprawdzany poziom oleju u mnie , po odkręceniu korka nie wylewał się ,był lekko pod krawędzią otworu ,a jak było u Ciebie ?
Oczywiście to że olej tam wyglądał czysto ,nie znaczy że na dnie jest tak samo .

Czy w korku spustowym był magnes i czy Miałeś sporo tam opiłków ?
Podobno warto do skrzyni wlać olej z nadmiarem , czyli wlać tak by się wylewał i szybko zakręcić korek. Jak to widzisz i jak zrobiłeś ?
Czy olej w skrzyni powinno się wymieniać zaraz po jeździe ,czy na zimno też można ?

A wiesz ,że powinieneś raczej zalać NFP niż NFJ ?

Czy możesz ocenić prawdomówność gościa z Total-a ?
Czy oleje PAO naprawdę są tylko z gazu ?
Czy Fuchs Titan Syntofluid 75W80 GL-5 nie jest pełnym syntetykiem tylko HC-HI ( Olej bazowy nr WE 265-157-1 50-100%. )?
Czy w F1 na prawdę stosują HC-HI a nie PAO ?

Sorry za ilość pytajek , odpowiedz na wszystkie , to temat wygaśnie ;-)
 
NFJ jest adekwatny do tej skrzyni, wszystko opisałem nie ma sensu się powtarzać. Powód zmiany jest jak zwykle taki sam, olej się zużywa więc jest to kwestia serwisowa.
Sama zmiana na przykładzie tej skrzyni jest bardzo dobrze wyjaśniona na poniższym filmie:
 
Ech dobra ,ale mi z Total/ELF napisali NFP .
Film nie wyjaśni jak skrzynia chodzi po wymianie ,możesz to tylko spolszczyć dla mnie .
No tak olej się zużywa ,ale bez wytycznych w manualu ,to właściciel musi zdecydować kiedy i jakie powody . Takie sytuacje często dla skrzyni kończą się źle , bo większość nie widząc wskazań w manualu nic nie robi .

SAM_4098.JPG
SAM_4102.JPG
 
Last edited by a moderator:
Elf NFP to następca NFJ więc prawidłowo. Skrzynia chodzi prawidłowo po zmianie i przed zmianą też tak było a jaki był olej po zrzucie to napisałem więc imho decyzja słuszna, zresztą film też o tym traktuje. Zdjęcie naklejki potwierdza że to typ skrzyni TL4 więc wszystko się zgadza. Sorry, ale nie do mnie należy decyzja czy zmieniać olej w tej skrzyni czy nie :)
 
Elf NFP to następca NFJ więc prawidłowo.
Dokładnie tak. Gwoli ścisłości, NFP spełnia specyfikację GL-4+. Serie skrzyń biegów kompatybilnych, masz @Skiper na opakowaniu. Info o tym, że zastępuje NFJ i jest ujednolicony mam od przedstawiciela Elf Polska i ASO Renault.
 
Rady z Total/Elf od Technical Support Engineer :

Najpierw.
"Tranself NFP jest produktem wyższej jakości na wyższe naciski i nadaje się do stosowania w skrzyniach z serii PXX. Oleju NFJ nie można stosować w skrzyniach z serii PXX."

Potem.
" Pozwolę sobie na zacytowanie z kart technicznych. Olej NFP jest „Oficjalnie dopuszczony i rekomendowany do skrzyń biegów RENAULT PXX, JXX, NDX, TL4 oraz do skrzyń biegów Nissan P.”, natomiast olej NFJ jest „Oficjalnie dopuszczony i rekomendowany do skrzyń biegów RENAULT JXX, NDX, TL4.”. Pan posiada skrzynie z serii TL-4 więc może Pan zastosować obydwa, niemniej NFP jest najlepszy."
 

Attachments

  • TDS_ELF_TRANSELF NFP 75W80_NQ8_201907_PL_POL.pdf
    450,2 KB · Odwiedzin: 425
Pan z Total/Elf pomylił się chyba w opisie , pisał PXX . Tymczasem na butelkach pisze PKX ,czyli zamienił K na X chyba . Ale to i tak mnie nie dotyczy , statystyka .

Kupiłem 3 x 1L bo na 0.5L nie było daty produkcji ,a różnica ceny znikoma . Na 1L istnieje data i jest dobrze widoczna ,olej mam z 05/05/2020.
.
 
Last edited by a moderator:
Tak , uszczelka jest wymienialna na spuście . Wymiana raczej na podnośniku ,a nie kanale .

Na filmie poziomu oleju nie przelali ,odczekali aż wycieknie nadmiar , a w warsztacie u mnie mówili ,że nie zaszkodzi nalać ciut więcej i od razu zakręcić korek . Dwie butelki oleju już mam ,trzecią mam odebrać w poniedziałek i zastanawiam się ,2L starczy czy nie . To znaczy zamiast 0.5L ,zamówili mi 1L ,zawsze mogę nie odbierać .
 
W LIII jest inne podejście i do spustu i do wlewu oleju niż na filmie więc spokojnie i kanał by dal radę. Czy tak jest w Nissanie, nie wiem. Mi wystarczyło 2L i na filmie (znowu) jest też o tym mowa w przypadku tego Fluence więc jest to zbieżne.
 
Z lejkiem i rurką ,pewnie na kanale da radę . Jeden kolumnowy już odpada ,bo może zniszczyć spojlery boczne , mają w warsztacie jeszcze dwa kolumnowe, ale jak się umówię to loteria , nie wiem gdzie auto wyląduje .

No tak 2L wystarcza ,ale przelewać na więcej czy nie przelewać ,oto jest pytanie . Poprzedniczki LT4 wymagały ideału stanu , w LT4 niby swawola ,ale mimo to na filmie przypilnowali też stanu , by wyciekł nadmiar .
 
Nigdzie uszczelki do korka spustu dedykowanej nie ma , w sklepach i ASO też , czy Ty kolego @cytrynowiec kupowałeś taką uniwersalną pompowaną miedziankę o wymiarach jak w filmie KFC 16/22/2 . Staram się skompletować wszystko sam , nie polegam nigdy na warsztacie , chyba że jakieś niespodzianki . Tej gumowej/czarnej od korka kontroli/nalewania oleju , chyba nie ma musu kupować .
 
Pan z Total/Elf nie pomylił się jednak bo " Oznaczenie w kartach technicznych PXX jest intencyjne i zawiera w sobie zarówno skrzynie PKX oraz PFX."
 
Zestaw korka kupiłem naszej firmy Fa1=6pln , korek ten nie ma w sobie własności magnesu . Przypuszczam ,że ori korek również , dlatego kilka dni przed wymianą przyczepiłem do niego niewielki magnes . Przy wymianie zobaczę co będzie widać na korku od strony wewnętrznej . Tak samo zrobiłem z korkiem w misce olejowej silnika . Zastosowane magnesy sprawdziłem , przyczepiona sztuka do korka z jednej strony , jest w stanie na drugiej stronie unieść w pionie od 4 do 5 gwoździ papiaków . Myślę że taka siła jest wystarczająca .

SAM_4202.JPGSAM_4226.JPG

Jeszcze jedno co zauważyłem , to na moich zakupionych butelkach NFP pisze samo GL-4 , natomiast na filmie NFJ miał opis GL-4+ .
 
Last edited by a moderator:
Ciekawy patent, ale nie jestem pewien czy magnesy utrzymają się na korku. Z tego co pamiętam pod wpływem temperatury ich siła przyciągania maleje, a korek potrafi być gorący. Wyjdzie w praniu.
 
W skrzynce może być już ori magnes niekoniecznie przy korku. A wkładanie nieumocowanego dodatkowego magnesu niesie ze sobą jakieś tam ryzyko. Lepiej byłoby dopasować korek z magnesem.
Ale jak to mówią: jest ryzyko, jest zabawa ;)
 
@soszo tutaj nie ma ryzyka. Według mnie te magnesiki zostaną na zewnętrznej części korka. Tak przynajmniej rozumuję po zdjęciu.
 
Back
Top