• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do skrzyni LT4

  • Thread starter Deleted member 55335
  • Start date
D

Deleted member 55335

Gość
W instrukcji auta pisze olej firmowy MT-XZ typu TL/JR 75W80 lub odpowiednik. Nie jest podane jakie ma GL ten firmowy . A dalej pisze ,że jeśli firmowy nie dostępny to tymczasowy zamiennik ma być API GL-4 SAE 75W80 . Oczywiście zaleceń do i kiedy wymieniać olej w skrzyni nie ma . Czy warto wymieniać olej w skrzyni w tym przypadku .

Auto z 2013r. ma przejechane ponad 103000tys. km. i ma silnik 200KM . Ze skrzynią nic się nie dzieje ,tylko po powrocie z drogi bez wciśniętego sprzęgła jest ciut głośniej ,a z wciśniętym ciut ciszej . W te zmiany trzeba się dobrze wsłuchać , by wyłapać różnicę . Czy warto wymieniać olej w skrzyni w tym przypadku .

Z informacji (sklep gdzie naprawiają skrzynie ) ,te skrzynie bardzo rzadko się psują , są tanie i nie mają na stanie żadnej po regeneracji , starsza sprawdzona konstrukcja renaulta . Olej jaki tam polecają to ELF Tranself NFP 75W80 GL-4 i Fuchs Titan Syntofluid 75W80 GL-5 ,cenowo mała różnica .W tym sklepie twierdzą też ,że oleje w obecnych skrzyniach nie brudzą się bardzo ,a przynajmniej powinno tak być .Przy kontroli oleju ,to twierdzą też jeśli olej czystawy to warto go zmienić , jeśli brudny to raczej skrzynia do remontu .


Dobierając olej na stronie Elf/Total wychodzi ELF Tranself NFP 75W80 GL-4 . Z informacji od producenta , nasze oleje silnikowe i przekładniowe nie mają terminu przydatności . " Tranself NFP jest produktem wyższej jakości na wyższe naciski i nadaje się do stosowania w skrzyniach z serii PXX. Oleju NFJ nie można stosować w skrzyniach z serii PXX ". Moja skrzynia LT4-123 podobno jest też PXX . Producent na butelkach w całej EU ma takie same naklejki , na których pisze prawdę iż olej ten jest produkowany w technologi syntetycznej .Czyli nie zakłamuje jako byłby to pełny syntetyk , co jest w zgodzie z prawem naszym i w DE . Olej ten zawiera około 10-15% PAO .

Zacytuje istotne fragmenty :

" Oleje PAO nie pochodzą z ropy. Produkcja olejów prawdziwie syntetycznych polega na syntezie cząsteczek gazu ziemnego (metanu i etanu) w dłuższe łańcuchy węglowodorowe. Tak powstały olej jest bardzo czysty pod względem zawartości siarki, ale produkcja jest ponad 4-krotnie droższa. Skoro nasze oleje nie pochodzą w większości z tego procesu syntezy gazu to nie nazywamy ich olejami syntetycznymi. "

" Proszę również nie mylić olejów HC-HI z gr. III z olejami HC, które są w grupie II. Dobrej jakości oleje HC-HI mają niemal równie dobrą odporność na utlenianie a dodatkowo dzięki niskiej lepkości HTHS dają mniejszy opór. Z tego powodu wszystkie bolidy F1 nie jeżdżą na olejach PAO a właśnie HC-HI. Nie ma również problemu z rozróżnieniem oleju HC od HC-HI, gdyż oleje HC to wprost oleje mineralne o podwyższonej jakości. Z powodu ich właściwości nie można ich nazywać „syntetycznymi”."

" Co do produktu Fuchsa to jeśli porówna Pan karty charakterystyki to zobaczy Pan, że produkt konkurencji jest w 100% olejem HC-HI, nie PAO. W tym dokumencie jest podane: Olej bazowy nr WE 265-157-1 50-100%. Ten numer oznacza: Destylaty ciężkie parafinowe, obrabiane wodorem (ropa naftowa), więc nie pochodzi z gazu a z ropy, więc nie jest olejem PAO. To samo jest w oleju Tranself NFP. Olejów PAO, jako bezpiecznych, nie umieszcza się w kartach charakterystyki. Jest to regulowane przez prawo unijne."

"Proszę również nie brać olejów GL-5 gdy wymagane są oleje GL-4. Są to oleje do dyferencjałów i skrzyń hipoidalnych. W takich olejach są używane inne dodatki, które mogą uszkadzać synchronizatory."

"Ciężko też winić rząd niemiecki za niską kulturę i świadomość techniczną innych narodowości. Tylko 2 duże firmy olejów smarowych są z Niemiec (a jedna należy do Brytyjczyków). Na naszym rynku więcej jest koncernów z innych krajów (2 francuskie, holenderski i amerykański)."

"Koncern Total jest producentem olejów pod marką Nissan i dostarcza oleje na pierwsze zalania do fabryk w Europie, więc najprawdopodobniej olej NFP lub równoważny pod marką Nissan był zalany w fabryce." Więc czy dokładnie taki olej jak NFP był pierwotnie zalany to nie wiadomo .

"Żaden olej samochodowy Elf nie jest wytwarzany w Polsce. Są importowane z rafinerii we Francji oraz Belgii. Jeśli boi się Pan, że oleje w Polsce są gorsze, to wymagania i certyfikacja olejów przez konstruktorów pojazdów nie pozwala na posiadanie formuły wyższej i niższej jakości o tej samej specyfikacji. Składy naszych olejów w całej Europie są takie same i pochodzą z tych samych zbiorników w rafineriach."

Adres listy dystrybutorów oficjalnych olei Elf , https://www.total.com.pl/nasze-produkty/motoryzacja/zostan-klientem-total-polska/nasi-dystrybutorzy.

"
Jako producent rekomendujemy nieużywanie olejów starszych niż 5 lat, ale rzeczywisty stan produktu zależy w dużej mierze od sposobu przechowywania. Jeśli był narażony na bezpośrednie działanie promieni słonecznych i nagrzewał się powyżej 60 stopni Celsjusza bądź był narażony na ostre mrozy to trwałość takiego produktu będzie niższa i nawet po 3 latach od daty produkcji może nie spełniać wymaganych norm. Natomiast dobrze przechowywany nawet po 5 latach będzie odpowiedni"

Firma ta nie posiada bazy danych w, której można by sprawdzić po numerze z butelki jako taką oryginalność .

Na ile może być potwierdzone ,że pierwszy olej w skrzyni to też NFP ?
Czy zostać przy tym Elfie w wyborach ,czy szukać czegoś innego ?
Na ile są prawdziwe stwierdzenia i informacje od producenta ?
 
Ciekawy patent, ale nie jestem pewien czy magnesy utrzymają się na korku. Z tego co pamiętam pod wpływem temperatury ich siła przyciągania maleje, a korek potrafi być gorący. Wyjdzie w praniu.

Więc tak . magnesy na obydwu korkach już są z tydzień i nie spadły . Auto myślę ,że mam wyżej postawione niż standard ,ale jeśli by po zaroślach/lesie latał to mogły by spaść pewnie . W korku oleju silnika jest lepiej , bo korek za miską i pod kątem , do tego ma w łbie wgłębienie i tu jest dobrze , na tyle że upadek mu nie grozi i w odkręcaniu nie przeszkodzi . Co do korka skrzyni ,to jest gorzej bo jest pionowo w dół , niczym nie osłonięty nie licząc umieszczenia wszystkiego powyżej sanek zawieszenia, osłony silnika od spodu brak . Magnesy mam małe ,raczej zwykłe ,ale od siebie trzeba je rozdzielać nożem , nie chciałem wkładać w korku skrzyni do środka gdzie miejsce na klucz . Bo nie wiem jak potem bym wydostał magnes z tam tond i czy nie przeszkadzał by w odkręcaniu ( głębokość wejścia klucza w korek) . Zawsze można się postarać o mały płaski i neodymowy ,wtedy wsadzić do środka i ani nie spadnie , ani w odkręcaniu problemu nie sprawi . Lub poszukać takiego o odpowiednim fi otworu na klucz i do tego jakimś 1-1.5 cm plastiku zespolonym ,dzięki któremu będzie można łatwo go wyjmować . Zaobserwowałem też ,że ten sam magnes ma jedną stronę lepszą od drugiej w przyciąganiu .

wkładanie nieumocowanego dodatkowego magnesu niesie ze sobą jakieś tam ryzyko.

Tylko i wyłącznie na zewnątrz .

Według mnie te magnesiki zostaną na zewnętrznej części korka. Tak przynajmniej rozumuję po zdjęciu.

Na bokach korka są za duże trochę ,a do środka by weszły chyba . Musiał bym zaeksperymentować na zapasowym korku .

Post automatically merged:

Jeśli z zewnątrz to spoko patent.
No co ty nie pomyślał bym mocować magnesu na korku od wewnątrz , nigdy .
SAM_4225.JPG
SAM_4403.JPG
SAM_4407.JPG
SAM_4239.JPG
 
Last edited by a moderator:
Olej w skrzyni wymieniony .

Przelot 10km na rozgrzewkę i wymiana . Miedziana uszczelka korka spustu była skierowana podziałem do korka a całością do skrzyni . Jak popatrzycie na uszczelkę tą ,to z jednej strony boku ma po całym obwodzie przerwę , nie jest idealną wydmuszką ,tylko blaszką zawiniętą w kształt .
SAM_4196.JPG
SAM_4274.JPG

Oleju wystarczyły 2L , dokładnie nie wiem ile w warsztacie zostało w strzykawie ,ale pewnie tyle co w 0.5m wężyku i dodatkowo 20ml resztek w butelkach po odcieknięciu wszystkiego co pozostało . Nadmiar się wylewał i w takim stanie mieli zakręcić korek wlewu , ale źle celowali i dopiero po chwili wkręcili go , tak więc ostateczny oleju stan pewnie jest zgodny z dolną krawędzią otworu . Korek wlewu dokręcony ręcznie z czuciem , w pozycję jak wcześniej był . Korek spustowy , dokręcony z czuciem o grubość zaznaczenia markerem dalej niż w ori . Nie mieli kwadrata do zgrania z kluczem dynamometrycznym by zrobić 24Nm . Spuszczany olej nie był zastraszająco brudny . Widziałem jego wylot ,na hali pod autem w cieniu ,ale patrzyłem przez olej w stronę otwartej bramy i nasłonecznienia . Był przejrzysty , może bardziej brązowy niż nowy i czasem ,a raczej pod koniec było widać cieniutkie szare strugi po bokach . Magnes na korku spustu był do końca ,a po odkręceniu nic tam nie było , tylko cienki szary nalot zasłaniający srebrność korka i w palcach też nic nie wyczułem grubszego. Na tą chwilę nic nowego od dołu ,czy z góry w czasie jazdy nie doznałem , aby praca skrzyni jakoś się zmieniła , będzie miała teraz łatwiej i tyle . Może jak auto leci i dam na luz to szybciej spadają obroty , czy ma to związek nie wiem , może to placebo . Być może z czasem zaobserwuje jakieś pozytywne zmiany , ale głowa już spokojniejsza . Pozostaje odczuwać i poobserwować dwa korki na ew. wycieki .
Moja maksyma taka , by pytać i czytać a nie błądzić .

Podziękowania dla kolegi @cytrynowiec .

Jeśli można to proszę admina ,o wymazanie w tytule " - 123" tak by było zgodnie i bez zbędnych zmyłek .
 
Last edited by a moderator:
Jeszcze takie info z https://www.skrzynie.com.pl/skrzynie-biegow-renault-typ-tl4.html

WYSPRZĘGLANIE W SKRZYNI BIEGÓW TL4

W skrzyniach biegów z symbolem TL4 zastosowano wysprzęglanie (rozłączanie silnika ze skrzynią biegów) w sposób hydrauliczny. Łożysko wyciskowe przesuwane jest po wałku sprzęgłowym po naciśnięciu przez kierowcę pedału sprzęgła i wytworzeniu ciśnienia w układzie wysprzęglika. Jednocześnie naciska na docisk sprzęgła rozłączając skrzynię biegów i silnik.


ODCZYT PRĘDKOŚCI W SKRZYNIACH BIEGÓW TL4

W samochodach Renault z zamontowaną skrzynią biegów TL4 zastosowano wyłącznie system odczytu prędkości z modułu ABS. W skrzyni biegów nie ma czujnika, a miejsce w którym najczęściej znajduje się czujnik prędkości, jest zaślepione.
 
Poszukałem czegoś trwalszego , mocniejszego i bardziej dopasowanego do miejsca zastosowania , co pewniej się utrzyma pod spodem . Koszty groszowe 2.80 i 1.80 PLN , a jest lepiej .
SAM_4808.JPG


Wypaść nie wypadnie ,a wyjęcie to kombinerki i gotowe , głębokość w korku 11mm .
SAM_4810.JPG



SAM_4795.JPG

Tu jest bajecznie , bo przy odkręcaniu/zluzowaniu nawet magnesu nie trzeba zdejmować .
SAM_4797.JPG
 
Last edited by a moderator:
Proszę o info w sprawie oleju do przekładni manualnej 6 biegowej TL4 w Renault Megane III, 2012 rok. Ze względu na synchronizatory, fabrycznie zalano skrzynie olejem ELF NFJ 75W-80 API GL-4. Obecnie ten olej zastąpiono ELF NFX 75W-80 API GL-4, niestety obawiam się, że to jakiś eco zabieg ELFa/Renault, ponieważ na opakowaniu oleju NFJ jest wyraźnie napisane że jest on dedykowany do skrzyń TLx, a na NFX już takiego opisu nie ma. NFX zastąpił zarówno NFJ, jak i NFP. Czy ktoś zalewał skrzynię TL4 olejem NFX?
 
Back
Top