• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do skrzyni manualnej hyundai

soszo

Moderator
Samochód
Kamiq 1.0 DLAA Micra CR12DE Panda 1.1 Fire
:Witam

Przepraszam, że od razu piszę tu ale nawet nie wiem czy jest na forum jakaś powitalnia.

Mam hyundai ix20 z 2018 roku 1.6 benzyna 125 KM skrzynka manual 6 biegów. Niestety już po naprawie i nie działa tak jak wcześniej. Dla ASO jest ok. Jednak na zimno biegi wchodzą trochę słabo. Zalali ją Lotosem 75W90 API GL-4. Wg instrukcji polskiej powinien być: API GL-4 SAE 75W85, Shell spirax S5 75W90. Wg niemieckiej 75W85 już bez konkretnego zalecanego oleju.
Zaś według stron typu dobierz olej: np Motul Multi DCTF, Ravenol MTF-3 75W, Fuchs Titan FFL-3, inne piszą , że nie posiadają wymaganego oleju skontaktuj się z ... i takie tam. Zacząłem zgłębiać temat czemu są takie rozbieżności. Z jednego z łódzkich ASO dowiedziałem się, że skrzynia fabrycznie była zalana olejem SAE 70W API GL-4. Gdy chciałem umówić się na wymianę okazało się, że nie mają takiego oleju, a HYUNDAI MOTOR POLSKA zaleca po naprawie zalanie owym spiraxem z instrukcji. To skąd u mnie wziął się lotos?

Macie jakieś pomysły co z tym robić. Bo ja już mam mętlik w głowie. Skłaniam się do wymiany na ravenol ale sam nie wiem czy to dobry pomysł.
 
Kolega ma ten sam silnik w kia ceed. Po 120 tys km wlewał Ravenola 75w85 GL4/GL5 i wd. niego skrzynia pracuje lepiej jak na orginalnym oleju. Na forum mojaceed jest cały dział odnośnie olejów do skrzyni (75w85 GL4), tam najbardziej polecją tego ravenola albo penrite 75w85 gl4+.

Inne oleje w tej lepkośći to jeszcze tutela 75w85 gl4+, albo fabryczny olej w oplach GM, ale niech wypowiedzą się jeszcze inni specjaliści odnośnie olejów do tej skrzyni.
 
Czyli jednak nie oleje o niskiej lepkości. Z ravenolem mtf-1 jest jeden problem mianowicie kolor czerwony. Olej mi znany, mam go pandzie.
Zapytałem pana od tunningu i kierowcę wyścigowego. Odpowiedział (bardzo szybko), że nic tu nie pomoże zmiana oleju trzeba pojeździć kilka tysi może się poprawi. Wg niego spirax jak najbardziej ok, polecał również Motul Gear 300. Nie wiem czy doczytał, że mam wlany lotos.
 
Ja myślę że się poprawi jak wlejesz olej dedykowany do tej skrzyni czyli 75w85gl4. Zalej tego ravenola albo penrita i będzie lepiej.


Ten Ravenol nie jest czerwony, jak pamiętam miał kolor "słomkowy".

W Pandzie jest coś nie tak po zalaniu tego oleju???
 
W pandzie wszystko ok . Ravenol mtf-1 75W85 na bank jest czerwony.

A co dedykowanego oleju to właśnie jest mój dylemat. Inny jest po nr vin, a inny w instrukcji obsługi. Przy silnikach euro 5 wszystko się zgadzało. Po lifcie niestety już nie. Nie wiem czy są jakieś zmiany w skrzyni czy to tylko z powodu euro 6 wlewany fabrycznie jest olej 70W choć do końca nie jest to najlepszy wybór do tej skrzynki.
 
Lotos robi wypad z mojej skrzyni , to już postanowione. Auto jest na gwarancji stąd moja niechęć do koloru ravenola. Chciałem żeby mi zmienili olej na spirax ale ASO twierdzi że skrzynka działa poprawnie a lotos ma takie same parametry jak ten shell z instrukcji obsługi.
 
Jeśli twierdzisz ze zmienisz olej i od wrzucenia "jedynki" zacznie pracować "jak dawniej" to sporo sie pomyliles
 
Te informacje z ASO dla mnie są mało realne. Zalecają 75w90 dlatego że akurat mieli podpisaną umowę z Shell a Shell w ofercie takiego oleju nie ma (75w85 gl4). Na rorysjskim forum pisali co jest wlewane fabrycznie i jest to:

Hyundai/Kia Transmission Oil MTF 75W-85 GL-4 Mobis

1111.jpg

Ten olej można kupić między innymi na niemieckim ATO24, w Polsce go nie spotkałem.


Dodatkowo obejrzyj sobie ten filmik Piotra (innych jego testów nie polecam... ;) Porównano w nim oleje 75w80vs 75w85 (w tym przypadku Petronas Tutela) vs 75w90. Zobacz które mają najlepszy "flow" na zimno i sam sobie odpowiedz. Zauważ że ta różnica jest ogromna w czasie.
 
Last edited:
W Polsce można go nabyć na stronie autobrat.pl.

Jednak po moim nr vin wychodzi że fabrycznie wlewane jest to :
:
olej 70W.jpg


Stąd to całe zamieszanie.
 
Skoro tak to zalewaj to 70w, tak duży spadek lepośći ( w porównainu do 75w90) na pewno poprawi pracę skrzyni na zimno.
 
Oglądałem te testy Piotra i może jednak zdecyduje się na Ravenol MTF-2 75W80. Jak można do skrzynki wlać olej 70W jak i 75W90 to i 75W80 nie powinien jej zaszkodzić. Na stronie ravenol ten MTF-2 zalecany jest jako drugi do MT6 w hyundai/kia przed 2015 rokiem produkcji.
Z olei SAE 75W Piotr testuje tylko Castrol i wypadł bardzo słabo w teście tarcia. Dużo gorzej od Castrol 75W90. ATF Ravenol też cudownie nie wypada, więc może jednak oleje o niskiej lepkości nie są dobrym rozwiązaniem. A Ravenol właśnie do mojej skrzynki zaleca MTF-3 75W.
Jak mi się nie zmieni w głowie do soboty to kupię tego MTF-2 ;)
 
Oglądałem te testy Piotra
 
Oczywiście zgadzamy sie z tą opinią oilclub.pl, ale akurat testy na zimno z zamrażarki można brać za poważne odnośnie przepływu oleju na zimno, te cierne i podgrzewania nie. Tu odniosłem się tylko do tego testu na zimno, kolega soszo poszedł jednak dalej, niepotrzebnie ;)
 
Last edited:
Do IX20 po lifcie powinieneś stosować olej przeznaczony do skrzyń dwusprzęgłowych ZF, np Fuchs FFL3. Taki olej ma niższą lepkość od 75W80 i dużo niższą od 75W90.
Lepkość w 40 stopniach takiego 75W90 jest na poziomie 100 mm2/s, 75W80 na poziomie 50 mm2/s, a FFL3 na poziomie 35 mm2/s. Jest różnica?
 
No jest różnica.
Oj chyba jeszcze mi się zmieni ze trzy razy do soboty. W instrukcji bliźniaczej vengi z 2016 roku jest zapis dla skrzyni manualnej:

Oryginalny olej przekładniowy Kia,
API GL-4, SAE 70W


Co jest grane z instrukcją hyundai? Skoro po vin do ix też wychodzi SAE 70W :rolleyes:
Producenci olejów mają lepsze informacje niż HMP?

No i co teraz. Nastawiłem się na wymianę w sobotę. Dostępne oleje na półce to Ravenol 75W i Motul DCTF.

Tego fuchsa musiałbym zamawiać w necie.
 
Dzięki wszystkim za odpowiedzi, podpowiedzi. Zmieniłem olej na Ravenol MTF-3 75W. Nie mówiłem nic żonie ale zapytała się wczoraj wieczorem czy coś robiłem przy samochodzie bo biegi przełączają się lepiej. Uff.

Zrobię jeszcze poprawkę wymiany bo nie miałem nowych podkładek uszczelek pod korki ( z resztą jak i ASO, kontrolny przeciekał) . No i zleciało 1.6 litra z 1.8-1.9 L . Kolor , zapach spuszczonego oleju przypomina mi hipol z przed lat.
 
Haaa czyli zmniejszenie lepkości pomogło tak jak pisaliśmy. To jest po prostu bardzo duży skok (w dół) pomiędzy 75w90 a 75W. Opisz jeszcze po dłuższym czasie jak sprawuje się skrzynia i czy jest dalej efekt tzw "smooth shift" :)

Pozdrowienia

P.S. Zrobiłem wczoraj trasę 800 km takim ix20 (2018 rok) z przebiegiem 12 000 km i 1.6 pod maską. Biegi w nim cały czas wchodziły jednym palcem i z kliknięciem. Bardzo podoba mi się praca tej skrzyni, bije większość samochodów którym jeździłem jeżeli chodzi o pracę drążka. Minus tego auta to spalanie- 11 litrów na 1 00 wyszło z 800 km, no i mimo skrzyni 6stki trzyma dość wysokie obroty przy 180 km/h cały czas coś kolo 5000+. Żeby to auto od 100km/h przyspieszało względnie trzeba redukować do 4rki :( Ale poza tym bardzo polubiłem się z tym samochodem:)
 
Last edited:
11L/100km to chyba pedał non stop w podłodze ;). Auto nie pali mało ale z Chorwacji wyszło mi 6.6L. Raczej dozwolone prędkości autostradowe starałem się trzymać. Na co dzień pali ok 8 L. Przełożenia 5 i 6 są zdecydowanie za krótkie.
 
Back
Top