• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do skrzyni manualnej hyundai

soszo

Moderator
Samochód
Hyundai 1.6 G4FC Nissan CR12DE Fiat 1.1 Fire
:Witam

Przepraszam, że od razu piszę tu ale nawet nie wiem czy jest na forum jakaś powitalnia.

Mam hyundai ix20 z 2018 roku 1.6 benzyna 125 KM skrzynka manual 6 biegów. Niestety już po naprawie i nie działa tak jak wcześniej. Dla ASO jest ok. Jednak na zimno biegi wchodzą trochę słabo. Zalali ją Lotosem 75W90 API GL-4. Wg instrukcji polskiej powinien być: API GL-4 SAE 75W85, Shell spirax S5 75W90. Wg niemieckiej 75W85 już bez konkretnego zalecanego oleju.
Zaś według stron typu dobierz olej: np Motul Multi DCTF, Ravenol MTF-3 75W, Fuchs Titan FFL-3, inne piszą , że nie posiadają wymaganego oleju skontaktuj się z ... i takie tam. Zacząłem zgłębiać temat czemu są takie rozbieżności. Z jednego z łódzkich ASO dowiedziałem się, że skrzynia fabrycznie była zalana olejem SAE 70W API GL-4. Gdy chciałem umówić się na wymianę okazało się, że nie mają takiego oleju, a HYUNDAI MOTOR POLSKA zaleca po naprawie zalanie owym spiraxem z instrukcji. To skąd u mnie wziął się lotos?

Macie jakieś pomysły co z tym robić. Bo ja już mam mętlik w głowie. Skłaniam się do wymiany na ravenol ale sam nie wiem czy to dobry pomysł.
 
@jerseyAdmin idą za twoim przykładem wybierając olej Redline do skrzynki biegów chcąc wrócić do zaleceń ASO to powinienem sobie kupić taki? https://www.redlineoil.com/mt-85-75w85-gl-4-gear-oil

20201201_104628.jpg
 
Chyba tak :) Parametry spełnia więc powinien być ok.
 
Aprobatę hyndai/kia też ma i nawet do nabycia w PL. Cena? Lekko kosmiczna ale dwie butelki wystarczą to da się przełknąć.
 
To jest voa obecnego ravenola MTF-3

1606830618651.png


A to uoa Redline MT-85

1606830580020.png



Więcej znaczy lepiej 😁

Tylko po co tyle wapnia w przekładniówce?
 
Last edited:
Po za kontrowersjami, że olej z jednej butelki przelatywał przez wężyk (chyba fi 8) znacznie szybciej niż ten z drugiej butelki (różne daty produkcji) to skrzynka działa bez zrzutu. W porównaniu do lotosa 75W90 to jest bajka. Może wkładanie jedynki gdy auto się toczy mogłoby był lepsze. Nie potrafię powiedzieć czy tak było, czy ten typ tak ma.
Na lotosie ( na zimno ok 0st) musiałem barować się ze wstecznym, dwa razy wysprzęglać itp. Pierwsze zmiany biegów po ruszeniu też nie były fajne.
Właśnie z powodu tych kontrowersji kupiłem Castrol Syntrans B 75W, który grzecznie sobie czeka na swoją kolej. Nie wiem jeszcze co zrobię. Pomyślę, bo cały czas jest dylemat z początku wątku - czy 70W z fabryki czy 75W85 z instrukcji.
 
Wysoki poziom wapnia jeżeli miałbym zgadywać, to spory dodatek CS (Calcium Sulphonate) - drogi związek będący czymś w rodzaju uniwersalnego smaru: jest inhibitorem korozji, blokuje wodę, neutralizuje ewentualne kwasy, blokuje procesu utleniania, jest środkiem antypiennym i tak dalej. Środek bardzo dobry, ale też bardzo drogi. Możliwe, że Redline który ma bardzo dopakowane oleje go stosuje w większych ilościach, cenę mają adekwatną :)

Ale to moje gdybanie.
 
Trzeba zastosować olej zgodny z zaleceniem producenta a nie serwisu który często nawet nie wie jaki olej winny być zalany !
To jest skandal i brak poszanowania klienta.
Taki ma być i żaden inny, niektórzy stosują asekuracyjnie 75W jaki leje się w nowych VW Toyotach ale nie to winno być.
Poniżej zrzut z serwisówki do tego konkretnego modelu.
Szukaj TYLKO takich specyfikacji, pamiętaj aby olej zlać jak bedzie gorąco i zrób to szybko bo zima

hyundai.png
 
Taki ma być i żaden inny, niektórzy stosują asekuracyjnie 75W jaki leje się w nowych VW Toyotach ale nie to winno być

Wiam. Ja chodzę trochę innymi ścieżkami i kupiłem olej do BMW czyli syntrans B 75W z uwagi na pour point - 66st. Nie będzie odpowiedni do tej skrzynki?

Patrząc jak "bulgocze" w butelce to wydaje mi się że przez wężyk podczas zalewania przeleci jak dzika kuna ;)
 
Last edited:
Z tym szukaniem 70W w Polsce to łatwiej w Totka wygrać. Oleje w tej lepkości są praktycznie niedostępne. Hyundai/KIA w Polsce(!) nie ma oryginalnych olejów (Niemcy np mają), chyba jedynym dostępnym 70W jest Tutela LV70 w ASO Alfa Romeo bo używają ją do przekładni w Giuliach i Stelvio. Cena... wiadoma :D

Ja do Kii, a mamy chyba identyczne skrzynie z @soszo Redline MT-LV 70W sprowadzałem z Anglii.
 
@Grzes-beton masz dla mnie jakieś porady to dawaj tutaj. Tu są moje początki na forum. Z tym problemem tu przyszedłem i tak już zostałem :)

Wg ciebie jaki olej powinienem stosować 70W czy 75W85?
 
Spodziewam się wszystkiego i nie wiem czy pytasz poważnie, czy z jakimś wyrachowanym przekąsem.
Odpowiem Ci zakładając to pierwsze. Sprawa wygląda tak:
Ravenol podaje numery OE jako własne deklaracje. Ma ich bardzo dużo, zaś aprobowanych ma niewiele.
Shell podaje numery aprobowane, ma ich więcej niż Ravenol. Te bez aprobaty podaje tylko wybrane lub żadnych, lecz mają je wszystkie w swojej bazie do użytku wewnętrznego, by na ich podstawie polecać oleje. Wiem to, bo jako użytkownik i wieloletni "fan" tej marki kontaktowałem się także w tej sprawie z biurem technicznym. Przeprosiwszy za dociekliwość, dowiedziałem się.
Zatem i jedni i drudzy oferują dla Ciebie olej według własnych orzeczeń, tylko Shell nie specyfikuje OE na karcie i na opakowaniu.

Wg ciebie jaki olej powinienem stosować 70W czy 75W85?
Będąc na Twoim miejscu, postawiłbym na zgodność z oryginałem, czyli 75W-85. Tu mam na myśli nie ten 75W o którym piszesz wyżej, tylko np "Hyundai/Kia 04300-00140". Miałbym jakiś dylemat dopiero pomiędzy Ravenolem a Shellem ATE 75W-90, jednak nie byłby on podszyty obawami o lepkość. Z jednej strony mam słabość do Shella, z drugiej jestem zwolennikiem trzymania się SAE oryginału, a także lekkobieżności w przekładni. Jak mawiam, nie lubię się klajstrować. Nic tu nie sugeruję, ale różnica jest kosmetyczna. Czy 85, czy 90 - stawiam dolary przeciwko kopiejkom, że skrzynia jest tolerancyjna w tym wypadku i masz komfort wyboru pomiędzy minimalnie lepszą ochroną, a minimalnie lżejszą transmisją.

Rozumiem, że ori pominąłeś w rozważaniach ze względu na cenę i ograniczoną dostępność?

Z tym Lotosem, to miałem bardzo podobny przypadek, tyle że z silnikiem. Po przekładce silnika we Fordzie (ACEA A5) mechanik zalał mi Lotos półsyntetyk 10W.40, ja idąc jego tropem przez 3 lata lałem to samo. Dobiero gdy zacząłem się tym interesować, złapałem się za pacynę :D:D:D
 
Last edited:
nie wiem czy pytasz poważnie,

Niepoważnie to już było ;) .

A na poważnie to sprawa cały czas jest dla mnie zagadkowa z tymi zaleceniami. Auto z fabryki wyjeżdża na oleju SAE 70W, a serwisówka po naprawie zaleca to co jest w instrukcji czyli 75W85 lub Shell Spirax ATE. Do lepkości 75W90 zraził mnie lotos. Ravenola MFT-1 "znam", miałem go w M32 w AJ i mam w Pandzie do hyundaia kolor mi nie pasował 🙈 Jednak spolaryzowałem swoje zainteresowanie wg argumentów @Kaczorek79 czyli lepkości oleju Fuchs Pentosin FFL-3.
20210419_112333.jpg20210419_202427.jpg

Zdecydowałem się na ravenol 75W MTF-3, skrzynka działa poprawnie ale kontrowersji wokół ravenol doświadczyłem na własne oczy. I mam chęć zmienić tylko z tego powodu, że miałem jakby dwa oleje o różnych lepkościach w temperaturze ok 0 st C.
 
Co jest grane z instrukcją hyundai? Skoro po vin do ix też wychodzi SAE 70W :rolleyes:
Producenci olejów mają lepsze informacje niż HMP?
Pomyślę, bo cały czas jest dylemat z początku wątku - czy 70W z fabryki czy 75W85 z instrukcji.
Biję się w szeroko pojęty cyc, bo nie widziałem Twojego wątku o Hyundaiu kiedy przedtem pisałem i dotąd zakładałem że masz skrzynię M5CF1.
Lecz teraz: według mojego skromnego dochodzenia, po konfrontacji różnych danych, wyciągnąłem pewien wniosek. Nie do końca pewny, ale wysoce prawdopodobny. Możesz mi wierzyć lub nie, ale przynajmniej uwzględnij go jeśli będziesz nadal dociekał.

do roku 2014 montowano skrzynie M6CF3, a od 2015 - M6CF1.

Twoja instrukcja chyba dotyczy M6CF3, bo jej po prostu nie zaktualizowano. To właśnie do niej pasują 75W-85...-90 typu Ravenol MTF-1, Shell Spirax S5 ATE, czy choćby Motul Gear 300.

Do skrzyni M6CF1 podchodzą już 70...75W tudzież te z nieokreślonym SAE, ale widać po KV100 ok 7...8. Czyli np ten Fuchs podany przez Kaczorka, który imponuje temperaturą płynięcia (olej, nie Kaczorek), może nie jest to -66, ale też nieźle, albo ewentualnie Motul multi DCTF, czy właśnie Ravenol MTF-3.
Ja chyba wybrałbym Fuchsa. Warto się też przyjrzeć:
Jest pełne SAE, niskie. Coś czuję, że z Twoją skrzynią jest tak jak z ludźmi - jeden żre 2kg kotletów dziennie, drugi tylko jarzynki, a obaj mają się dobrze :):D
 
Last edited:
Trochę odkopie temat w sprawie oryginalnych olejow Kia/Hyundai, można je kupić nie tylko w Niemczech, w Pl salonie przynajmniej w tym gdzie ja bywam od czasu do czasu mają oryginały.
Ceny nie pamiętam ale była wysoka 🤪
 

Attachments

  • 20210313_081236.jpg
    20210313_081236.jpg
    847,7 KB · Odwiedzin: 455
Cena jak napisał @MariuszMi to 280zł za litr. Trochę ich pop.... Na Ebay można kupić za 17 funtów gdyby ktoś miał parcie na Mobis.

Do mojej skrzynki po ponad roku oczekiwania/leżakowania trafił Castrol Syntrans B 75W. Trochę kombinatorski wybór, skusiła mnie temperatura płynięcia - 66st C i napis na opakowaniu - "Smooth shift at low temperature". Nie miałem okazji pojeździć żeby sprawdzić co i jak działa ale żona w błogiej niewiedzy nic nie melduje więc mam nadzieję , że nie jest gorzej niż na ravenolu.
Hyundai jest "zacastrolowany.pl" w silniku i skrzyni :)
 
Last edited:
Back
Top