• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do skrzyni manualnej hyundai

soszo

Moderator
Samochód
Kamiq 1.0 DLAA Micra CR12DE Panda 1.1 Fire
:Witam

Przepraszam, że od razu piszę tu ale nawet nie wiem czy jest na forum jakaś powitalnia.

Mam hyundai ix20 z 2018 roku 1.6 benzyna 125 KM skrzynka manual 6 biegów. Niestety już po naprawie i nie działa tak jak wcześniej. Dla ASO jest ok. Jednak na zimno biegi wchodzą trochę słabo. Zalali ją Lotosem 75W90 API GL-4. Wg instrukcji polskiej powinien być: API GL-4 SAE 75W85, Shell spirax S5 75W90. Wg niemieckiej 75W85 już bez konkretnego zalecanego oleju.
Zaś według stron typu dobierz olej: np Motul Multi DCTF, Ravenol MTF-3 75W, Fuchs Titan FFL-3, inne piszą , że nie posiadają wymaganego oleju skontaktuj się z ... i takie tam. Zacząłem zgłębiać temat czemu są takie rozbieżności. Z jednego z łódzkich ASO dowiedziałem się, że skrzynia fabrycznie była zalana olejem SAE 70W API GL-4. Gdy chciałem umówić się na wymianę okazało się, że nie mają takiego oleju, a HYUNDAI MOTOR POLSKA zaleca po naprawie zalanie owym spiraxem z instrukcji. To skąd u mnie wziął się lotos?

Macie jakieś pomysły co z tym robić. Bo ja już mam mętlik w głowie. Skłaniam się do wymiany na ravenol ale sam nie wiem czy to dobry pomysł.
 
Ravenol MTF-3 ma -51st. Obecnie zalany Castrol -66st ale chyba nie tędy droga. Na ravenolu jednak było lepiej. Gdyby nie zrobił się taki ciemny to może bym do niego wrócił.
 
z AR skrzynia lżej działa , a skoro Ar daje poślizg , to synchronizator dłużej się obraca i dłużej trze metal o metal , a to może doprowadzić do niekontrolowanego zużycia tego elementu .

O tym właśnie ostatnio czytałem. Synchronizator nie może mieć "za lekko"
Tarcie ma trwać i być na jakimś wyznaczonym poziomie przez konstruktora skrzyni.

Nie można tam mieszać i minimalizować tarcie.
 
Producenci na pewno wyliczyli minimalną graniczną wartość tarcia ale zdobyć takie informacje nie będzie łatwo. Z drugiej strony w skrzyniach jest taki sam trend jak w silnikach, schodzimy z lepkością coraz niżej, np PSA zmieniło zalecenia ( kompatybilne wstecz ) z 75W80 na 75W, co ma zapewnić energooszczędność na poziomie 0.45% przy takiej samej trwałości.
 
Medżuin o dziwnej lepkości @Dulin7 - pozdrawiam :)
Kto bogatemu zabroni;) równiez pozdrawiam i życzę żeby ta"dziwna lepkość" spisała się znakomicie co zaowocuje akceptowalną (dla łącznika) pracą skrzynki biegów ;)
 
np PSA zmieniło zalecenia ( kompatybilne wstecz ) z 75W80 na 75W, co ma zapewnić energooszczędność na poziomie 0.45% przy takiej samej trwałości.
A nie Renault? Chyba, że jedni i drudzy zrobili takie same zmiany. Elf NFX zamiast NFP i NFJ.
 
Masz rację, w tym roku zarówno PSA jak i Renault zmieniły zalecenia na 75W.
 
Jaki konkretnie 75W używałeś? Nie zgodzę się , że żaden 75W nie da rady w skrzyniach hyundai/kia. Ale tak jak mówisz to eksperymentowanie.
Motul, Castrol, Ravenol. Ze względu na taką a nie inną dostępność fabrycznej normy próbowałem różnych. Na Ravenolu było najlepiej w sensie takim, że zmieniał dobrze gdzieś do -10, pozostałe już przy 0 stopni były ujowe. Wreszcie i tak i tak ściągnąłem oryginał Mobisa. Dzisiaj nadal jest Kia tylko już ze "dwusprzęgłówką" i już nie kombinuje tylko ściągam oryginał co najtaniej wychodzi z Hiszpanii.
 
Dzieki za wpis.
Każdy ma jakieś tam swoje przygody i doświadczenia. Ja czy to na ravenol czy castrol nie wiąże mojej frustracji z temperaturą. Właściwie ravenol wyleciał bo był ravenolem . Poprzedniej zimy było i -20st, żadnych problemów nie bylo. Castrol wkurza mnie bardziej po rozgrzaniu niż na zimno. Co do alternatyw to Admin zastosował Redline MT-LV i twierdzi , że jest lepiej niż na OEM 🙂
 
Jeszcze z 10k i znowu będę miał rozkminy bo już 50k od wymiany stuknęło :D W każdym razie potwierdzam że Redline się spisał, skrzynka od wymiany pracuje świetnie - mróz, upał, nie ma znaczenia.
 
@luckyboy, tak myślisz, dlaczego po skrzyni? :)
 
@Leo jaki olej zaleca PSA? Nie widzę żeby był Total 75W.
Po za tym czy Total Gear 8 czy Elfy 75W80 nie miały wysokich lepkości. Zmiana na Elf NFX to KV100 ok 1 mm2/s w dół.
 
Norma PSA B71 2330 - nastąpiła zmiana z 75w80 na 75w, to jest świeża sprawa, więc w niektrórych dobieraczkach jeszcze nie zaktualizowano, np Total, Castrol w innych już tak np. Ravenol, Valvoline, Motul. Producentem OEM jest teraz Mobil - Gear Oil FE 75W, Total wypadł z gry w tym przypadku.
 
Meguin dotarł do mnie , a ja dotarłem do domu. Może jutro uda się wlać go do skrzynki. Data produkcji - 07.21 więc nie jest źle. W sensie całkiem świeży.

20211209_162405.jpg20211209_162326.jpg
 
@Hubert1 zmiana z ravenola na castrol to był strzał w stopę. Może to dobry olej ale nie do tej skrzynki. Próbowałem się ratować dodatkiem AR. Niby było lepiej ale jak dla mnie to nie było to. Żona nie narzekała, mi jednak coś nie pasowało w przełączaniu biegów. Czasem wsteczny nie chciał wejść, a czasem jedynka wchodziła z wyraźnym oporem.

Czy przestraszył się AR? Trochę tak , przecież ten olej wygląda strasznie.

Skrzynka zalana Meguinem na razie działa super. Za wcześnie jednak by ogłaszać cyber-zwycięstwo ale jestem optymistycznie nastawiony. Dziś nie mam gdzie jechać, zrobiłem tylko dwie rundki po podwórku, póki co jest dobrze. I niech tak zostanie.

Castrol miewał dobre dni ale były też te wkurzające które skłoniły mnie do kolejnej wymiany.
 
Co do klasy oleju o ile mi wiadomo to w skrzyniach 5-biegowych stosowany jest 75W/85W i tutaj z Bogiem sprawa bo jest w czym wybierać ale w skrzyniach 6-biegowych już 70W czyli ten sam co w dct.
 
@adamr1984 , byłem już nastawiony na Ravenola MTF-3, ale trochę mi to wybiłeś z głowy 😀
Skąd ściągałeś oryginalny Mobisowy olej do swojej poprzedniej Kii? I jaki to był olej dokładnie?
 
A ja wlałem Ravenol mtf3 75W 2 litry + 200ml AR9100 ; nie mam zastrzeżeń do pracy skrzyni, zwłaszcza gdy już się rozgrzeje po kilku km jazdy.
 
Skąd ściągałeś oryginalny Mobisowy olej do swojej poprzedniej Kii? I jaki to był olej dokładnie?
eBay, najszybciej z Hiszpanii. W USA jest taniej ale trzeba by ściągać przez "wujka z Ameryki" bo wysyłki do Polski nigdzie nie uświadczysz. Jak dojadę do domu to postaram się wrzucić zdjęcie butelki. Tylko upewnij się co do lepkości bo wiem, że w niektórych było jeszcze 80W i teraz już nie wiem do których skrzyń to lali. Trzeba sprawdzać w instrukcji. Generalnie jest z tym galimatias i kiepski olej zeżre Ci tylko nerwy.
Post automatically merged:

gdy już się rozgrzeje po kilku km jazdy.
No właśnie gdy się rozgrzeje... Ale zanim się to stanie to przy dłuższym postoju na mrozie i nie do końca takiej lepkości jest tragedia. Pudzian potrzebny do wbicia biegu 😂
 
Dzięki z góry, @adamr1984 , fotka butelki na pewno się przyda. Będę wdzięczny również za link na eBay'u (jeśli nie tutaj w poście to w wiadomości prywatnej). W mojej instrukcji widnieje "SAE 70W, API GL-4", więc zapewne chodzi o olej o numerze katalogowym 04300-KX1BA, którego zdjęcie wcześniej wrzucał @Krawiec.diy . Jeśli nie uda mi się znaleźć oryginału, najprawdopodobniej zakupię Red Line MT-LV, który wg strony internetowej producenta ma aprobatę "Hyundai/Kia 00232-19063".
 
Back
Top