• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do skrzyni manualnej hyundai

soszo

Moderator
Samochód
Kamiq 1.0 DLAA Micra CR12DE Panda 1.1 Fire
:Witam

Przepraszam, że od razu piszę tu ale nawet nie wiem czy jest na forum jakaś powitalnia.

Mam hyundai ix20 z 2018 roku 1.6 benzyna 125 KM skrzynka manual 6 biegów. Niestety już po naprawie i nie działa tak jak wcześniej. Dla ASO jest ok. Jednak na zimno biegi wchodzą trochę słabo. Zalali ją Lotosem 75W90 API GL-4. Wg instrukcji polskiej powinien być: API GL-4 SAE 75W85, Shell spirax S5 75W90. Wg niemieckiej 75W85 już bez konkretnego zalecanego oleju.
Zaś według stron typu dobierz olej: np Motul Multi DCTF, Ravenol MTF-3 75W, Fuchs Titan FFL-3, inne piszą , że nie posiadają wymaganego oleju skontaktuj się z ... i takie tam. Zacząłem zgłębiać temat czemu są takie rozbieżności. Z jednego z łódzkich ASO dowiedziałem się, że skrzynia fabrycznie była zalana olejem SAE 70W API GL-4. Gdy chciałem umówić się na wymianę okazało się, że nie mają takiego oleju, a HYUNDAI MOTOR POLSKA zaleca po naprawie zalanie owym spiraxem z instrukcji. To skąd u mnie wziął się lotos?

Macie jakieś pomysły co z tym robić. Bo ja już mam mętlik w głowie. Skłaniam się do wymiany na ravenol ale sam nie wiem czy to dobry pomysł.
 
Moja była z 2015 i widocznie co jakiś czas coś zmieniali bo np o konkretnych przykładach (Spirax itd) to pierwszy raz przeczytałem dopiero w instrukcji Optimy. W Rio były lepkości, normy GL i tyle. To samo z silnikowym: Sae, API, acea i żadnych rekomendacji. Teraz już rekomendują 🤷‍♀️
 
Hyundai zmienił rekomendację dla oleju przekładniowego w 2016r.
 
Kia w zależności od modelu np w Rio już 2015, bez rekomendacji ale w dalszym ciągu i bez podziału na 5 czy 6 biegów
1641325763781.png


W 2012 było 75W85
1641325886068.png


I jeszcze Venga z 2016. Przy silniku 1.4 była 5-cio biegowa skrzynka a przy 1.6 6-cio biegowa. Olej rekomendowany taki sam.
1641326064214.png
 
Last edited:
Heh faktycznie zaleca się tak stosować olej w klasyfikacji SAE J306 SAE 70 którego próżno szukać.
Oleje do przekładni dwusprzęgłowych maja lepkość ok. 38-39cst w 40st.C a olej klasy 75W które idą do toyoty, VW i innych maja lepkość ok. 40-41 cst/.
Różnica kosmetyczna.
Ci co korzystają z dużej mocy polecam 75W80 a tym którzy chcą mieć energy saving, fuel economy 70W i tutaj albo wlewamy DSG/DCT np. Amsoil albo jakiś GL-4 75W FE np. Sintofluid z Fuchs-a

Sam olej DCT/DSG jest całkiem ciekawy wszak idzie do przekładni powershift w Fordach a warunki tam panujące są mocno wymagające
 
To skąd mi się k...a ubzdurał 75W-80 to ja już nie wiem 🤷‍♀️ Motula też tego mam więc na pewno wtedy wlałem tą lepkość. Nie idźcie tą drogą.
 
Czyli tak jak ja pierwsza zmiana po 40 tyś a potem a potem zmiana co tydzień bo się jeździć nie da?
Nie to nie tak. Wszystko jest napisane we wątku, a w skrócie wyglądało to tak:

0-13kkm olej OEM - super
(Naprawa skrzyni w ASO)

13-14kkm olej lotos 75W90 - katastrofa

14-31kkm Ravenol MFT-3 75W - okej, da się przeżyć

31-39 Castrol Syntrans B 75W - trochę słabo, po dodaniu AR 9100 jakby trochę lepiej.

39-41 Meguin GT3 70W-75W - super.

Dziś wreszcie trochę pojeździłem kierownicą. Skrzynka działa jak należy, porównywalne do oleju OEM. Jestem mega zadowolony. Meguin GT3 jest 70W-75W ma ode mnie pieczątkę- dobry wybór do skrzynki biegów hyundai 🙂👍
 
Czy wiadomo jaką lepkość posiada ravenol 75W w 40 i 100 stopniach? Tak się zastanawiam, że jeżeli skrzynia biegów zachowuje się lepiej gdy lepkość jest niska to najlepiej będzie na red line mt-lv. Tam jest lepkość 28,9 w 40 oraz 6,5 w 100
 
Wstawiałem fragment analizy mtf-3. Jest tam tyllko lepkośc KV100 7.06 Jeśli rozpatrujesz wybór do Kia pomiędzy Ravenol , a Redline to bierz wybór jest jasny. Bierz ten drugi.
 
Ravenol będzie super po rozgrzaniu oleju, możliwe, że latem też ale zimą jest niestety kiepsko dopóki olej się nie nagrzeje. Tam naprawdę musi być lane coś co jest jak najbardziej zbliżone do nominalnego 70W.
 
Nie wiem jak w Hyundayu, ale u mnie w Fordzie skrzynia zalana Ravenolem MFT-3 75W doprowadzała mnie czasami do skrajności, po przesiadce na Castrola Syntrans FE 75W skończyły się problemy z irytującym pierwszym biegiem i twardą pracą skrzyni. Trochę miałem z tego powodu do myślenia, bo wielu użytkowników za Ravenola dało by sobie genitalia obciąć...u mnie kompletnie nie podszedł.

Miałem kilka przekładniówek u siebie ostatnimi czasy i pomimo, że posiada tylko aprobaty VAG-a, Fuchs Titan Sintofluid FE 75W nawet przypadł mi do gustu. Aczkolwiek Syntrans robi u mnie najlepszą robotę.

Teraz po przeczytaniu tego wątku @soszo narobił mi chęci na wypróbowanie Meguina GT3 70W-75W...zabić to mało 🤣
 
Jeśli castrol u Ciebie robi dobrą robotę to nie wiem po co miałbyś próbować Meguina GT3. Po za tym meguin do forda to chyba zaleca GT1 czyli "zwykłe" 75W.
 
Ja całe życie jeździłem na Castrolu 75W-90 więc jak przyszła wymiana w Rio to też pierwotnie zalałem ten nie patrząc w papiery bo co innego może być do manuala... Teraz już wiem, że koreańscy bracia modzą specyficzne skrzynie a inni mogą ich cmoknąć 😉
 
Czy olej 75w80 ma lepsze właściwości smarne niż 70w75 ? Zastanawiam się czemu taki oleju wymyślili. Może dobrej klasy 75w80 będzie lepiej smarował skrzynię?
 
Źle rozumiesz to nie jest olej 70w75 tylko 70w-75w. Czyli to jest olej gdzie jest wymagana lepkość 70w i 75w. Dziś zalałem do swojego Hyundaia Meguin MTF GT3 właśnie z 70w-75w, olej stary zleciał w miarę czysty, ojciec wziął go sobie na smarowanie piły do drzewa 😅 na Meguin już zauważyłem poprawę, wsteczny bez oporu wchodzi, gdzie na fabrycznym musiałem poprawić drugi raz, żeby wszedł. Także, po pierwszym dniu już czuję różnicę na plus.
 
Na pewno nie dla Hyundaia/Kia. Przetestowane 😁
 
Panowie skoro już jest ten temat ...
Mam Hyundaia Tucsona z 2005r skrzynia manualna.
Zalecany jest API GL4 75w85
Mam w garażu jeszcze Meguin Megol MTF GT2 75W-80 api GL4
Co powiecie na temat tego oleju do tej skrzyni?
 
Ja bym się raczej trzymał zalecanych lepkości. Z tego co czytałem to skrzynie koreańczyków lubią zaszaleć jak im się wleje nie to co trzeba, a różnica wcale nie musi być wielka.

Jak nie masz co robić z oleje to możesz spróbować, najwyżej jeszcze raz wymienisz, ale nie sądzę żeby to wyszło na zdrowie. Nic się nie rozpadnie, ale skrzynia potrzebuje odpowiednich lepkości dla optymalnej pracy mechanizmów.
 
Back
Top