• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do skrzyni manualnej hyundai

soszo

Moderator
Samochód
Hyundai 1.6 G4FC Nissan CR12DE Fiat 1.1 Fire
:Witam

Przepraszam, że od razu piszę tu ale nawet nie wiem czy jest na forum jakaś powitalnia.

Mam hyundai ix20 z 2018 roku 1.6 benzyna 125 KM skrzynka manual 6 biegów. Niestety już po naprawie i nie działa tak jak wcześniej. Dla ASO jest ok. Jednak na zimno biegi wchodzą trochę słabo. Zalali ją Lotosem 75W90 API GL-4. Wg instrukcji polskiej powinien być: API GL-4 SAE 75W85, Shell spirax S5 75W90. Wg niemieckiej 75W85 już bez konkretnego zalecanego oleju.
Zaś według stron typu dobierz olej: np Motul Multi DCTF, Ravenol MTF-3 75W, Fuchs Titan FFL-3, inne piszą , że nie posiadają wymaganego oleju skontaktuj się z ... i takie tam. Zacząłem zgłębiać temat czemu są takie rozbieżności. Z jednego z łódzkich ASO dowiedziałem się, że skrzynia fabrycznie była zalana olejem SAE 70W API GL-4. Gdy chciałem umówić się na wymianę okazało się, że nie mają takiego oleju, a HYUNDAI MOTOR POLSKA zaleca po naprawie zalanie owym spiraxem z instrukcji. To skąd u mnie wziął się lotos?

Macie jakieś pomysły co z tym robić. Bo ja już mam mętlik w głowie. Skłaniam się do wymiany na ravenol ale sam nie wiem czy to dobry pomysł.
 
Czas zakończyć "zacastrolowany.pl". 🙃
Castrol Syntrans B 75W to nie był dobry wybór do tej skrzynki. Sytuację trochę uratował dodatek AR9100 ale i tak myślę nad zmianą oleju.
Cały czas mam dylemat z doborem lepkości. I mam ochotę tym razem wypróbować lepkość 75W85. Olej OEM Mobis w tej lepkości można nabyć po 89zł/1L ale nie zamierzam go kupować . Zastanawiam się czy na próbę wziąć Motul Motylgear (38zł/1L) czy olej "z kangura" czyli Penrite Pro Gear (59zł/1L).

Castrola z AR9100 spuszczę w czyste naczynie w razie gdyby przypadkiem było gorzej na nowo wybranym oleju 🙈
 
Castrol nawet zalecał kiedyś FE 75W do mojej skrzynki. Teraz nawet nie ma manualnej skrzyni przy moim modelu Hyundai. Ogólnie rzecz biorąc to Castrolowi na razie "podziękuję" ale zbieram opinie czy iść w stronę 75W czy 75W85. A może właśnie coś po środku czyli 75W80.
 
Ja w Kia zgodnie z instrukcją lałem zawsze tylko 75W85 GL4
Najpierw był to Penrite 75W85, potem Ravenol 75W85 - nic się niepokojącego nie działo i nie dzieje, wszystko chodzi lux.
 
Odnośnie MTF3 . Teraz wymieniłem w skrzyni OEM Hondy , ale dostałem informację od Hondziarzy , że lepiej zalać ATF, że na niby lepiej chronić łożyska ...
Żeby nie zaśmiecać wątku vag pociągnie dyskusję tutaj.

Ciekawe jak stwierdzili tą lepszą ochronę.
Z drugiej strony zaś gdy szedłem się po niecie w poszukiwaniu oleju o dziwnej lepkości natknąłem się na dobieraczki Rockoil która zaleca do mojego hyundai ATF Dextron VI. Więc może coś w tym jednak jest.

Być może idąc znów za zaleceniem Motul i Fuchs zastosować olej do dsg/dct.

PS. Na razie Castrol +ar9100 zostaje do wiosny. Ale temat jest nadal otwarty.
 
Z innego forum , ktoś kto robi te skrzynie :
"Siema.Gkil ma rację.Mogę pokazać palcem kilkadziesiąt aut ,w większości Hondy, zalane ATF-em ze względu na problemy z wbijaniem biegów.

Problemem nie jest za duże tarcie,ale jego brak który idzie w parze z za dużą gęstością oleju.

Synchronizator to element cierny,nie może się za bardzo ślizgać bo nie jest w stanie zrównywać obrotów kół.Koła natomiast mają się obracać na wałku luźno,a nie robią tego bo z powodu zbyt dużej gęstości oleju chcą się z wałkiem za wszelką cenę obracać z jego prędkością.

Zauważ że problemy nie dotyczą wysokich biegów,ale najczęściej dwójki.

To dlatego że to koło jest ciężkie i z powodu bezwładności synchronizator nie jest w stanie go spowolnić ,a jego poślizg nie pomaga.Oprócz tego łożysko na którym koło jest osadzone na wałku jest duże,gęsty olej zatem ciągnie to koło razem z obrotami wałka najbardziej .

Kolejna sprawa to wsadzanie biegu z jedynki na dwójkę- to jest największa różnica w przełożeniach.

Między jedynką a dwójką jest różnica często ponad razy dwa w porównaniu do różnicy między innymi przełożeniami.Olej do automatów ma oprócz cech oleju przekładniowego jedną podstawową zaletę,ma też właściwości pozwalajace mu być olejem hydraulicznym,jest prawie niewrażliwy na temperatury.

ATF chroni łożyska lepiej niż MTF ,zabezpiecza też zęby,których w automacie jest kilkakrotnie więcej niz w manualu,są też mniejsze przez co są bardziej obciążone,kręcą się w przekładniach planetarnych trzy razy szybciej.Dyferencjał jest w automacie tej samej budowy więc tego nawet nie ma co roztrząsać.Zamiast lać te śmieci to posłuchaj czasem argumentów a przynajmniej się nad nimi zastanów.Jest wiele powodów dla których Honda leje ten gnój (mtf),ale na pewno nie dla dobra skrzyni.Przestań wierzyć ślepo instrukcjom,bo to do niczego nie prowadzi.

Gkil i wiele innych osób posłuchało lata temu i nikt nie pożałował.Sam leję do Hond ATF od lat i od lat też upalam te samochody ,autentycznie je katuję i to codziennie.

Zbudowałem też wiele skrzyń,łącznie z moją,wszystkie zalałem ATF-em i żadna do tej pory nigdy nie sprawiła problemu ,nawet te współpracujące z mocami razy dwa ,trzy,a nawet i cztery.

Ostatnia hybryda którą złożyłem na bazie skrzyni od 1.3 (75 koni) jeździ pod 1.6 które ma ponad 300,wszystko na ATF-ie."

Opisuje , że synchronizator na rowki ścinające klin konto by odrazu sika tarcia się zapiąć , że stosowanie dodatku wprowadza w poślizg synchronizatory i wtedy się wycierają . One mają się odrazu zatrzymać .

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Last edited by a moderator:
Skrzynie Volvo M46 czyli czwórka z hydraulicznym nadbiegiem i M47 czyli zwykła piątka były fabrycznie zalewane ATF i również ten olej producent zalecał przy wymianie.

Olej ten był wymagany do działania w/w nadbiegu w skrzyni M46.
Nie grzeszył on bezawaryjnością głównie z braku serwisu i zaniedbań oraz problemów z elektroniką.

Natomiast część mechaniczna skrzyni M46 i skrzynie M47 mimo jej eksploatacji na tym samym ATF były praktycznie nie do zabicia.

I chodzi tu o prehistoryczny ATF type F/G
na bazach mineralnych
 
Niby teoria cierności synchronizatorów do mnie przemawia ale po zastosowaniu wg niej po zastosowaniu AR powinno być gorzej , a tak nie jest.
Do tego żona mówi , że biegi wchodzą idealnie. Dałem koledze się przejechać i też twierdzi, że szukam dziury w całym. Dlatego też odkładam ewentualną wymianę do wiosny. ATF nie do końca mnie przekonuje ale nosiłem się z zamiarem zastosowania oleju do DCT i może wypróbuję taką opcję.
 
Cześć wszystkim,
posiadam Kię Cee'd 1.6 CRDI 136KM z 2017 z manualną skrzynią biegów. Przymierzam się do wymiany oleju w skrzyni biegów. Instrukcja obsługi zaleca olej SAE 70W, API GL-4 (jak na załączonym zdjęciu). Olej zgodny z tą specyfikacją znalazłem jeden - Red Line MT-LV 70W/75W GL-4. Jest dostępny na paru mniejszych polskich sklepach internetowych.
Auto jest na gwarancji, zatem nie chcę narobić sobie problemów w ASO (tam będzie przeprowadzana wymiana), jednak z uwagi na taką a nie inną dostępność 70W wydaje mi się, że nawet ASO nie leje tam oleju zgodnego ze specyfikacją.
W innym aucie do tej pory stosowałem Ravenola i ich strona podpowiada, że do tej skrzyni biegów (M6CF3-1 6/1) odpowiedni byłby Ravenol MTF-3 SAE 75W. Który z nich powinienem wybrać i jakich różnic można się spodziewać? Rozumiem, że olej o niższej lepkości 70W został zapewne wprowadzony ze względów ekologicznych.

Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedzi.
 

Attachments

  • IMG_20211130_165905 (2).jpg
    IMG_20211130_165905 (2).jpg
    3 MB · Odwiedzin: 198
Olej SAE 70W nie jest olejem o mniejszej lepkości od 75W w realnych temperaturach występujących w PL. Oleje różnią się właściwościami bardzo nisko temperaturowymi . 70W musi spełniać zakładane wymagania w temperaturze -55°C przy której większość olejów 75W już przy wyższych temperaturach traci płynność.

U mnie na celowniku jest teraz Meguin MTF GT3 70W75 czy Penrite Pro Gear 70W75.

Z pewnych źródeł wiem , że olejem który dobrze się sprawuje w skrzynkach hyundai/Kia jest Fuchs pentosin FFL-3 ale chwilowo niedostępny u dystrybutora. No i nie spełnia on wymogów z IO.
 
Last edited:
Olej o lepkości 70W to olej arktyczny, więc zaskakujące jest to zalecenie w instrukcji. Z tego też wynika taka a nie inna dostępność w naszej szerokości geograficznej,. Ja bym to zignorował i dopasował coś z 75W, chyba, że się wybieracie za koło podbiegunowe ;)
 
Nie wiem jaka jest konstrukcja skrzyń koncernu Kia Hyundai ale norma ma tutaj diametralne znaczenie. Sam mając jeszcze Rio gdzie instrukcja mówiła o 70W zalałem 75W i już pierwszej zimy tego pożałowałem. W lato spoko, bez różnicy ale jak tylko temperatury spadły to tragedia. Myślę, że w starym Żuku łatwiej wrzucić bieg niż w Kia czy Hyundai zimą z olejem innym niż 70W (jeśli tak mamy w papierach). Nie polecam tutaj żadnych eksperymentów.
 
Jaki konkretnie 75W używałeś? Nie zgodzę się , że żaden 75W nie da rady w skrzyniach hyundai/kia. Ale tak jak mówisz to eksperymentowanie.
 
@soszo , z AR skrzynia lżej działa , a skoro Ar daje poślizg , to synchronizator dłużej się obraca i dłużej trze metal o metal , a to może doprowadzić do niekontrolowanego zużycia tego elementu .
Mało tego , skoro dłużej się kręci to przy szybkiej zmianie może dojść do uszkodzenia zębów elementu.
Na jedno pomaga , na drugie szkodzi ?
Co na to @wlyszkow , ?

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
87659b153e117ccf2ee70d7ed5e8b2ad.jpg
d2d0d19119990dab0204d4f1f2fc8360.jpg
83e859f0b51fb36932dbcb38432d1ce3.jpg
e98280ec7a00ec8e03fdb4b3a8aa13d0.jpg
 
Co innego okładziny w tarczkach sprzęgła, a co innego stożkowy "hamulec" synchronizatora. Tak to sobie próbuję przetłumaczyć ale kolejny olej zakupiony więc będę testował.
 
@soszo , jaki olej zakupiłeś?
 
Medżuin o dziwnej lepkości @Dulin7 - pozdrawiam :)
 
Last edited:
A czyli praktycznie jedyny dostępny u nas z zimowym 70W. Będziesz mógł się wybrać za koło podbiegunowe :) Ja sobie zakupiłem 75W od Millersa, po ok 40kkm na Fuchsie znowu zaczyna mi wsteczny lekko haczyć ;) Zobaczymy co z tego wyjdzie ;)
 
Z 75W miałem 2 typy - Millers i Wolf . Oba z pour point chyba -57st. Ciekawe czy nie załapałyby się na 70W gdyby ktoś chciał to zbadać.
Dobieraczki zarówno Millersa jak i Wolfa zalecają te oleje do mojej skrzynki
 
No nie wiem czy w -55 C by trzymały parametry ale bez badania faktycznie tego nie stwierdzimy. Niską temp. płynięcia ma chyba też któryś Ravenol 75W, coś koło -60 C. Kurczę ale na srogą zimę się szykujemy :)
 
Back
Top