• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do skrzyni manualnej i30 2019r

Rustin

Użytkownik
Samochód
Hyundai i30 1.4 tgdi
Auto ma 70 tyś km i chciałbym też wymienić olej w skrzyni manualnej. Jaka jest jej pojemność? na jednej stronie podają, że 1,8l a drugiej 2.2l. Jaki polecicie olej do niej w przyzwoitej cenie? Znalazłem coś takiego Eurol MTF 75W GL-4, VALVOLINE GL-4 SAE 75W

 
Nie wiem czy potrafię to wytłumaczyć lepiej niż zamieszczone tabelki.

Druga liczba odnosi się do lepkości letniej i tak wg pierwszej tabeli:
75W - musi mieć KV100 nie mniejsze niż 4.1cSt (nie ma określonej maksymalnej lepkości w 100stC)
75W80 - musi mieć KV100 od 7 do 11
75W90 - musi mieć KV100 od 13,5 do 18,5

Każdy z nich musi spełnić wymóg lepkości w -40stC poniżej 150000cP

Jest tu analogia do olejów silnikowych np 0W8, 0W20, 0W40 mimo, że każdy jest 0W to jednak lepkością się różnią.
 
Zastanawiam się czy nie spróbować Motula Dcft.
Tylko, że ten jest jednak do faktycznych dwusprzęgłówek takich jak dsg. Jednak inna konstrukcja niż manualna czy dct, który technicznie jest półautomatem.
 
Kilka razy podchodziłem do zakupu Motula DCTF, Fuchsa FFL-3 czy Amsoila DCT. Ale jednak zawsze wybierałem olej stricte do manuala. Uważam, że można spróbować jak ktoś się nie boi pokombinować.
 
Tylko, że ten jest jednak do faktycznych dwusprzęgłówek takich jak dsg. Jednak inna konstrukcja niż manualna czy dct, który technicznie jest półautomatem.
Nie do końca, przeczytaj kartę charakterystyki. Pisałem też z technikiem Motula i jest to dedykowany olej do tej skrzyni, DCTF jest do skrzyń manualnych jak i dwusprzeglowych. Według nich, dzięki temu na tym olej skrzynia pracuje lepiej jak na orginale. Jak pamiętam jest on gl4/gl5 i pytałem czy nie zaszkodzi, to też ponoć nie bo nie jest to czysty gl5 lepkość to 75W. Koszt 1l to 37zl więc dla testu możliwe że zmienię. Meguina spuszcze i przepuszczę przez jakąś tetre lub filtr do farby aby w razie co zalać spowrotem .

A lepkość mniejsza czy większa jest lepsza dla ochrony skrzyni i jej pracy ? Pewnie mniejsza czyli sam 75W?
 
A o co chodzi z drugą liczba, ta po W? Poziom1989 uważasz, że najlepszym olejem do tej skrzyni, mimo wszystko Meguin 70W ? Zastanawiam się czy nie spróbować Motula Dcft, cena nie jest wysoka za 2l .
Motul DCTF bardzo miło wspominam z Toyoty Yaris manual, gdzie skrzynia nie lubiła nic bardziej lepkiego niż OEM Toyoty który miał około 6cSt w 100 stopniach.
Spełnia GL-4, a Motul deklaruje że 75w też.

Pozdrawiam!
 
Last edited:
Skrzynki jak widać sa kapryśne. Mojej meguin też podpasował i trochę mi nawet głupio, że nie twoja się z nim nie polubiła.
 
A czemu głupio, wybór był świadomy, cena bdb za olej 70W który jest w instrukcji. Jeszcze muszę poczytać jak jest lepiej dla skrzyń, większa lepkość czy mniejsza? bo może nie będzie skrzynia wchodziła jednym paluszkiem a będzie sztywniejsza ale będzie się mniej zużywać ? Rozmawiałem z kilkoma osobami co naprawia te skrzynie i zalewa je olejem 75w90 inny 75W85. Dlaczego ? rzekomo lepiej pracuje i jest lepsza ochrona, dlatego padają bo oryginalnie od paru lat zalewane są olejem 70W, 75W. Musze się zagłębić w ten temat z ciekawości i zrozumieć zasadę lepkości vs ochrona, zużycie skrzyni.
 
U mnie ten Meguin też się sprawdził, może nie nabuchałem na nim dużo kilometrów, ale ja odczułem od razu różnicę na plus. Moim zdaniem trzeba wziąć jeszcze pod uwagę, że jednak kupiłeś auto używane, nie wiadomo jak kto biegi zmieniał. Ja mam prosty przykład od siebie z pracy, gość do końca nie wyprzęgli a już następny bieg i ZGRZYT. Może coś nie tak jest z tą skrzynią skoro są problemy... Może ma jakąś wadę ta skrzynia? @soszo ty chyba swoją miałeś naprawianą w ramach gwarancji? co tam było nie tak?

@Rustin a może coś nie tak jest ze sprzęgłem skoro biegi haczą Ci? wymieniałeś płyn hamulcowy?
Przed wymianą oleju skrzynia pracowała poprawnie?
 
Przed wymianą bardzo rzadko zauważałem problem, teraz praktycznie co zmianę biegów. Płyn hamulcowy chyba za wcześnie jak ma 3 lata, miernik pokazuje, że jest. Czy coś ze sprzęgłem? Chyba tego po za wymianą się nie zdiagnozuje. Inna sprawa, jaką wy macie skrzynie ? jakie oznaczenia ?
 
@Rustin czytaj uwaznie:

Sama lepkosc to nie wszystko, szuka sie z reguly synergicznych kombinacji dodatkow.
Czyli jedyny odpowiedni olej to 70W? Nie ma dla niego zamiennika odpowiedniego aby miał te odpowiednie AW/EP ?
Post automatically merged:

Każdy z nas ma inną skrzynię. Tylko zalecenia serwisowe są takie same.

@artunero miałem wyciek przy walki sprzęgłowym.
Dlaczego te zalecenia się zmieniły po pewnym czasie ?
 
Płyn Hamulcowy ma trwałość 2-3 lata, ja przy 60 tysiącach wymieniałem na świeży ATE SL6 DOT4, pytam o płyn hamulcowy, bo na nim układ sprzęgła pracuje. Ale raczej to nie ma znaczenia skoro na poprzednim oleju lepiej było...
 
Nie ma dla niego zamiennika odpowiedniego aby miał te odpowiednie AW/EP
Kazdy olej przekladniowy zawiera takie dodatki. I SAE 70W jest rowniez odpowiednio przetestowany, analizy Meguina nie mamy, ale byl juz proponowany tutaj. Wiec jak jestes chetny mozemy zalozyc zbiorke, sam sie doloze :> ICP nieco nam powie wiecej.

Np. Redline MT-LV 70W/75W (@jerseyAdmin stosuje go), opierajac sie o MSDS (tylko niebezpieczne substancje!), widzimy akurat dwa rodzaje ZnDDP oraz Triphenyl phosphite dziala jako dodatek EP (extreme pressure) oraz AO (antioxidant). Wiec zalezy od przepisu, jest na rynku jak dobrze pamietam 15 typow ZnDDP, roznia sie, mozna stosowac mix kilku.

1644394422359.png
 
Zalececenia to zmieniły się u mnie ,po lifcie, a nie w Hyundai i30 PD. Masz taką skrzynkę jak @jerseyAdmin w Kia który stosuje Redline MT-LV i sobie chwali pracę skrzynki na tym oleju.
Ale to jest dalej ta sama skrzynia ale niech będzie tak jak mówisz, nowsza to zmienili. Dlaczego zmieniło się u Ciebie? jak dobrze szukałem w instrukcjach było 75W85 a potem do tego samego auto już zmienili na 70W. Chyba, że źle coś szukałem.
Post automatically merged:

I następna zagwostka:) Dlaczego Meguin sam nie zaleca tego oleju do tych skrzyń? ani do hyundai ani do kia ?
 
Last edited:
Zadałem to pytanie panu z Arga i odpisał, że dobieraczki nie sa doskonale ale jest to odpowiedni olej do mojej skrzynki. Zalecany natomiast jest bliźniaczy LM 5300.

O ile sam miałem dylemat czy iść w stronę 70w czy 75w85 to e przypadku i30 PD takiego dylematu bym nie miał.
A jak chcesz kombinować to zaprawione w boju w skrzynkach hyundai są oleje Ravenol MFT-1 i Penrite Pro Gear 75W85
 
Last edited:
Back
Top