• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do skrzyni manualnej Suzuki SX4

DWojtek

Użytkownik
Samochód
Suzuki SX4 (M16A) | VW Polo IV (BME)
Powoli skłaniam się do wymiany oleju w ręcznej skrzyni biegów Suzuki SX4 (silnik 1.6, 16V, M16A VVT). Ostatnio czasami ciężko wrzucić wsteczny, a i jedynka, szczególnie na zimno, czasami haczy. Poza tym na zimnym silniku i na pierwszym biegu kangurzy - choć to być może wina sprzęgła, nie skrzyni. Olej w skrzyni był już wymieniany dwa razy, w ASO - w 2013 r. zalany był Shell Spirax S5 ATE 75W90 (GL-4/GL-5), a w 2016 r. Castrol TAX-F 75W90 (GL-4+). Żaden z nich nie był w specyfikacji GL-4, jak zaleca producent w instrukcji obsługi:

Suzuki_SX4_M16A__olej_przekladniowy_01.jpg


Czytałem, że ręczne skrzynie biegów Suzuki nie są jakoś specjalnie pancerne i lubią się psuć częściej niż innych producentów. Ktoś nawet opisał je jako skrzynie z plasteliny. Nie wiem, nie znam się, ale jeśli tak jest, to trzeba by o nie dbać bardziej. Zastanawiam się natomiast, czy wcześniej zalewane oleje jakoś nie zaszkodziły tej skrzyni. Wiem, że specyfikacje GL-4 i GL-5 nie są zastępowalne, a wręcz mogą sobie szkodzić. Nie wiem natomiast jak w praktyce ma się GL-4 do GL-4+ i czy opis GL-4/GL-5 czasami się nie wyklucza. Zastanawiam się nad nw. olejami API GL-4 (kolejność alfabetyczna). Koszt w zasadzie nie gra roli, bo wymiana nieczęsta i raz na parę lat można się szarpnąć. Pojemność skrzyni 2,5 l:

- Amsoil 75W90 GL4 Synthetic Manual and Transaxle Gear Lube
- Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 GL-4
- Neste 75W90 Pro Gear GL-4
- Ravenol TSG SAE 75W90 GL-4
- Shell Spirax S4 75W90 GL-4
- Valvoline Gear Oil 75W90 GL-4

A może polecilibyście coś innego (Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90, Jasol Gear Oil GL-4 75W90, Millers Oil TRX 75W90 Semi Synthetic, Mitasu Gear Oil GL-4 75W-90, Mobil Mobilube SHC 75W-90, Motul Gear 300 75W90, Qualitium Gear GL-4 75W90, Ravenol VSG SAE 75W-90)?
 
Z w/w Valvoline Gear Oil 75W90 GL-4, Motul Gear 300 75W90, Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 GL-4, Millers Oil TRX 75W90 oraz nietypowo Millers Oils EE Transmission 75W90. Pierwsze opcje najkorzystniejsza cenowo, ostatniea najdroższa. Skłaniałbym się chyba ku Valvoline lub Motul.
 
W Swifcie M16A w lipcu zalany Castrol Syntrans Transaxle 75W-90. Od razu czuć, że skrzynia ma lepiej. Co i kiedy było wcześniej nie mam pojęcia.
 
Zatem mamy praktyczną odpowiedź co się dobrze w tej skrzyni sprawdza :)
 
Ja w SX4 1.6 4x4 przy przebiegu ok 10000km wymieniłem profilaktycznie oleje w skrzyni, reduktorze i tylnym dyfrze. Przy przebiegu ok 75000 - 80000 pojawiło się delikatne chaczenie przy wrzucaniy 1 biegu i wstecznego, wymieniłem wtedy płyn hamulcowy w wysprzęgliku - żadnej poprawy. Ale do rzeczy, do skrzyni trafił olej kupiony w serwisie ori Suzuki (Mitasu) 75W80 GL4 opakowanie 3L, reduktor i dyfer zalałem Comma SX 75W90. Obecnie autko ma ok 160000 i jest bez zmian czyli delikatne chaczenie jedynki jest nadal, ale pozostałe biegi chodzą perfekt nawet w mrozy.
 

Attachments

  • mj4411limage,w_460,h_550,_small.jpg
    mj4411limage,w_460,h_550,_small.jpg
    35,9 KB · Odwiedzin: 178
  • 6c35bc6c-2495-4719-a9e1-c6abe85e4f17-large.jpg
    6c35bc6c-2495-4719-a9e1-c6abe85e4f17-large.jpg
    29,8 KB · Odwiedzin: 188
  • mj-441.pdf
    240,8 KB · Odwiedzin: 123
Oleje Miatsu 75W90 GL4 można też dostać w sklepach poza ASO, 3L za ok 130, 4L za ok 160 zł. Nie wiem jak to się ma co cen w ASO, w każdym razie wychodzi nawet taniej niż Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 GL4.
 
Last edited:
Te skrzynie tak mają nie są jakieś cudowne ale w miarę fajnie się je obsługuje. Choć trzeba się liczyć z tym że czasem ze wstecznym trzeba się posiłować. To kangurzenie na zimnym silniku występuje też w innych autach Suzuki, u mnie w Swifcie 1.2 jest to samo, ponoć to sprzęgło ale nikt do końca nie dowiódł co jest przyczyną, nie jest to winna skrzyni czy oleju w nim. Temat znany wśród właścicieli Suzuki.
Te wadliwe skrzynie to raczej pokłosie padających łożysk w Swiftach mk6 1.3

Ja bym zalał gl4 castrola ich oleje przekładniowe są wysoko cenione ale taki Miatsu jak najbardziej tez, czy Ecstar ale tu z dostępnością problem poza ASO chyba?
 
Produkty Ecstar widzę w ASO Suzuki dopiero od 2-3 lat może. Wcześniej stosowali głównie oleje Shella lub Castrola. Wszystkie oleje i płyny eksploatacyjne oEcstarowali. Z resztą ... znalazłem wątek o Ecstarze na forum:
 
@DWojtek w sumie masz już dwa praktyczne "pewniaki" z opisów powyżej, @ubek przypomniał mi, co słyszałem już dawno, iż Castrol robi dobre przekładniówki, na pewno lepsze niż Mobil. Kiedyś w Fieście wymieniłem to co tam miałem na 75W90 Mobila i pożałowałem, praktycznie zero pozytywów w stosunku do starego oleju, no ale powody mogły być różne...
Jeśli cena Ecstara w ASO nie jest wygórowana czemu nie.
 
To wytłumaczcie mi jeszcze jaką specyfikację spełnia olej GL-4/GL-5, skoro jedna drugą wyklucza? Dobrze robi GL-4 i świadomie zaniedbuje GL-5 czy może bardziej pasuje parametrami do GL-5 kosztem szybszej degradacji elementów z metali kolorowych i ich stopów w skrzyniach GL-4?
Jakie parametry spełniają oleje GL-4+? Czy to taki lepszy wypas pasujący do GL-4, czy zawierają jakieś dodatkowe, nieszkodzące polepszacze?
 
W skrócie producenci dorzucają do takich olejów m.in. dodatki antykorozyjne aby nie wyrządzić szkody synchronizatorom z metali kolorowych, i potem mają dwa w jednym: GL4 i 5. Dla wygody, zeby klieci nie marudzili, że chcą w takiej lepkości ale z takim APi a inni to chcą ale z innym i trzeba dwa oleje produkować. Generalnie to są bardziej oleje GL5 ale spełniają też GL4, trochę coś jak z oponą wielosezonową, tak w uproszczeniu.
 
Chciałeś powiedzieć, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego :)?
Czyli żeby spać spokojniej, trzeba kupić olej ściśle pasujący do specyfikacji producenta. Jak GL-4, to GL-4. A co z tym +?
 
To nie konca tak, GL5 zawiera dużo więcej dodatków EP niż GL4,; przeznaczony jest do pracy pod dużym obciążeniem (np mosty), GL4 do pracy przy zmiennych warunkach - dużym momencie i malej prędkości obrotowej lub odwrotnie. Planowana jest też w przyszłości klasa GL6 ale nie wiadomo czy i kiedy to nastąpi. Ze względu na materiały użyte do budowy skrzyni zaleca się GL4 lub 5 i tego trzeba się trzymać.
Tak na marginesie, sam mam GL4/5 i opony wielosezonowe i nie zgodzę się, że są do niczego ;)
 
Ja bym poszedł w olej stricte gl4 jak zaleca producent któryś z tych już tu wymienionych i będzie dobrze.

Swoją drogą zapytam bo przymierzam się do kupna s-crossa z silnikiem m16a, jak bardzo uciążliwe są trasy na tej skrzyni ? Czy jest glosno i jakie obroty są przy powiedzmy 120-130km/h ?
 
Nie wiem jak w Scrossie ale Swift ma skrzynie piątkę i brakuje tej szóstki trasie.
 
Wiem bo miałem Swifta 1.2 ale s-cross to jednak większe auto i większy silnik czemu nie dali mu skrzyni 6biegowej nie wiem.

Skrzynie mogą mieć inne przelozenia między Swiftem a S-cross.

Swiftem się w trasy nie zapuszczałem więc mi to nie przeszkadzało ale takim autobusem jak S-cross jak najbardziej bym chciał.
 
Obroty silnika M16A na V biegu:
100 km - 2500
110 km - 2750
120 km - 3000
130 km - 3250
Szóstki w trasie brakuje. Od 110-120 km zaczyna się robić głośno, co mi jednak trochę przeszkadza. Wadą SX4 jest też dość szeroki słupek pomiędzy szybą przednią i mała boczną ograniczający pole widzenia przy skręcaniu - w razie konieczności trzeba się trochę wychylić z fotela w prawo i zerknąć w to martwe pole. Bagażnik też nie jest duży - na co dzień wystarczy, ale 4 osoby jadące z "drugim domem" pod namiot czy dłuższe wakacje to już jest wyzwanie. Tylko tyle mi w nim doskwiera. Plusem tego auta to dość duży prześwit oraz jego długość (raczej krótkość), pozwalające na w miarę bezstresową jazdę w lekkim i pofalowanym terenie (ja użytkuję wersję z napędem tylko na przednią oś). Szczególnie doceniam to podczas parkowania i podjeżdżania pod dość wysokie krawężniki - nie raz już wykorzystałem miejsce, na które niższe auta nie wjechały. Wysokość SX4 też jest dla mnie zaletą, choć czuć przez to bardziej porywy wiatru lub wahnięcia po wyjeździe z ekranów dźwiękochłonnych.
S-Cross to inne auto i chyba nie ma co porównywać. Jest 15 cm dłuższe, z czego większość przeznaczono na powiększenie bagażnika, co od razu widać. Przez to S-Cross stracił jednak na terenowości i stał się bardziej autem miejskim - jest dłuższy i już tak nie wybiera poprzecznych nierówności i garbików.
 
Nie nazywaj błędnie auta z napędem na jedną oś, do tego przednią - terenowym. To typowy crossover jak sam zauważyłeś 😉 wyższy krawężnik w miejskiej "dżungli" czy jakiś próg zwalniający i tyle z nawiązań do auta terenowego😉
 
Back
Top