• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do skrzyni manualnej Suzuki SX4

DWojtek

Użytkownik
Samochód
Suzuki SX4 (M16A) | VW Polo IV (BME)
Powoli skłaniam się do wymiany oleju w ręcznej skrzyni biegów Suzuki SX4 (silnik 1.6, 16V, M16A VVT). Ostatnio czasami ciężko wrzucić wsteczny, a i jedynka, szczególnie na zimno, czasami haczy. Poza tym na zimnym silniku i na pierwszym biegu kangurzy - choć to być może wina sprzęgła, nie skrzyni. Olej w skrzyni był już wymieniany dwa razy, w ASO - w 2013 r. zalany był Shell Spirax S5 ATE 75W90 (GL-4/GL-5), a w 2016 r. Castrol TAX-F 75W90 (GL-4+). Żaden z nich nie był w specyfikacji GL-4, jak zaleca producent w instrukcji obsługi:

Suzuki_SX4_M16A__olej_przekladniowy_01.jpg


Czytałem, że ręczne skrzynie biegów Suzuki nie są jakoś specjalnie pancerne i lubią się psuć częściej niż innych producentów. Ktoś nawet opisał je jako skrzynie z plasteliny. Nie wiem, nie znam się, ale jeśli tak jest, to trzeba by o nie dbać bardziej. Zastanawiam się natomiast, czy wcześniej zalewane oleje jakoś nie zaszkodziły tej skrzyni. Wiem, że specyfikacje GL-4 i GL-5 nie są zastępowalne, a wręcz mogą sobie szkodzić. Nie wiem natomiast jak w praktyce ma się GL-4 do GL-4+ i czy opis GL-4/GL-5 czasami się nie wyklucza. Zastanawiam się nad nw. olejami API GL-4 (kolejność alfabetyczna). Koszt w zasadzie nie gra roli, bo wymiana nieczęsta i raz na parę lat można się szarpnąć. Pojemność skrzyni 2,5 l:

- Amsoil 75W90 GL4 Synthetic Manual and Transaxle Gear Lube
- Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 GL-4
- Neste 75W90 Pro Gear GL-4
- Ravenol TSG SAE 75W90 GL-4
- Shell Spirax S4 75W90 GL-4
- Valvoline Gear Oil 75W90 GL-4

A może polecilibyście coś innego (Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90, Jasol Gear Oil GL-4 75W90, Millers Oil TRX 75W90 Semi Synthetic, Mitasu Gear Oil GL-4 75W-90, Mobil Mobilube SHC 75W-90, Motul Gear 300 75W90, Qualitium Gear GL-4 75W90, Ravenol VSG SAE 75W-90)?
 
Dzieki za odpowiedź, jak dla mnie takie obroty są ok, myślałem że pod 130km/h będzie w okolicach 4tys.

S-cross to zdecydowanie już inne auto choć dużo podzespołów jak to w Suzuki zastała ta sama. Patrz najnowszy S-cross np. Kiera ta sama co w Swifcie 10lat temu.
 
Zmiana oleju nie powoduje że znika chaczenie biegów na zimnym silniku, lepiej działają mi biegi jak już się rozgrzeje wszystko, oraz wiem że teraz w skrzyni nie ma powietrza.
 
Nie co za bardzo patrzeć w parametry. Weźmy np taki Fuchs FE 75W. Jak spojrzysz w parametry to w życiu go nie kupisz bo znajdziesz 20 "lepszych". A jednak skrzynki VAG działają na nim poprawnie.

Powinieneś wybrać olej sprawdzony przez użytkowników suzuki lub kombinuj metodą prób i błędów.
 
Wymieniłem olej w skrzyni SX4. Ostatecznie zdecydowałem się na MJ-443 Mitasu Gear Oil GL-4 75W-90.
4431l,w_1200,_small.jpg


Poprzednio zalany był Shell Spirax S5 ATE 75W-90 Transaxle GL-4/5, przed nim Shell Spirax S4 G 75W-90 GL4, a jeszcze wcześniej Castrol TAX-F 75W90. Wszystkie wymieniane i stosowane przez ASO Suzuki.
Do Mitasu dodałem 200 ml AR9100, wcześniej odlewając 200 ml oleju. Weszło 2,5 l, czyli tyle, ile miało wejść.
Wrażenia? Skrzynia pracuje lepiej, biegi wchodzą łatwiej, do przełożenia drążka potrzeba nieco mniej siły. Jedynka i wsteczny, z którymi miałem największe problemy, wchodzą o wiele latwiej i zdecydowanie rzadziej haczą. Czy to zasługa oleju, czy raczej dodatku AR9100 już się chyba nie dowiem. Do pełnego obrazu muszę poczekać na zimę, bo na poprzednim oleju skrzynia poniżej zera pracowała zauważalnie ciężej, szczególnie zanim się rozgrzała. 😐
Litrowe puszki sobie zostawiłem, bo ładne. Pozostało mi po wymianie 500-700 ml, więc - jeśli znajdą się chętni - będzie można zrobić analizę świeżego.
 
Coś mi się nacisnęlo na tel i muszę coś napisać, usuńcie proszę post. Majówka i te sprawy... :) Pozdrawiam,
 
Słuchaj olej w tej skrzyni trzeba nalać więcej to raz.
Dwa trzeba zalać syntetyk GL-4 taki lekki bo jedynka na dojazdach będzie słabo chodzić.
Serwis lał SHELL 75W80 SPIRAX S4 G.
Ja taki polecam ale jak znasz jakiś o lepszych parametrach niskotemperaturowych to taki trzeba brać
Ja wożę przyczepkę więc 75W90 GL-4 z Amsoil poszedł bo jest uważam najlepszy i bardzo ładnie wchodzą biegi na tym oleju.
Akurat mam takiego 1.6 4x4 120KM.
Wsteczny niekiedy trzeba dać luz i jeszcze raz nacisnąć sprzęgło tak mają te typy i olej nic tu nie ma do rzeczy.
Na Amsoil-u przy ok. 10km /h jedyneczka wchodzi w miarę ładnie chodz nie wpada idealnie ale ta skrzynia też nie należy do jakiś idealnych choc samochód pomału zaczynam zaliczać do równie niezawodnych co Toyoty Yaris 1gen., i Corolle E-10/E-11 :)
Rewelka choć turbo by się przydało i to spalanie jest średnio słabe ale cóż :)
 
Last edited by a moderator:
Back
Top