• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do skrzyni manualnej - właściwe postępowanie przy doborze odpowiednika na przykładzie Mini One R50 1,6 2003 (silnik i skrzynia BMW)

Grzes-beton

Użytkownik
Samochód
Mini One R50 1.6 benzyna MTF 2003r, Ford KA 1,3 Millenium 2000r
Witam,
zakładam nowy temat, gdyż zwrócono mi uwagę, abym nie korzystał z istniejącego wątku, mimo że pasuje mi tytuł. Wątek ten dotyczył innego użytkownika. Szkoda że jest zabananowany, bo chciałem spytać go co konkretnie kupił i czy dobrze dobrał, gdyż z tego co widzę kierował sie tylko lepkością SAE i klasą API.
Natomiast w moim przekonaniu zacząć należy od OEM a także zwrócić uwagę na numer MTF/ATF podany przez BMW. I w tym miejscu chciałbym zapytać ekspertów od oleju przekładniowego. Oryginalny olej BMW dla mojego Mini kosztuje 130zł/L i posiada nr 83222344589, SAE 75W-80, API GL-4 oraz oznaczenie MTF-2. Nie żebym był chytry i ostatecznie bym go wziął gdybym nie znalazł zamiennika, tymczasem takowy znalazłem
Także nie tani w porównaniu do zwykłych olejów przekładniowych - 70zł/L, nie mniej posiada wszystkie oznaczenia, jakie posiada oryginał z numerem OEM włącznie, a także polecany jest przez wszystkie możliwe sklepy do mojego konkretnego modelu. Zakupiłem 3 litry (2 potrzebne + 1 dolewkowy).

Co można powiedzieć o produkcie firmy Vaico (firma-matka: Vierol) i o firmie w ogóle? Ciężko mi było znaleźć jakąkolwiek opinię na ten temat poza gloryfikującymi opisami autorstwa oferujących ów olej. Wiem że jest po fakcie, ale temat jest interesujący, no i też chce wiedzieć na czym stoję (dosłownie, bo w zimie jeżdżę Fordem).
Inne firmy oferujące oleje o tych samych specyfikacjach co oryginał (tyle że do innych modeli) to: Fuchs, Febi, Swag. Czy im można ufać?
Czy moje postępowanie podczas dobierania odpowiednika jest właściwe?
Z góry dziękuję za odpowiedzi.

Nie znalazłem tematu typu "analiza olejów przekładniowych", bo i tam bym napisał.
 
1613118580401.png


Pozdrawiam,
 
Ja dodam od siebie użyłem do swojej skrzyni manualnej gs6-45dz oleju febi który był o połowę tańszy od oryginału a spełniające normy mtf-lt5, i jak narazie wszystko działa ok
chociaż jak bardziej wtajemniczeni wiedzą marka ta słynie z produkcji wątpliwej jakości części 😁
 
Vierol to marka, nie wiem kto im blenduje oleje, niby "made in germany", ale na ile zrobione a na ile puszkowane to nie mam pojęcia. Trzeba by ich w sumie zapytać, ale raczej nie ma obaw o jakość - oleje raczej trzymają normy, w końcu to firma działająca głównie na rynku niemieckim. By ich tam zjedli gdyby coś było nie tak. Może to nie są jakieś super-hiper oleje ale nic nie powinno się dziać.

Febi i Swag także raczej same olejów nie robią, zlecają na zewnątrz blendowanie i tylko naklejają swój znaczek.

Co do reszty to Fuchs jest starą i doświadczoną firmą w robieniu olejów i ze wszystkich które wymieniłeś oni będą najwyższej jakości.
 
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi,
a więc po kolei:

rob_roy
Zgadza się SAE, API oraz BMW-MTF, natomiast brakuje OEM zgodnego z oryginałem. Być może jego wymagania fizycznie spełnia, ale tego nie stwierdzimy. Co ciekawe, nigdzie nikt nie podaje żadnego też innego numeru OEM dla BMW w specyfikacji tego oleju. Powiedziałem sobie, że to kryterium będzie dla mnie podstawowe, dlatego ten olej pominąłem (bo natknąłem się nań oczywiście).

Marconi
Podobnie. Szukając oleju na dłużej się tu zatrzymałem i rozważałem go. Zgadza się SAE, API oraz BMW-MTF, są już trzy numery OEM zgodne z BMW, ale z innymi skrzyniami i żaden nie zgadza się z moim.

bcdrm
Tutaj nieco kuriozalna sytuacja. Numer OEM jest taki jakiego szukałem i zgadza się co do cyferki, także SAE i MTF, przy czym żaden sklep nie wymienia mojego auta w bardzo szerokim gronie aut kompatybilnych z tym olejem. A sklepów z tym olejem przebadałem chyba ze 20, więc uznałem że to nie przypadek. No i nie zgadza się API, bo jest GL-5. Gdzieś czytałem, że nadmiar dodatków może grozić korozją metali kolorowych (głównie synchronizatory). Nie wiem czy mam metale kolorowe w skrzyni, ale skoro BMW zaleca GL-4, to na wszelki wypadek zrezygnowałem ostatecznie.

jerseyAdmin
Olej, który polecił mi przedstawiciel Fuchs po numerze vin. Nie kwestionuję jakości ogólnej, natomiast na 100% zgadza się tylko SAE. Tutaj prosiłbym o pouczenie: co oznacza skrót LT występujący zamiast MTF, lub po nim. Czy on cokolwiek zmienia? Bo tutaj mamy LT-2, nie zaś MTF-2. Numerów BMW OEM jest 7, ale mojego nie ma (choć handlowiec twierdzi, że jeden z nich jest z nim zamienny, ale wiem że handlowiec przede wszystkim sprzedaje). I znowu API GL-5, czyli mało kolorowa przyszłość dla kolorowych metali.

Skoro to dobra firma, to trochę mi żal, jednakowoż dość poważnie potraktowałem porady fachowców sieciowych, że numery producenta przede wszystkim, a marka oleju, to drugoplanowa sprawa.
Być może niektórym z Was moje podejście wyda się zbytnio aptekarskie, stąd też było moje pytanie czy postępuję prawidłowo i czy numer OEM rzeczywiście jest taką świętością jak mi się wydaje, bo podobnie dobierałem olej do silnika, choć to oczywiście mniejszy problem.

Natomiast jeśli chodzi o moją ulubioną firmę Shell od której zacząłem poszukiwania, to jak na mój gust zachowali się bardzo uczciwie - jasno przedstawili że nie mają oleju dla mojej skrzyni i skierowali mnie do innych koncernów.
 
Last edited:
Ja dodam od siebie użyłem do swojej skrzyni manualnej gs6-45dz oleju febi który był o połowę tańszy od oryginału a spełniające normy mtf-lt5, i jak narazie wszystko działa ok
chociaż jak bardziej wtajemniczeni wiedzą marka ta słynie z produkcji wątpliwej jakości części 😁
Czy to ten, do BMW F30 z numerem 83222156969? Bo jeśli tak, to dobrałeś równie aptekarsko, jak ja :D
Tylko coś mi tu nie pasuje. Skrzynia nr GS6-45DZ to manualna skrzynia, wymagająca powyższego numeru OEM. Zaś ten olej wszędzie widnieje jako olej do automatycznych, mimo że specyfikacja wyraźnie podaje MTF, nie ATF. To ważne, bo o ile pól biedy nalać ATF do manualnej, o tyle odwrotnie na pewno nie.
 
Zobacz na ofertę firmy Red LINE MTL 75W-80, według mnie spełnia specyfikację OEM BMW/MINI.
O, tak. Tu mamy pełną zgodność. Na to nie trafiłem, zapewne dlatego, że patrzyłem tylko po Polsce.
Na uwagę zasługuje zdanie z opisu: Safe for brass synchros, as it lacks the reactive sulfurs found in most GL-5 oils that cause damage czyli potwierdzenie tezy o szkodliwości GL-5. Jest tańszy i ma mniej uszlachetniaczy niż mój Vaico/Vierol i można pokusić się o przewrotną konkluzję, że osiągnął normę, podczas gdy mój jej nie przekroczył.
Niewykluczone, że bym sie o niego postarał, w każdym razie myślałbym który wybrać, bo oferta również jest absolutnie trafna, przynajmniej na papierze. Jest za późno więc dylemat już mi nie grozi, ale może razem pomożemy innym dobrać olej na podstawie konkretów i to do każdego samochodu, choćby wstępnie i czysto teoretycznie.
 
Jeśli chodzi o skrzynie brotosh midlands to padają one przez niewłaściwy olej właśnie i jego niski stan, ja mam zalane przez mechanika który wrzucał mi skrzynie 75w80 gl5 niestety i szykuje się na wymianę na szczęście auto przejechało ok 2 tys km od wymiany skrzyni, na mini klub bardzo polecają Texaco nie wiem jeszcze jak z jego specyfikacja a w przypadku tych aut to bardzo ważne, podobnie jak chf 11 nie da się niczym zastąpić w mini.
 
polecają Texaco nie wiem jeszcze jak z jego specyfikacja a w przypadku tych aut to bardzo ważne
To prawda, SAE i API to nie wszystko.
Jaki masz Mini dokładnie? Najlepiej podaj vin, to spróbujemy.
 
To jest r50 2003 r nie mam przy sobie nr Vin gdyż jestem za granicą innym autem.Z Texaco polecany to mtf 94 z tego co pamiętam, na obecnym oleju zdarza się skrzyni zamialczec na 5 biegu zwłaszcza przy niższej prędkości ok 80 km h zwłaszcza w zimny dzień, nie mam pojęcia co to za olej dokładnie poza tym że 75w80.
 
To jest r50 2003
A więc tak jak ja, tyle że możesz mieć inną skrzynię, Mamy mało informacji, ale są tylko 2 opcje.
Podstawa to numer 83222344589 z normą BMW MTF-2 - dla skrzyni GS5-65BH
lub ewentualnie 83222339223 z normą BMW MTF LT-4 - dla skrzyni GS5-52BG.
Te długie numery to OEMy olejów oryginalnych BMW.
Niestety olej TEXACO MTF94 żadnych powyższych cech nie posiada. Nie ma informacji na temat norm producentów ani w sklepach, ani na opakowaniu, zaś na stronie producenta został wycofany z produkcji. Jest mineralny i jakoś nie wzbudza zaufania, bo każdy producent oleju we własnym interesie podałby te informacje gdyby było co podawać.
Natomiast jedynym olejem (niedawno długo szukałem odpowiedniego dla siebie), który spełnia jeden i drugi warunek, jest olej podany przeze mnie na początku tego tematu, czyli syntetyk VAICO V60-0313. Oczywiście posiada także wymagane SAE 75W-80 i API-GL4. Kosztuje ok. 55...75zł/L.
Zatem niezależnie czy masz skrzynię GS5-52BG czy skrzynię GS5-65BH, to jest w pełni kompatybilny z jedną i drugą.
Jeśli chcesz, to prześlę Ci na priv linki do sklepów, bo publicznie nie wolno nam tego robić. W linku na początku tematu możesz sprawdzić numery OEM i całą resztę danych.

www.vierol-shop.de
 
Last edited:
Super dzięki, nie wiedziałem że mam mieć syntetyk, moja skrzynia to 5 cio biegowy british midlands na licencji peugeot citroen, generalnie przełożenia poza głównym wałkiem pasują z cytryny c4.wiec jakie mam oznaczenie skrzyni?myślę że gs5-65bh to getrag chyba że się mylę?
 
pasują z cytryny c4.wiec jakie mam oznaczenie skrzyni?myślę że gs5-65bh to getrag
Zakładam, że skrzynię masz oryginalną i nie było żadnych niekonwencjonalnych przekładek. Wtedy tak: GS5-65BH z biegiem 5-tym o przełożeniu poniżej 1 (niebezpośrednim), bo to właśnie one były montowane w roku 2003 :)


Zwróciło tu moją uwagę oznaczenie na naklejce, która jest na rysunku: MTF-94. To dlatego jak mówisz, polecali to gdzieś na forum sugerując się tą naklejką. Przypuszczam, że kiedyś był olej o tej nazwie, ale nie było to z pewnością Texaco. Tak czy inaczej, nie jest to już numer normy, tylko nazwa własna. Nie znalazłem oleju, który by obecnie spełniał moje i Twoje normy, a jednocześnie tak się nazywał. Naklejka jest sprzed 20-lat.

Co do podobieństwa z cytryną - nie wypowiem się, nie znam tematu.

Nie znalazłem oleju, który by obecnie spełniał moje i Twoje normy, a jednocześnie tak się nazywał.
Po analizie w sieci kilkudziesięciu materiałów z tym związanych, stwierdzam:
Tak jak kiedyś LL-98 została zastąpiona przez LL-01, tak podobnie MTF-94 ustąpiła miejsca MTF-2 (symptomatyczne, że obie stare normy miały w nazwie po prostu rok powstania).
Na rynku są oleje o nazwie własnej MTF-94, jednak nie widać, aby spełniały wymogi dla skrzyni, którą tu rozpatrujemy.

Do GS5-65BH możesz też śmiało wlać Red Line, ten model, który jeden z kolegów podał wyżej. Sklep jest zagraniczny, Ty też jesteś za granicą, więc masz blisko :)
 
Last edited:
Hehe akurat ja nie używam drogich smarowidel wiec redline raczej drogo wyjdzie, mtf 94 to nazwa własna Texaco, spełnia normy mtf 2, skrzynia tak 5 biegów bez lsd i tak jest to skrzynka na licencji citroena przełożenia pasuja z cytryny przy następnej awarii będę chciał przejść na przełożenie z cytryny c4 i sprzęgło peugeota 207, taki patent stosuje pewien kierowca, który r50 startuje w rajdach, skrzynia tak poskładana jest krótsza, co do oleju chyba zdecyduje się na Texaco lub coś z tematu, obecnie mam prawdopodobnie Fuchsa gl5 lub o zgrozo omega oil też gl5(mój mechanik to dobry chłop ale wlewa to gówno do aut klientów bo zachęcają do tego warsztaty marketingowcy tego syfu( rozlewanego w stodole pod Lublincem), jak wybór podejmę i zaleje to dam znać co i jak;)
 
Edit;faktycznie mtf 94 chyba się nie sprawdzi, natomiast liqui moly na w ofercie olej spełniający ww. Specyfikacje tańsza opcja to olej eurorepar też spełnia gl4 API i mtf2 BMW olej produkowany przez PSA do skrzyń PSA czyli już b.blisko cenowo podobnie LM Valvo i eurorepar.
 
Last edited by a moderator:
Edit;faktycznie mtf 94 chyba się nie sprawdzi, natomiast liqui moly na w ofercie olej spełniający ww. Specyfikacje

Podaj proszę link do tego LiquiMoly konkretnego, zerknę z ciekawości. Lubie ten dreszczyk emocji w oczekiwaniu na werdykt jak wiele straciłem :)

Strzelam, że chodzi o to:

O ile wierzyć gościowi z Fuchsa, z którym sie kontaktowałem wcześniej, "norma nr BMW 83220403247 jest normą zamienną dla BMW 83222344589". Wtedy ten olej mógłby być. Jednakowoż mam ograniczone zaufanie do handlowców. Celem jest sprzedaż, a cel mniej lub bardziej uświęca środki. Oryginalny olej BMW posiada tylko jeden numer OEM - nie dwa. Ten numer to nie "norma". To numer oryginalnej części. Ponieważ do tego oferowany mi wówczas olej miał API GL-5, odpuściłem.
Nie oznacza to, że przedmiotowy Liqui Moly jest dla Mini R50 faktycznie zły. Po prostu nie jest idealny na papierze.

Wśród oferty Liqui Moly znalazłem olej ręcznie, czyli sprawdzając każdy przekładniowy z wyjątkiem ATF. A wiesz dlaczego? Otóż wyszukiwarka doboru oleju tej firmy podała do naszego Mini takie coś:

To jest olej do ciężarówek...
Oczywiście w charakterystyce nic się nie zgadza. Już kiedyś powiedziałem sobie, że każdą wskazówkę należy weryfikować i znów się w tym utwierdziłem. Takich kwiatków jest na stronach koncernów więcej i nigdy nie wiesz kiedy i gdzie. Zatem jeśli przeczytasz na tym forum poradę "ja polecam olej marki XXX, niedawno wlałem i działa" i podany jest tylko koncern, to uważaj. Uważajmy wszyscy. Ładnie byśmy wyglądali :D :D :D
 
Na początku wątku zadałem pytanie, czy zdaniem innych moje postępowanie jest właściwe. Z racji braku odpowiedzi, sam sobie odpowiadam: tak Grzegorz, postępujesz właściwie. Gdyby było inaczej, na pewno zaraz pojawiłby się Zielony. Miał bardzo dużo czasu.
 
Back
Top