• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej do Yamaha TDM 850 4TX

Mariusz.S

Użytkownik
Lokalizacja
Mrągowo
Samochód
Ford Mondeo MKIV 2.0 DW10C 163 KM , Yamaha TDM 900
Marka motocykla
Yamaha TDM 850
Budżet/ile litrów
140zł/4L
Styl jazdy
Silnik
4TX 850ccm 80KM
Jakiego oleju wymaga instrukcja
10W30 , 20W40
Jaki olej masz obecnie
Millers ZFS 10W50
Witam,
Po kupnie zrobiłem silnikowi płukankę Valvoline i wlałem olej Millers ZFS 10W50. Taką lepkość lub 15W50 zasugerowali koledzy motocykliści twierdząć że silnik głośno pracuje. Nowy olej zrobił się czarny po 1 dniu. Moto ma przypadłość w postaci wyjącego 3 biegu czy podpijania oleju, więc dla próby wleciał Ceramizer CM, ale 3 bieg wyje jeszcze głośniej.
Obecnie na Millersie mam przejechane ok. 1500km, w międzyczasie wyszło że znika olej w ilości 0.8L/1000km.
W nowym oleju bardziej zależy mi na lepszej pracy skrzyni biegów, bo wbijanie jedynki to klasyczne JEB, 2 i 3 jak w WRC. Aha sprzęgło nowe.
Co do znikania oleju byleby nie było gorzej, ale kto wie.
Na chwilę obecną biorę pod uwagę Lotosa 4T 10W40, Specola 10W50 lub ELF Moto Road 10W40 ewentualnie Shell AU 10W40.
 
Najpierw zrób remont, bo to agonia już...
 
OK,
Po lekturze internetu wyłoniłem dwa oleje:
Shell Advanced Ultra 10W40
Shell Advanced Ultra 15W50
Także zdam relacje najwcześniej we wrześniu.
 
Valvoline dura blend 10w40 w niebieskiej bance do japońskich motocykli
 
Z własnego doświadczenia, a jeżdżę i serwisuje własne motocykle od nastu lat, pod względem wyciszenia i złagodzenia pracy sprzegla/skrzyni biegów to najlepiej sprawuje się shell advance ultra 15W50, spokojnie możesz go wlac do Yamahy. Swoją drogą, tak jak już kolega wyżej napisał, to żaden olej nie zastąpi remontu niestety. Posiadałem TDMke ta starsza, 3VD i to że lubi podpić olej to norma, choć 0,8 na 1500 kilometrów to bardzo dużo, no chyba, że bardzo często odkręcasz do końca... No ale ten wyjący bieg to żaden olej ani uszlachetniacz nie naprawi...
 
Ja również polecam Shell Advance Ultra 4T, tylko do Japończyka to 10W40, nie ma sensu pchać się tutaj w SAE50, tym bardziej, że Yamaha nawet w tych górnych widełkach nie sugeruje takich lepkości.
Bardzo dobrze spisują się też oleje Castrola z linii Power1 Racing.

A jeżeli silnik chłepce sobie olej, a skrzynia pracuje jak spod siekiery, to nawet olejem ze złota tego nie wyleczysz.
W Kamertonach mocno wchodzący pierwszy bieg to norma, bo to do dzisiaj taki ich znak rozpoznawczy, że pierwszy bieg wchodzi, jakbyś młotem w kowadło tłukł, ale reszta przełożeń pracuje już cicho i precyzyjnie, jeżeli tak nie jest, to cóż...płać i płacz.
 
Taką lepkość lub 15W50 zasugerowali koledzy motocykliści
Nie sugerowałbym się zdaniem kolegów.

Moto ma przypadłość w postaci wyjącego 3 biegu czy podpijania oleju, więc dla próby wleciał Ceramizer CM, ale 3 bieg wyje jeszcze głośniej.
A nie wypada Ci II ?

znika olej w ilości 0.8L/1000km.
Całkiem sporo... Tam coś się złego dzieje.

Na chwilę obecną biorę pod uwagę Lotosa 4T 10W40, Specola 10W50 lub ELF Moto Road 10W40 ewentualnie Shell AU 10W40.
Ja bym poszedł jednak w lepkość 10W30, jeśli taka jest zalecana na pierwszy wybór. Bardzo fajne formulacje i nie widzę sensu pchania się w lepkości aż 50, bez sensu. Im wyższa lepkość, tym większe opory = wzrost temperatury i wyższe ryzyko powstawania depozytów, które mogą mieć destrukcyjny wpływ na okolice pierścieni, co może jeszcze pogorszyć sprawę konsumpcji oleju.

wbijanie jedynki to klasyczne JEB
To jak u mnie w Hondzie...

silnik głośno pracuje
Tego nie leczy się olejem, tylko od strony mechanicznej warto sprawdzić, co się złego porobiło.
 
kolega ma w garażu taką Tedzie jak Ty i czasem coś tam przy niej dłubiemy. Aktualnie zalana jest Valvoline SynPower 4T 10W40 i pracuje na tym oleju bez zastrzeżeń. Chociaż kolejna wymiana będzie chyba na polecany i przebadany tutaj Shell Advance Ultra 4T 10W40. TDM to specyficzne maszyny, wejdź na grupy posiadaczy i tam Ci potwierdzą, że jak nie bierze oleju to zepsuta ;) Także też nie ma co się pchać w turbo drogie oleje. 10W40 wystarczy i szedłbym w tego Shella.
 
To są takie konstrukcje, że ciężko jest wlać niewłaściwy olej. Jedynie sugerowałbym nie przesadzać z lepkością z powodów, które podałem wyżej.
 
To jak u mnie w Hondzie..
U mnie w Hondzie idealnie. Lekki, nawet przyjemny dla ucha stuk i zapięta 1. A jak lekko odepchnę się nogą to w ogóle nic. Cisza.
 
Sprawdzę odpychając się przy wrzucaniu biegu.
 
Ja również polecam Shell Advance Ultra 4T, tylko do Japończyka to 10W40, nie ma sensu pchać się tutaj w SAE50, tym bardziej, że Yamaha nawet w tych górnych widełkach nie sugeruje takich lepkości.
Bardzo dobrze spisują się też oleje Castrola z linii Power1 Racing.

A jeżeli silnik chłepce sobie olej, a skrzynia pracuje jak spod siekiery, to nawet olejem ze złota tego nie wyleczysz.
W Kamertonach mocno wchodzący pierwszy bieg to norma, bo to do dzisiaj taki ich znak rozpoznawczy, że pierwszy bieg wchodzi, jakbyś młotem w kowadło tłukł, ale reszta przełożeń pracuje już cicho i precyzyjnie, jeżeli tak nie jest, to cóż...płać i płacz.
Pier.... Hipolicie, Yamaha dopuszcza do tego modelu lepkość od 10W30 do 20W50 (sprawdź sobie serwisowke). Zjeździłem TDMka więcej kilometrów niz niejeden z was motocyklami w ogóle i z własnego oraz znajomych właścicieli tego sprzętu doświadczenia wiem, że właśnie górna granica lepkości najlepiej się spisuje w tym modelu, najbardziej wycisza i redukuje zużycie.
Ktoś tu polecił 10W30, gorąco odradzam do tego modelu, osoba która poleca chyba nie wie do końca o czym pisze.
 
górna granica lepkości najlepiej się spisuje w tym modelu, najbardziej wycisza
Akustyka nie jest wyznacznikiem jakości, oraz nie świadczy o dobrym oleju, a jedynie o możliwości maskowania problemu.

Ktoś tu polecił 10W30
Ja poleciłem. Podtrzymuję. Swietna lepkość, bardzo dobra formulacja, szybsze odbieranie temperatury z newralgicznych punktów silnika. Możesz podać argumenty przeciw, ale inne niż "za rzadki" bo to nie jest argument na poziomie wyższym, niż stopka boczna dotykająca ziemi...

Zjeździłem TDMka więcej kilometrów niz niejeden z was motocyklami w ogóle
Super, nikt nie zaprzecza. Ale co ma ilość kilometrów do wiedzy o olejach? No nic. Kierowcy autobusów rocznie robią więcej kilometrów, a do samochodów nie wiedzą, co wlać. Zajeździłeś sporo TDM, które prawdopodobnie lata świetności miały już dawno za sobą i tylko powielałeś błędy poprzednich właścicieli.

Akurat tutaj jestem wstanie uwierzyć bardziej koledze @Triumphator
 
Yamaha dopuszcza do tego modelu lepkość od 10W30 do 20W50 (sprawdź sobie serwisowke).
Hobbystycznie serwisuję motocykle, część serwisówek znam już na pamięć, wiem co Yamaha dopuszcza do TDM. Olej pierwszego wyboru i olej, z którym opuszczała fabrykę, to było API SH/CD SAE 10W30. Tak, w manualu są jeszcze 10W40, 20W40 i 20W50, tylko jaki jest sens dla SAE50 w sprawnym silniku w naszych warunkach klimatycznych? Jeździsz nim do Algierii? 😅
z własnego oraz znajomych właścicieli tego sprzętu doświadczenia wiem, że właśnie górna granica lepkości najlepiej się spisuje w tym modelu,
Najlepiej się spisuje, to znaczy jak? Weź no jakieś szczegóły, bo mnie zaciekawiłeś.
Ktoś tu polecił 10W30, gorąco odradzam do tego modelu, osoba która poleca chyba nie wie do końca o czym pisze.
Nie tyle ktoś, co sama Yamaha ;). Ale, biorąc pod uwagę, że w tamtych latach skrzynie i sprzęgła kamertonom wychodziły różnie, polecam SAE40, wędrowanie w kierunku SAE50 to już tylko moim zdaniem próba balsamowania trupa w tym przypadku.
Zjeździłem TDMka więcej kilometrów niz niejeden z was motocyklami w ogóle
Nie schlebiaj sobie za za mocno
TDM to specyficzne maszyny, wejdź na grupy posiadaczy i tam Ci potwierdzą, że jak nie bierze oleju to zepsuta ;)
Nie ma w nich nic specyficznego. Specyficzne to są Ducati 😅. Fakt, TDM lubią sobie pociągnąć trochę oliwy, ale to w zakresie z max do min poziomu oleju na cały interwał, a nie prawie litr na 1000km, bo to jakieś 6 razy za dużo :)
 
Moja Honda jak dostała 10W30 Silkolene Pro to cud, miód i poezja. Jeszcze ciszej chodzi niż na 10W40, a lampka ciśnienia gaśnie już na rozruszniku. Zatem na plus.
 
Ale Ty zapewne wiesz lepiej niż ja i cala rzesza posiadaczy tych motocykli.
Miałem, w zasadzie mój ojciec 9 lat miał TDM, trochę miałem z nią styczności, jeździła najpierw na Motulu 5100 10W40, później Valvo SynPower 10W40, kończąc na Shell Advance Ultra 10W40 i jeżeli chodzi o pracę skrzyni to różnicę było można zauważyć nawet pomiędzy olejami tej samej lepkości. Oleju nie brała, a jeżeli, to w marginalnych ilościach może 100-200ml na interwał. SAE50 nie lałem...bo to nie ma sensu, jeszcze rozumiem, gdyby motocykl był ciężko eksploatowany w trudnych warunkach, te silniki pojadą na czymkolwiek tak naprawdę.
Widzisz, taki np. Haynes w najnowszej rewizji nie wspomina już nawet słowem o SAE50.
 
Wyczyściłem, otwieram. Dalsza pyskówka skończy się tragicznie.
 
Witam,
zgodnie z moją zapowiedzią podzielę się z Wami moimi spostrzeżeniami po zalaniu olejem Shell AU 10W40.
Zakupiłem 4L oleju Shell AU 10W40 do wymiany i 2L oleju Shell AU 15W50 na dolewki.
I przyznaję złagodzenie pracy skrzyni na Shellu jest zauważalne w porównaniu do Millersa, natomiast bez zmian pozostała wyjąca"trójka", wyciszenie pracy silnika, "łapanie" temperatury w korkach i klejenie sprzęgła. Niestety zużycie oleju wzrosło do ok. 1 L/1000km.
Natomiast w miarę uzupełniania ubytków olejem 15W50 jego zużycie malało i po ostatniej dolewce wyszło 0,7-0,8L/1000km . Praca silnika na słuch jak i kultura przełączania biegów też szło ku lepszemu, bez zmian pozostała wyjąca "trójka" i łapanie temperatury w korkach.
Także rację mieli koledzy min @Pawe13034 którzy doradzali w tym modelu Yamahy olej 15W50.
 
Last edited:
sam miałem kiedyś TDM. Wlej ENEOS GP4T 10w40.
Lanie 10w50 nie ma sensu to teeo sprzęta.
Jeśli chodzi o olej Yamalube - to ENEOS, także nie przepłacaj
 
Back
Top