• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej GM 5W30 Dexos2

Bodex

Użytkownik
Samochód
Honda , HR-V 1,5 v-tec 130 ps
Pojazd Opel Insignia 2,0 160 ps automat z 2009 r . Eksploatacja na tym oleju od kwietnia 2018r do sierpnia 2018r czyli aż do zatarcia silnika przy przebiegu około 260 tys km .
Uszczelka smoka była wymieniona w ASO przy 180 tys km , rozrząd kompletny OEM w ASO przy około 220 tys km .
Macie do wglądu jakie są wartości pierwiastków w oleju w silniku zatartym. 3 panewka wyszła bokiem z podpory. Być może to pierwsza analiza z zatartego silnika .
37e67cf5cf054228f01cb35a4490d2d5.jpg


Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Ewidentnie cos sie dzialo z tym silnikiem. Doszlo do spadku cisnienia oleju (?). Widac to wyraznie np. Al, Cu, Pb i Sn = lozyska. Lecz to rowniez zalezy od materialow konstrukcyjnych zastosowanych przez danego producenta.
 
@poziom1989, co do oleju to nie sądzisz, że utlenienie jest za wysokie?
Sam olej to podstawowy hc.
Metale życiowe są wynikiem awarii.
 
Tak, rowniez to zauwazylem. Ale nie mamy wzorca (typowo KV100°C ca. 11 cP ?) oraz niestety nie znamy gestosci.
 
Trzeba poszukać na forach analizy , może zagranicznych i porównać

Znalazłem na forum Chevrolet Inki do forum oil.ru, niestety cyrylica .

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
6ca943cc677b9143db4dfe2c274903ae.jpg
c22dacae5e9f7771c8e84e4a77ef7c9c.jpg
151dade95a02d3afa48d6076752cf90e.jpg
 
Last edited:
Jeżeli dobrze kojarzę post z innego tematu, silnik @Bodex rozleciał się po 11kkm od wymiany oleju.
 
@Bodex jaki to symbol silnika? Mi Vectra b z 2.0 benzyna też wyzionął ducha przy 290000km
 
@SACZI
@Triumphator

Około 11-13 tys km .
Dokładnie mógłbym obliczyć , gdy odczytamy przebieg z umowy kupna sprzedaży Insigni , był spisany z licznika i odjąć ten zwymiany Milleresa .Ale dopiero końcem czerwca bo jestem w Niemczech w Harsewinkel 1200km od domu.
Próbkę wysyłałem do lejolej, jest tu ten kolega na forum.

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Prawda jest taka, że najłatwiej zawsze zwalić winę na olej. Bo olej to taki "chłopiec do bicia" tak przez użytkowników, jak i przez "mechaników\wymieniaczy". Olej wygląda bardzo dobrze, normalnie. Trudno się do czegokolwiek przyczepić.

To, że objawy pojawiły się po zalaniu GM, nie znaczy, że nie pojawiłyby się po wlaniu wtedy Millersa. Coś po prostu od dłuższego czasu musiało powoli niedomagać. To było niezauważalne, ale "kropla drąży skałę". Pech chciał, że wypadło to akurat w momencie wymiany oleju na GM.

Problemu doszukiwałbym się w konstrukcji samego silnika i błędów na etapie projektowym. Fiat po prostu popełnił jakiś błąd w pewnych obszarach.

Na pewno olej GM nie jest tutaj winny. Takie osądy można wydawać mając w ręce ekspertyzę rzeczoznawcy sądowego. Pozostałe oskarżenia są bezpodstawne, ponieważ jest zbyt wiele zmiennych, abyśmy wskazali jednoznacznego winowajcę.
 
Zawsze są zmienne , każdy przypadek inny.
Fiat zaprojektował 1,9 opel go przerobił na 2,0 .
W polifcie słupek jest ten sam , a panewki mają inne nr katalogowe.
Więc coś jest na rzeczy , możliwe , że osiągnęły ten punkt wypracowania , że zaczęły się złuszczać, a wiadomo co się robi gdy opiłki popłyną w magistralę olejową.
Błędem było , że przy zmianie uszczelki smoka nie kazałem zdjąć panewek w celu oględzin ich stanu i profilaktycznej ich wymiany .
Tak to jest człowiek uczy się całe życie.
Również tu i teraz .

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Ta sama. 1.9 został zastąpiony przez 1.6 i 2.0 Multijet.
 
No tak mi się własnie wydawało. Czy Bravo i Freemont mają te same problemy?
 
Połączenie smoka z pompą oleju realizowane jest w taki sam sposób. U siebie wymieniłem tą uszczelkę po 7 latach od nowości, była w bardzo dobrym stanie. Uszczelka twardnieje przy kontakcie z olejem napędowym, więc silniki mające DPF są bardziej narażone na to. Jednak w przypadku grupy Fiata awarie tych silników są sporadyczne, przynajmniej przeglądając grupy na fb, czy fora można tak stwierdzić.
Gdzieś kiedyś przeczytałem, że w przypadku Opla kontrolka niskiego ciśnienia oleju zapala się przy niższej wartości niż ma to miejsce we Fiacie. Pewności co do tego nie mam, natomiast jest to prawdopodobne patrząc na to ile tych silników pada w Oplach, a ile w grupie Fiata, dodatkowo Fiat zaleca olej lekkobieżny 5w30 C2.
 
w przypadku Opla kontrolka niskiego ciśnienia oleju zapala się przy niższej wartości niż ma to miejsce we Fiacie. Pewności co do tego nie mam, natomiast jest to prawdopodobne patrząc na to ile tych silników pada w Oplach, a ile w grupie Fiata, dodatkowo Fiat zaleca olej lekkobieżny 5w30 C2.
A już chciałem napisać, że przyczyną awarii oprócz błędu konstrukcyjnego, jest zły dobór oleju i te silniki rzeczywiście powinny jeździć na 5w40 C3 ...
 
Tak , chłopaki z Insignia.club zmierzyli wartość alarmu z czujnika to wartość 0.3 bara.
Ba mało tego informacja na komputerku nie pojawia się natychmiast, a po jakimś zaprogramowanym czasie , czyli jak to ciśnienie jest przez kilka, kilanaście sekund poniżej 0.3 bara.

Tak samo opel zaprojektował wskaźnik temperatury wody , zawsze pokazuje 90 , czy jedzie 120 czy 200 km/h, ani drgnie , 90⁰C . Gdy włączałem aplikacje OplDPF.info miałem wersję rozszerzoną to przy 200 km/h temp wody 106⁰C , a na blacie 90⁰C.

Gdy się zatarł , stracił moc , zwolniłem do 100 jeszcze jechał to było tuż przed Lotos na A4 Tarnów, zero komunikatów odpaliłem apkę i w apce kontrolka niskie ciśnienie oleju migała na czerwono , czyli komputer odbierał wartości , ale nie wyświetlał na blacie alarmu.
Temperatura wody była 116⁰C a na blacie 90⁰C.
Ten czujnik oleju był jednopinowy.
Polifty otrzymały już czujnik 3 pinowy , który mierzył i pokazywał wartości aktualnego ciśnienia oleju, niektórzy odblokowali sobie dodatkowe menu na komputerku .
Chłopaki na gorącym silniku mierzyli 1 bar na wolnych obrotach .
Tylko zimny rozruch dawał do 4 bar .
Gorący zawsze 1 bar.
Byli tacy co próbowali założyć czujnik dodatkowy na trójniki , ale tam tak ciasno było, że prawie nie możliwe by na trójniki był dodatkowy czujnik.
Błędem , a raczej skąpstwem Opla było, że nie zastosowali do wypalania DPF 5 go wtryskiwacza , jak to zrobiła Toyota w silniku od BMW , bo BMW też nie miał. Wtedy problem ON w oleju by nie istniał.
Silniki przedliftowe też borykał problem urywania klap wirowych kolektora ssącego zwłaszcza te które były eksploatowane w mieście "na zimno" duża ilość nagaru gniazda wyginała klapy i wreszcie łamała blszki , te auta które robiły długie trasy jakoś się kolektor oczyszczał z tej smoły z EGR a i klapy się nie łamały .

W moim prawdopodobnie powstał zbyt duży luz na panewkach korbowodowych z wypracowania . Olej 5w40 trochę go maskował , gdy załem 5w30 silnik głośniej pracował , bo rzadszy olej już nie kasował tego luzu, tak mniemam i doszło do klepania panewek która mogła się złuszczać, opiłki poszły w magistralę i zrobiły swoje zatarły panewki główne.
No ale gdyby czujniki ciśnienia oleju i temp wody podawały wartości w czasie rzeczywistym to wcześniej by dały znak że coś z silnikiem się dzieje .
A czujnik nawet po zatarciu nie świecił na blacie i komputer nie wyświetlił komunikatu , niskie ciśnienie .

Insignia miała dźwignąć Opla z długów, a utopiła po tej wpadce .
Gdy kupił Peugeot , pozwalniał odrazu 30% załogi , jakieś dziwne etaciki porobione , kordynator niczego itp, kolesiostwo , wywalili ich na zbity pysk i zaprowadzili porządek w fabryce , pisali o tym .

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Last edited:
Dlaczego na rynku są 3 rodzaje etykiet tego oleju? Ponadto raz ten olej jest klasy API SN, inne opakowanie API SM ?
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    16,4 KB · Odwiedzin: 298
  • 2.jpg
    2.jpg
    17,8 KB · Odwiedzin: 259
  • 3.jpg
    3.jpg
    19,5 KB · Odwiedzin: 264
W 2017r Opel został kupiony przez PSA. Jakiś czas potem nastąpiła zmiana etykiet i najprawdopodobniej zmiana blendowni.
Etykiety ze zdjęcia po prawej stronie zamieniły się na te od lewej olej zmienił nazwę z "GM Dexos XXX", na "Opel xxx"
Tych środkowych nie znam.
 
Jest tak jam napisał @SACZI . Obecnie biała etykieta zastąpiła tą żółtą . Ta niebieska była dobrych parą lat temu.
 
Back
Top