• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej przekładniowy do C5 X7 2.0 Hdi manual

goomish

Nowy użytkownik
Samochód
C5 X7 2.0 HDi
Witam

Pacjent to C5 X7 2.0 Hdi skrzynia 6-tka manual. Zbliża się wymiana oleju w skrzyni. Dodam, pokonuje trasy mieszane: takie po 25~30km i takie po 450~500km. Czytam rożne wątki i mam pewien dylemat: czy zastosować Total TRAXIUM GEAR 8 75W-80 (posiada normę B 71 2330) czy Castrol Transmax Manual V 75W-80 (brak oficjalnej aprobaty ale rekomendowany przez Castrola).
Total podobno dobry ale @luckyboy sygnalizował, że po rozgrzaniu skrzynia robi się głośniejsza i sugeruje oleje klasy 75W-90, czyli o wyższej lepkości kinetycznej zarówno przy 100 jaki i 40 stC. Dlatego też zwróciłem uwagę na olej Castrola ale 75W-80, który ma parametry zbliżone do Totala ale znacznie wyższy (na papierze) indeks lepkości 151 zamiast 137 - co sugerowałoby że przy wyższych temperaturach powinien lepiej utrzymywać lepkość. Poza tym oleje przekładniowe Castrola mają bardzo dobre opinie. Z drugiej strony padają informacje, że francuskie skrzynie nie należą do najtrwalszych i 'lubią' francuskie oleje. Jak to jest naprawdę

Total Castrol
lepkość przy 40 stC 49 40
lepkość przy 100 stC 8 8.1
index lepkości 137 151
temp płynięcia -45 -60
lepkość Brookfield'a 104000 14000
 
Olej w manualu raczej nie dochodzi do 100stC więc nie koniecznie castrol w tym aspekcie będzie miał przewagę nad totalem. Castrol raczej ma lepsze właściwości niskotemperaturowe co nie znaczy że w tej skrzyni będzie sprawował się lepiej. Nie wiem jakie znaczenie ma w praktyce badanie korozji miedzi ale tu castrol ma kiepski wynik 3a.
 
Skąd masz ten wynik badania korozji miedzi? Szukam info o Castrol Transmax w szukajce na forum, ale nie mogę znaleźć.
 
@goomish, PSA zmienił killa lat temu dostawcę olejów przekładniowych z Total-a na Mobil-a. Zmienila się również lepkośc z 75W80 na 75W. Tak więc teraz fabrycznym olejem serwisowym dla aut PSA jest Mobil Gear Oil FE 75W, posiadajacy nastepujace parametry: lepkość w 100st. C - 6,5
lepkośc w 40 st. C - 35
Indeks lepkosci - 134
Temp plyn; - 45 st. C
Osobiscie w Peugeocie 5008 1.6 HDI zastosowałem Castrola Transmax Manial FR 75W i skrzynia działa perfekcyjnie, jak na wyrób PSA.
 
Z tego co się naczytałem o skrzyniach PSA to nic bardziej lepkiego niż 75w80 zalewać się do nich nie powinno, bo grozi to gorszym działaniem lub w skrajnych przypadkach uszkodzeniem skrzyni. Czy jest w tym cokolwiek prawdziwego - nie wiem, ale do 406 leję Totala 75w80 i skrzynia chodzi elegancko przy przebiegu 420kkm.
 
Do swojego poprzedniego Citroena C5 zalewałem Total TRAXIUM GEAR 8 75W-80 przy wymianie sprzęgła. I to prawda że skrzynia na tym oleju jest trochę głośniejsza, ale to głównie przy hamowaniu silnikiem w okolicach tylko 1900 obrotów. I to na tyle głośniejsza, że ja to słyszałem, ale nikt inny z pasażerów nie. Skrzynia na tym totalu chodziła bardzo elegancko, czy to na zimno czy po rozgraniu. A to że skrzynie są głośniejsze to urok skrzyń francuskich, często je trochę słychać.
 
Witam
Wymieniłem olej na Totala i po przejechaniu 5tyś km mam następujące obserwacje:
- skrzynia pracuje tak samo cicho jak przed wymianą
- jak haczyła czasami przy przy wbijaniu wstecznego czy 1 tak jest nadal - gdzie szukać problemu ? A może zmienić olej na TITAN SINTOFLUID SAE 75W-80 API GL-4 (tak od niedawna jest już tylko w tej klasie) który sprawdza się w słynnych fiatowskich M32?
Ma ktoś jakiś pomysł?
 
Back
Top