• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej przekładniowy, wymieniać czy nie wymieniać?

STREAM-HD

Użytkownik
Samochód
VW Passat B5FL 1.9 TDI-PD
W tym temacie chciałem tylko podzielić się zdjęciem jak wygląda olej świeży vs olej z przebiegiem około 50 000 kilometrów
Olej to Titan Sintofluid 75W80 - https://olejefuchs.pl/fuchs-titan-sintofluid-75w80.html
Auto to Passat B5 FL 1.9TDI-PD ze skrzynią 5B EEN


Olej zużyty wydaje się ściekać ze ścianek tak samo szybko ale mam wrażenie, że zostawia na kilka sekund dłużej film smarny zanim całkiem zniknie.
Jest tak samo płynny, ale jestem całkiem pewny, że pachną już troszeczkę inaczej.





 
Ostatnio robiłem zamówienie na allegro i mi brakło kilka zł do smarta. Zakupiłem więc litr oleju do skrzyni Eneos zgodny z zaleceniem i zalalem do mojego 24 letniego starletka. Mechanik powiedział że stary nie był tragiczny ( choć myślę że ta ocena może być zasługa trupiarstwa przy którym nierzadko pracuje) . Przed wymianą był czasami problem przy redukcji z 5na 4 bieg , oprócz tego wszystko działało dobrze. Po wymianie problem przy redukcji praktycznie przestał występować , a reszta jest nadal ok
 
A to dobre. Ciekawe czym się te oleje różnią od tych dla silników ułożonych poprzecznie.
Niczym, nie pisałem o oleju, nie pisałem że się różni. Pisałem że ta konkretna norma oleju przekladniowego jest stosowana w takich samochodach, jest inaczej?

Panowie jest coś na rzeczy?


Tak opisany olej to m.in. będący w moim posiadaniu Castrol Syntrans B 75W "do wzdłużnie ustawionych skrzyń biegów, szczególnie do BMW."
Myślałem, że to czysty marketing ale skoro są na to normy to już sam nie wiem :rolleyes:
 
Różnica w skrzyniach wzdłużnych jest taka, że nie posiadają one mechanizmu różnicowego i dyferencjału, co oznacza, że są lżej obciążone niż skrzynie poprzeczne. Kolejna rzecz, to w skrzyniach wzdłużnych wałek wybieraka zmiany biegów jest bezpośrednio połączony z lewarkiem zmiany biegów. Brak zastosowanych dźwigni, jak w przypadku skrzyń poprzecznych, powoduje trudniejsze przełączanie, dlatego oleje do skrzyń wzdłużnych muszą być niskiej lepkości. W skrzyniach poprzecznych mamy zintegrowaną przekładnię główną (dyferencjał) ze skrzynią biegów i trzeba często zachować kompromis miedzy olejami wyższej lepkości i dopakowanymi dodatkami EP, a olejami mniej lepkimi ze specyfikacją GL4, bo skrzynie są coraz mniejsze i coraz ciaśniej upakowane w środku, w dodatku często z synchronizatorami podatnymi na korozję.
 
Chyba w poprzecznych wybierak nie połączony bezpośrednio z dźwignią. I pól postu do wywalenia :)
A co ze skrzynią podlużną z dżwignią przy kierownicy np Fiat 125 z pierwszych lat produkcji..?

Pozdrawiam,
 
Nie no. Powoli i bez nerw. Są też wzdłużne skrzynie z dyferencjałem np w audi.. Można by pomyśleć, że castrolowi chodzi szczególnie o BMW w tej kwestii, ale ten syntrans B 75W zaleca m.in. do mini. Nic nie jest proste i oczywiste ;)
 
Chyba w poprzecznych wybierak nie połączony bezpośrednio z dźwignią. I pól postu do wywalenia :)
Napisałeś dokładnie to co ja, czyli : "w poprzecznych wybierak nie połączony bezpośrednio z dźwignią" a ja napisałem: " w skrzyniach wzdłużnych wałek wybieraka bezpośrednio połączony z lewarkiem (czytaj dźwignią)". No i widzisz gdzieś różnicę, że robisz zamieszanie?
 
Ok chodziło mi o wniosek że skoro wybierak polączony bezpośrednio do dżwigni w skrzyni wzdłużnej, to olej o niższej lepkości.
Komfort przełączania biegów to raczej sprawa wtórna do zastosowanego oleju pod uzębienie, materialy i obciążenia.
Ze swoich obserwacji siły potrzebnej do zmiany biegu w tych samych skrzyniach:
Skrzynia wzdlużna, 75w90 vs 85w90 niewielka różnica
Skrzynia poprzeczna 75w vs 75w90 kolosalna róznica na minus dla bardziej lepkiego.

Ach.. mialem się jeszcze czepnąć ze mechanizm różnicowy = dyferencjał :)

Pozdrawiam,
 
Jaki olej do dyfra Honda Crv 2010r 2,2 d.Oryginał czy zamiennik?
Do silnika N22A2 wlatuje olej 0W30 lub 5W30 niskopopiołowy C2 lub C3. Marka oleju twoim wyborem. Honda PL lała kiedyś Castrol a teraz bodajże Shell. Wszystko jedno co zalejesz ważne żeby był niskopopiołowy z racji posiadania filtra DPF.
Potrzebujesz 6 litrów.
 
Last edited:
@rat4 serio, serio? To odpowiedź na zacytowane przez Ciebie pytanie? :rolleyes:

W gwoli wyjaśnienia dyfer to mechanizm różnicowy. Stosowane są tam oleje przekładniowe np OE Honda Dps-f
 
@soszo a testowales w m32 fuchsa? Mi najlepiej na nim sie jezdzi.
Miałem AVEO z M20 (bliźniak M32) i wedle ASO miałem już mieć olej w skrzyni nowszej formulacji kolor słomkowy 140004 zamiast czerwonego .A ASO zdziwko ,bo zlali ...czerwony . Zlali tylko naparstek ,bo po takim spotkaniu ,że ma być jedno ,jest drugie to zrezygnowałem z ASO i wymieniłem na zachwalanego Fuchsa .U mnie akurat wlałem ponad 2 litry (wedle ASO o wiele mniej się leje ,ale wedle serwisu skrzyń to ASO g..wie ) . Skrzynia nie chodziła dobrze ,dalej biegi potrafiły podhaczać ,dodałem dodatek do skrzyń firmy LM i wtedy to już kompletnie źle ,zlałem to i wlałem też ponad 2 l ,ale oplowskiego słomkowego .Do sprzedaży auta spokój i cisza .Następna wymiana miała być po ok 60 tyś km . Ludzie chwalą Fuchsa ,u mnie nie sprawdził się ,auto miało przebieg ok 70 tyś km
 
Miałem AVEO z M20 (bliźniak M32) i wedle ASO miałem już mieć olej w skrzyni nowszej formulacji kolor słomkowy 140004 zamiast czerwonego .A ASO zdziwko ,bo zlali ...czerwony . Zlali tylko naparstek ,bo po takim spotkaniu ,że ma być jedno ,jest drugie to zrezygnowałem z ASO i wymieniłem na zachwalanego Fuchsa .U mnie akurat wlałem ponad 2 litry (wedle ASO o wiele mniej się leje ,ale wedle serwisu skrzyń to ASO g..wie ) . Skrzynia nie chodziła dobrze ,dalej biegi potrafiły podhaczać ,dodałem dodatek do skrzyń firmy LM i wtedy to już kompletnie źle ,zlałem to i wlałem też ponad 2 l ,ale oplowskiego słomkowego .Do sprzedaży auta spokój i cisza .Następna wymiana miała być po ok 60 tyś km . Ludzie chwalą Fuchsa ,u mnie nie sprawdził się ,auto miało przebieg ok 70 tyś km
GM1940004 zamiast 140004 (literówka)
 
Back
Top