• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej przekładniowy, wymieniać czy nie wymieniać?

STREAM-HD

Użytkownik
Samochód
VW Passat B5FL 1.9 TDI-PD
W tym temacie chciałem tylko podzielić się zdjęciem jak wygląda olej świeży vs olej z przebiegiem około 50 000 kilometrów
Olej to Titan Sintofluid 75W80 - https://olejefuchs.pl/fuchs-titan-sintofluid-75w80.html
Auto to Passat B5 FL 1.9TDI-PD ze skrzynią 5B EEN


Olej zużyty wydaje się ściekać ze ścianek tak samo szybko ale mam wrażenie, że zostawia na kilka sekund dłużej film smarny zanim całkiem zniknie.
Jest tak samo płynny, ale jestem całkiem pewny, że pachną już troszeczkę inaczej.





 
@Gardor Spuszczasz olej normalnie, a do wlania trzeba podnieść lekko lewarkiem prawą stronę auta i nalać 2,3 l. Też mam skrzynię mq200, jak sprawdzałem stan i kolor oleju, to właśnie po podniesieniu boku auta nie wylewało się otworem kontrolnym i było na poziomie dolnej części gwintu.
View attachment 2537
Tak wyglądał olej przy przebiegu niecałych 90 kkm. Odkładam wymianę co najmniej na rok.
Cześć, jaki planujesz nabyć olej do tej skrzyni? Z tego co widać przynajmniej wizualnie olej jest w stanie idealnym, jest tam sens grzebać?
 
Ze swoich obserwacji siły potrzebnej do zmiany biegu w tych samych skrzyniach:
Skrzynia wzdlużna, 75w90 vs 85w90 niewielka różnica
Skrzynia poprzeczna 75w vs 75w90 kolosalna róznica na minus dla bardziej lepkiego.

Ach.. mialem się jeszcze czepnąć ze mechanizm różnicowy = dyferencjał :)

Pozdrawiam,
potwierdzam sprawdzone osobiście
dobry zwyczaj zmieniać co 100tys kub 10lat
osobiście zmienialem olej w dyfrach i manualach bylo yego z 30 sztuk nigdy nie miałem żadnego problemu
w moscie bmw bez korka olej syke odsysa skutecznie przez wlew.
 
Last edited:
nie kiedy nawet zdążają sie asy co w automacie nie zalecają wymiany oleju.
Zeszlego lata przy temperaturze na zewnątrz ok 30°C
5 osob na pokładzie pełen bagaznik lekki sprint pod górkę 6hp28 temperatura oleju w automacie dobila do 110°C
 
Last edited:
@Adalbert Przy 100 kkm zmieniłem na Castrol Syntrans V Fe. W zlanym oleju było trochę świecących opiłków odłożonych na ściankach bańki po opróżnieniu. Na razie zrobione 10 kkm i skrzynia pracuje wzorowo.
 
Moim zdaniem olej przekładniowy należy wymieniać. Jeśli nie ma jasnych wytycznych w planie serwisowym to przynajmniej co 60kkm/5 lat, bym wymieniał ten olej.
 
Zaczerpnięte z innego wątku doradztwo pewnego mechanika, na ten temat:
lukaszewski napisał:
nic się nie dzieje to nie tykać - to jego słowa,
... A gdy już się dzieje, to co? Zmieniamy olej w skrzyni przywracając w ten sposób jej sprawność?
Dziwny fachowiec. Zaleca spokojnie czekać na objawy zużycia oleju.
Olej jest środkiem prewencyjnym, nie interwencyjnym - że się tak mundurowo wyrażę i kiedy pojawiają się jakieś odgłosy lub inne anomalia, jest już za późno na prozaiczną wymianę oleju, nic to nie pomoże.

Zastanawiam się, czy właściwie zinterpretował jego słowa. Co według niego ma nas skłonić do wymiany? Zgrzyty, trzaski, stuki, piski? Nowy olej ma to naprawić?

Moim zdaniem olej przekładniowy należy wymieniać. Jeśli nie ma jasnych wytycznych w planie serwisowym to przynajmniej co 60kkm/5 lat
Oczywiście, co prawda 60tys mogłoby się wydawać przesadą gdy minęły np tylko 2...3 lata, ale lepsze takie podejście, aniżeli metodyka mechanika przytoczona wyżej.
 
U mnie w FF wymiana oleju w skrzyni to raczej taniocha - 130-150 pln z olejem Castrol. Także nie ma co czekać do legendarnych przebiegów tylko wymieniać bez stresu.
Myślę, że 100k to tak akurat by było (na oko oczywiście).
U siebie wymieniłem po 215k ale z recką jeszcze się wstrzymam bo raptem przejechałem 30 km.
Ile trzeba zwykle przejechać, żeby w pełni odczuć efekty wymiany?
Żeby nie było jak z silnikowym, że każdy nowy jest lepszy od starego zaraz po wymianie. ;)
 
Ile trzeba zwykle przejechać, żeby w pełni odczuć efekty wymiany?
W zasadzie olej w skrzyni nie jest po to, aby cokolwiek odczuwać. Pełni rolę konserwującą. Jeśli jednak już pytasz, odczucia mogą być bezpośrednio po wymianie (większe opory) lub po długim zwlekaniu z wymianą. Raz sam to odczułem zaraz po zakupie auta. Na płatnej A4 trachnęła mi skrzynia. Diagnoza w warsztacie - olej nie zmieniany od nowości (14lat) i zbyt niski poziom. Nie są to godne polecenia odczucia.
 
... A gdy już się dzieje, to co? Zmieniamy olej w skrzyni przywracając w ten sposób jej sprawność?
Dziwny fachowiec. Zaleca spokojnie czekać na objawy zużycia oleju.

To wtedy olej zmieniamy wraz ze skrzynią :D
 
@Selection 😉 dawaj tutaj o przekładniówce z ASO.
Trochę zacząłem się interesować olejem OEM Hondy i mam pewne przypuszczenia dlaczego skrzynki na zamiennikach nie bardzo chodzą dobrze działać.
Oleje MTF honda to oleje o niskiej lepkości KV 40 ok 30-32 mm2/s zamienniki ten parametry mają ok 50 mm2/s. Na zimno różnicę będą jeszcze większe. Dlatego też te skrzynki dobrze działają ma ATFach. Lepkośc jest zbliżona do OEM
 
Oleje MTF honda to oleje o niskiej lepkości KV 40 ok 30-32 mm2/s zamienniki ten parametry mają ok 50 mm2/s. Na zimno różnicę będą jeszcze większe. Dlatego też te skrzynki dobrze działają ma ATFach. Lepkośc jest zbliżona do OEM
Ja skrzynie manualne w moich hondach mam właśnie zalane ATF-em.
 
Dostałem w spadku seicento 900. Nie wiem , czy kiedykolwiek olej w skrzyni wymieniany był. Niby powinien być 75-w90 GL5 (i niby najlepiej syntetyczny). Dlatego pytam o tego K2. Ogólnie mało info o nim. Ludzie tylko twierdzą , że leją i jest ok
 
Dostałem w spadku seicento 900. Nie wiem , czy kiedykolwiek olej w skrzyni wymieniany był. Niby powinien być 75-w90 GL5 (i niby najlepiej syntetyczny). Dlatego pytam o tego K2. Ogólnie mało info o nim. Ludzie tylko twierdzą , że leją i jest ok
GL4.
Edit. A nie, faktycznie. Manual mówi że GL5. Dziwne, bo dałbym sobie coś obciąć że do CC (a to w sumie to samo przecież) lałem GL4
 
Last edited:
Jak w skrzyni ma być GL 5 i nalejesz GL 4 to w sumie nic się nie będzie działo, jedynie możesz skrócić żywot skrzyni o czym pewnie się nie dowiesz, bo prędzej sprzedasz auto nim skrzynia padnie. Niestety w drugą stronę (zalewając GL 5 do skrzyni stworzonej pod GL4) możesz bardzo szybko ją załatwić.
 
Jak w skrzyni ma być GL 5 i nalejesz GL 4 to w sumie nic się nie będzie działo
Uważajcie na takie "porady".
GL4 jest do zazębień ewolwentowych, gdzie ząb o ząb w ogóle nie trze, a tylko się obtacza.
GL5 jest do zazębień hipoidalnych, gdzie zawsze występuje poślizg zęba po zębie i konieczny jest mocny film olejowy i dodatki EP, by takie zazębienie się nie zatarło.
To są zupełnie inne światy i absolutnie nie można zastąpić oleju GL5 olejem GL4.
 
Panowie, a co powiecie na takie info z mojej instrukcji?
 

Attachments

  • SmartSelect_20230902_094501_Microsoft 365 (Office).jpg
    SmartSelect_20230902_094501_Microsoft 365 (Office).jpg
    83,5 KB · Odwiedzin: 48
Back
Top