• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Olej samochodowy vs. motocyklowy

A po co to bicie piany? Do auta lejemy olej samochodowy, do dwóch kółek - dwukółkowy... :p Dla mnie proste. Do skrzyni automatycznej też lejemy chyba dedykowane oleje, typu ATF, prawda? Czy też ktoś się zastanawia czy do automatu zalać można przekładniowy z manuala/dyferencjału np. 75W90? Bo na oleju ATF manual może pracować (do MB W124 do manuala zalecany jest fabrycznie ATF 200/220). Ale czy automat pojeździ na przekładniowym np. 75W90? :p
 
Last edited:
Myślę, że nie o bicie piany tutaj chodzi, a raczej o rozjaśnienie pewnych kwestii i uporządkowanie.
 
@resi, zgadza się, nie podumałem, za szybko chciałem odpisać chyba :p.

Jak zmieszam C3\C2 z SG to co ma się niby stać...?
Gdzieś, ktoś poruszył temat mieszania? Bardziej temat dotyczy kwestii, co się stanie, kiedy zamiast SN ACEA C3, zalejesz SN ACEA A5/B5.

Piszę tutaj o takich starszych konstrukcjach
Piszesz o ponad 30-letnich antykach, do końcówki lat 80'
Jak te bączki śmigają w Afryce na Boda-Boda, czy po Indiach to myślicie, że tam się ktokolwiek normami przejmuje?
Nie, dlatego tam śmigają głównie takie proste bączki, jak Twój Romet, a nie nowoczesne motocykle.
Tutaj olej musi obsłużyć wszystko.
Stąd norma JASO MA, której większość samochodowych olei nie posiada, przez co ich producent nie deklaruje Ci, że olej będzie należycie chronił skrzynię i ograniczał poślizg sprzęgła.
olej motocyklowy szybciej traci lepkość, bo i też formulacja nastawiona jest na krótsze interwały [zazwyczaj 6-12 tyięcy kilometrów]
A skąd takie rewelacje i na jakiej podstawie?
chłodzenie silnika, bez chłodnicy olej\woda.
Ale rozmawiamy o motocyklach z tej, czy poprzedniej epoki? Bo aktualnie to ciężko o coś, co nie było by chłodzone cieczą, czy nie posiadało wymiennika/chłodnicy oleju.
to olej samochodowy nie powinien wyrządzić mu krzywdy. Może prędzej wykończy sprzęgło
No to nie powinien, czy jednak może? Sprzęgło sprzęgłem, a co ze skrzynią biegów?
Jak ktoś ściąga taką Africa Twin 750 z zachodu z przekręconym 3x licznikiem to ma pewność, że tam zawsze był lany olej do 4T?
Yyy, no zdecydowanie większą, niż kupując od Polskiego Janusza, bo zazwyczaj w tych bogatszych krajach mało kto się bawi w DIY, tak samo jak mało kto się bawi w spekulacje, czy do silnika motocyklowego zalać to, co zostało od bawarki, czy może od briggsa, a i w sumie od kompresora trochę zostało, tylko kupuje olej do motocykla i leje olej przeznaczony do motocykla.
Okolice 60KM i chyba 61Nm z pojemności 750 to troszkę co innego, niż sport, który ma z pojemności 1000 140KM na przykład.
Czyli jednak poprzednia epoka :).
na tyle, na ile udało mi się zaczerpnąć wiedzy, to nie każdy motocyklista trzyma się sztywno norm MA
Chyba nie chcę wiedzieć skąd czerpałeś wiedzę, ale osobiście poza kilkoma właścicielami Dukatów, nie znam motocyklisty, który kombinował by jakieś dziwne gusła z laniem czegoś innego, niż olej 4T. Dyskusja raczej toczy się zwykle, czy Motul 5100, czy 7100 i dlaczego nie Castrol :).
Myślę, że nie o bicie piany tutaj chodzi, a raczej o rozjaśnienie pewnych kwestii i uporządkowanie.
To pisałem już kilka razy. Próbowałem tłumaczyć na kilka sposobów, dorzucając nawet na normy ACEA, żeby było prościej.
Masz silnik motocyklowy i samochodowy, wymagające normy...nie wiem API SG. Masz olej API SG - lejesz go do samochodu, bo nikt nie klepnął normy JASO MA, że olej nie zrobi krzywdy skrzyni i sprzęgłu. Masz olej API SG, JASO MA, lej sobie go gdzie chcesz, spełnia normę API, czyli żadnemu silnikowi krzywdy nie zrobi, posiada MA, czyli ktoś klepnął, że zabezpieczy też skrzynię i sprzęgło w motocyklu.
Poważnie, jest sens to dalej ciągnąć? Jeżeli ktoś nie pojął do tej pory tak prostych zależności, to raczej już nie pojmie.
 
Bardziej temat dotyczy kwestii, co się stanie, kiedy zamiast SN ACEA C3, zalejesz SN ACEA A5/B5.
Było od razu pisać pełnymi zdaniami. Można było odebrać to troszkę inaczej.

Stąd norma JASO MA, której większość samochodowych olei nie posiada, przez co ich producent nie deklaruje Ci, że olej będzie należycie chronił skrzynię i ograniczał poślizg sprzęgła.
Nigdzie nie napisałem, że się z tym nie zgadzam.

A skąd takie rewelacje i na jakiej podstawie?
Jakaś strona Castrola, albo Ravenola, teraz nie pamiętam, bo czytałem o tym gdzieś na początku tego roku.

Ale rozmawiamy o motocyklach z tej, czy poprzedniej epoki? Bo aktualnie to ciężko o coś, co nie było by chłodzone cieczą, czy nie posiadało wymiennika/chłodnicy oleju.
"Jajko" bylo produkowane chyba do 2006r. To jeszcze nie jest taka odległa przeszłość.

No to nie powinien, czy jednak może? Sprzęgło sprzęgłem, a co ze skrzynią biegów?
Kwestia indywidualna, bo jak sam napisałeś wcześniej, że nikt raczej się skrupulatnie nad tym nie pochylał. Dla silnika przy zdrowych interwałach uważam, że krzywdy nie będzie. Dla całej reszty - pisałem wyżej i nawet cytowałeś.

Yyy, no zdecydowanie większą, niż kupując od Polskiego Janusza, bo zazwyczaj w tych bogatszych krajach mało kto się bawi w DIY
Powiedzmy, że mam odmienne zdanie... :) W Samochodach odchodzą wały, że głowa boli, ale w motocyklach to już sami święci i na pewno na zachodzie wyższa kultura techniczna... ? Bądźmy realistami... ;)

Dyskusja raczej toczy się zwykle, czy Motul 5100, czy 7100 i dlaczego nie Castrol
Zgadzam się z tym, ale, jak wyżej, mam odmienne zdanie. Musisz mieć też świadomość, że nie znasz każdego motocyklisty spotkanego na drodze :)

Masz olej API SG, JASO MA, lej sobie go gdzie chcesz, spełnia normę API, czyli żadnemu silnikowi krzywdy nie zrobi, posiada MA, czyli ktoś klepnął, że zabezpieczy też skrzynię i sprzęgło w motocyklu.
Jasne, z tym się w pełni zgadzam. Kwestia rozbijała się chyba bardziej o sam silnik, bo wiadomo, że wał kardana, czy sprzęgło to są odmienne tematy. Pisałem wyżej i zacytowałeś - olej motocyklowy staje przed wyzwaniem zapewnienia odpowiedniej ochrony wiekszej ilości podzespołów, niż w samochodzie i to jest niezaprzeczalne i niepodważalne.
 
Back
Top