Olej "uniwersalny" vs olej dedykowany pompowtryskiwaczom VAG

STREAM-HD

Użytkownik
Samochód
VW Passat B5FL 1.9 TDI-PD
Ciekawi mnie czy jest jakakolwiek różnica w olejach spełniających normę 505.01 jako jedną z wielu , a między takimi które są dedykowane głównie spełnieniu normy 505.01 i już w opisie mają, że głównie są zrobione z myślą o pompowtryskiwaczach.

Przykładowe oleje

Motul Specific 505.01
vs X-clean https://www.motul.com/pl/pl/products/8100-x-clean-5w40


Ravenol VPD
i VMO



Eurol Turbo DI
Vs Fluence https://eurol.com/pl/produkty/eurol-fluence-5w-40/


Według mnie te oleje są wydzielone jako jakaś dedykowana grupa ponieważ musi coś takiego być dla VAG PD / VP, dla marketingu, dla portfolio producenta i dla jasności dla klienta, ale w rzeczywistości inne oleje, które też spełniają 505.01 a nie są takimi dedykowanymi "z myślą o pompowtryskiwaczach" działają w silniku tak samo.

Ktoś ma coś ciekawego do dodania czy sobie odpowiedziałem w powyższym zdaniu?

 

orzeszpole

Użytkownik
Samochód
Ford Focus MK3FL 1.5 EB LPG @207KM; Dacia Lodgy 1.3 TCe 130KM; Skoda Octavia I 1.6 LPG 75KM
wg. mnie to tak jak z olejami do silnikow z LPG, przecież to są normalne oleje praktycznie niczym nie różniące się od innych, moze mają troche podniesiony TBN, ale a nóż widelec ktoś się skusi na taki pod wpływem reklamy i kupi i przepłaci kilkadziesiąt złotych na bańce, no to jak jeden producent ma to czemu inny miałby nie mieć? i tym sposobem wszyscy mają wszystko. myślę że to może być raczej niewielka różnica, może jakaś drobnostka żeby nie było że są identyczne i niczym kompletnie się nie różnią
 
Last edited:

Kevin88

Użytkownik
Samochód
Audi A4 1.8T(ANB), Suzuki Swift Sport(M16A)
@STREAM-HD
 

STREAM-HD

Użytkownik
Samochód
VW Passat B5FL 1.9 TDI-PD
A i między innymi dlatego też sobie otworzyłem ten temat, może ktoś jeszcze coś ciekawego dorzuci.

Właśnie o to chodzi, że skoro 505.01 został zrobiony konkretnie pod środowisko w jakim musi pracować -> ciężkie warunki pracy pod wałkiem napędzającym pompki to może olej "dedykowany" jest w czymś praktycznie / fizycznie / odczuwalnie inny / lepszy od oleju, który spełnia 505.01 okazjonalnie, a nie jest jego główną normą jak przykładowo oba Motule wyżej. Jeden ma normę w kategorii Approved, a drugi w Performance. Tak mnie interesowało co je różni w działaniu.
 

SACZI

Moderator
Samochód
Astra K
Te oleje są dostosowane do pracy mechanizmu, gdzie występują bardzo duże nacisku powierzchniowe.
Gdzieś czytałem, że właśnie dlatego zostały wzbogacone o modyfikator tarcia, jakim jest ZnDDP, ale to się nie broni, bo w tej grupie są oleje midsaps , norma C3, gdzie znddp min został ograniczony.
Inna teoria mówi, że w węźle tarcia walek-pompka występuja ogromne naprężenia ścinające i nie każdy olej to wytrzymywał. A było to w latach do ~2005r, gdzie oleje rzeczywiście były inne.
Później 505.01 zastąpiła norma 504/507, która rzeczywiście wymaga stabilności parametrów oleju przez 650h (rnt test wear).
I ten argument może być wiarygodny. Jak ktoś jest zainteresowany, powinien sobie temat drążyć. Ja takiej potrzeby nie mam i odpuszczam.
 

Konjio

Użytkownik
Samochód
Opel Vectra C Z18XER
@poziom1989 wspominał kiedyś że 505.01 można zastąpić a3/B4. Nie wiem czy to prawda ale mój passat śmiga na takim już parę lat i nic się nie dzieje.
 

luckyboy

Zbanowany
Lokalizacja
Toruń
Samochód
1.6 HDi 92 FAP DV6DTED
Zapytaj tych co stało stosowali zwykły olej jak mają się ich wałki rozrządu...
 
Top