• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Oleje do silników z instalacją LPG

Czyli co:? Mid czy full SAPS? TBN wysokie czy niskie? Pytam bo mam już swoje lata i moja Elizka musi starczyć do końca mojej motoryzacyjnej "przydatności" Szacuję ją na najbliższe 10-15 lat. Przebieg 130 kkm. na gazie 20kkm. Pobór oleju - niezauważalny.
A jaki
Czyli co:? Mid czy full SAPS? TBN wysokie czy niskie? Pytam bo mam już swoje lata i moja Elizka musi starczyć do końca mojej motoryzacyjnej "przydatności" Szacuję ją na najbliższe 10-15 lat. Przebieg 130 kkm. na gazie 20kkm. Pobór oleju - niezauważalny.
No to ja Ci mogę spokojnie polecić, tak jak sam używam Motul Specific CNG/LPG 5W40. Mid SAPS, spokojnie ten samochód obskoczy. Kwestia regularnych wymian.
 
To taniej będzie Fuchs titan gtl 5w40 xtl który też jest rekomendowany do LPG.
 
Ale każdy olej jest i w przypadku prawie każdego oleju producent pisze do LPG. Forum chyba jednak służy optymalizacji doboru i tego co w tej kwestii można zrobić lepiej.
 
Citroen zaleca oleje Total, a total nie posiada w ofercie oleju stricte do lpg. Nie ma potrzeby stosowania takich olejów. Może gdyby wydłużać interwał do granic możliwości oleju wtedy może olej do lpg wykazał by swoja wyższość. Przy standardowych wymianach co te 10tys nie ma takiej potrzeby. Jest na forum kilka UOA olejów z silników zasilanych lpg, a żaden z nich nie jest olejem do lpg. Kolega pewnie nie robił żadnego voa/uoa więc poleca na zasadzie "jem cukier i mówię że jest słodki " ;)
 
Może gdyby wydłużać interwał do granic możliwości oleju wtedy może olej do lpg wykazał by swoja wyższość.
Ja bym się chętnie zapoznał z badaniami, które pokażą dwa te same silniki jeżdżone od fabryki na odcinku 100 tysięcy i rozebrane w celu przebadania skuteczności. Obawiam się, że nikt o zdrowych zmysłach nie będzie marnował pieniędzy na takie badania, bo są kompletnie bez sensu.

Citroen zaleca oleje Total, a total nie posiada w ofercie oleju stricte do lpg
a C-Elysee wychodziło fabrycznie z instalacjami LPG. Szok, niedowierzanie, miliony pytań bez odpowiedzi... 😂

Forum chyba jednak służy optymalizacji doboru i tego co w tej kwestii można zrobić lepiej.
Dokładnie tak. Więc pasuje ludziom napisać, że takie oleje istnieją i jak chcą, mogą zalewać, ale w konsekwencji w użytkowaniu cywilnym po prawi to jedynie ich samopoczucie.

Kolega pewnie nie robił żadnego voa/uoa więc poleca na zasadzie "jem cukier i mówię że jest słodki "
My jesteśmy "Olejowymi Onanistami" a analiz z Rosyjskiego oil-club się nie czyta, bo Total współpracuje z Rosją. Nie, to nie są żarty. Takie "argumenty" mozna przeczytać na innym forum... 😂

Miałem samochód do tyrania. Na prawdę służył mi na dostanie się z punktu A, do punktu B najtańszym kosztem utrzymania. Instalacja gazowa była źle dobrana, II generacja, strzały w kolektor itp. Doszło do remontu UPG przy 280 tysiącach, gdzie od 220 była instalacja gazowa. Mechanik szedł w zaparte, że zawory będą do wymiany. Okazało się, że silnik w środku nówka. Nie było się do czego przyczepić. Auto było od wiosny, po jesień palone na LPG nawet na zimnym silniku, pompa odłączana. Zastanawiam się dzisiaj, gdzie ta korozja głowicy od LPG... ;) Samochód był jeżdżony na Mobilu, którego, uwaga NIE BRAŁ ANI GRAMA. Później na Valvoline Max Life [tutaj pewnie nie pobierał oleju, bo nie można Valvo dostać w litrówkach na stacjach benzynowych ;)]

Tyle w temacie o olejach pod LPG. Kto chce, stosuje, kto nie chce, nie musi i nie ma żadnych praktycznych przesłanek, że coś się z tego powodu stanie. Jak ktoś lubi marketing i broszurki, to na opakowaniach z olejem ma informacje od producenta, że ten olej nadaje się pod LPG. A kolega Cosmo ma prawdopodobnie jakieś korzyści z polecania Motula.
 
Last edited:
Większość marek wypuszczała auta z fabrycznym LPG i żadnych informacji nie było o tym żeby lać jakiś "specjalny" olej.
Na podstawie volvo i renault mogę napisać, że żadnej informacji w instrukcji nie ma o oleju LPG.
Także raczej marketing.
 
Sory za odkop, ale nie mogłem się powstrzymać :p Również uważam, że wpływ oleju silnikowego na stan zaworów przy zasilaniu LPG to lekka "bujda na resorach". Temat podobny jak instalacje lubryfikujące do lpg.... Przy dobrze ustawionej instalacji i dobrej jakości paliwie problemy z głowicą nie powinny występować. Nawet jeśli paliwo jest słabej jakości to nie wiem jak olej silnikowy miałby tu ratować sytuację. Jedynie kwestie termiczne na denku tłoka mogą mieć negatywny wpływ przy słabej jakości oleju.

Tak więc totalnie nie rozumiem istnienia marketingowego pojęcia "olej do silników zasilanych LPG". Nie wydaje mi się również, aby taki 'wyspecjalizowany' olej miał 'lepsze branie' w kontekście skali sprzedaży niż olej zwykły. Tak więc po co?
Po co oferować olej słabej jakości, nieciekawym stosunku jakość/cena, dostępność również niska. Jak to ma się opłacać?

Wątpię nawet, aby "mistrz olejów dedykowanych" czyli sct miał jakieś super wyniki sprzedaży

K2 chyba wycofało już olej specjalny do LPG, nie znalazłem go na ich stronie. Umieszczają tylko na każdej bańce, że ich olej też nadaje się do LPG. Takie pseudo dedykowanie powoduje tylko bałagan i nieczytelność oferty. Kto się na to łapie?
 
Kiedyś tu na forum padło sformułowanie, ze do silnikow z LPG lepiej dobrac olej o niskiej zawartosci popiołów siarkowych (np. zamiast full saps coś z low lub mid). Coś w tym prawdy jest ? Trochę mi się to gryzie w przypadku gdy dany silnik ma zalecony full saps - ok, nie jest to juz fabryczna konstrukcja, ale zalety full sapsa myśle, ze dalej obowiazuja w danym silniku i sa zalecane.
 
@denton88 Produkty spalania LPG są inne niż Pb, powodem jest chociażby kilkukrotnie wyższe zasiarczenie gazu. Teoretycznie olej pod LPG mógłby mieć pakiet lepiej neutralizujący to co powstaje przy zasilaniu tym paliwem. Ale to tylko teoria, która chyba już dawno została obalona na forum.
 
Na rosyjskim odpowiedniku forum jest kilka analiz Texaco Havoline Ultra 5w40 gdzie olej przy przebiegach 12-15k jest w bardzo dobrej formie w relacji TBN-TAN przy zasilaniu LPG . Jest to full saps . Za to mid saps poddał się szybciej . Nick gościa to Texacomen

Prosty silnik Renault w Ładzie 😁

Ps. Za dużo wklejania linków, każdy powinien znaleźć 😁
 

Attachments

  • Screenshot_20210302-232204.png
    Screenshot_20210302-232204.png
    291,8 KB · Odwiedzin: 128
Last edited by a moderator:
Patrzac po tych analizach, czy to będzie Shell HU 5W40, czy M1 FS 0W40, Texaco czy inny full saps to i tak sprawdzi sie lepiej niż low czy mid saps.
 
Spoglądając na analizę to tak, większy zapas TBN, a Texaco to tylko przykład analizy silnika zasilanego LPG. Szukać olejów czystych bazowo z niską zawartością siarki na salicynianach wapnia i będzie git 😁 Norma MB 229.5 określa dość niski poziom siarki . Popiół siarczanowy również . Infineum +/- 1.15% a Lubrizol 1.30%

Całe życie na full sapsach z LPG i silniki nadal pracują ✌👌👍
 
Last edited by a moderator:
Zwykle z Lpg jeździłem na full saps olejach A3/B4, ale nie tylko bo różne dziwne rzeczy się wlewało ;) do różnych silników i jakoś nie zauważyłem żadnych negatywnych bądź pozytywnych symptomów. Różnice zapewne są tak mało istotne, że bez zrobienia analizy są niedostrzegalne. Ale jeśli przykładowo silnik (z normalnym wtryskiem pośrednim) wymaga oleju A1/A5 i ma również LPG to już trudniej o taki olej w stylu pełny popiół i tbn 10. "Lekkie oliwy" zwykle mają niski tbn i midsaps. Z tego co wrzuciłeś wynikało by, że radzą sobie gorzej, ale czy na pewno? Może jest to kwestia bardziej interwału, który należało by skrócić. Są jeszcze szalone pomysły w stylu wlewać olej do ciężarówek (tbn 12)...
 
Back
Top