• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Oleje o obniżonej zawartości popiołów - Jak to czytać?

JNC_946

Użytkownik
Samochód
Volvo
Otóż od dłuższego czasu nurtuje mnie pewne pytanie.
Jak to jest z tymi klasami ACEA "C"
Wiadomo, że A3/B3 i A3/B4 to klasyczne oleje, natomiast A1/B1 i A5/B5 to oleje niskolepkościowe.

Czy znalazłby się ktoś, kto opisał by pokrótce każdą klasę odchudzoną o popioły, czyli C1, C2, C3, C4 i C5.
I dlaczego jest ich aż 5, gdzie klasycznych w zasadzie dwie, czyli zwykłe i niskolepkościowe.
 
W przypadku olejów niskopopiołowych jest dokładnie tak samo:
"midSaps"
- C3 => HTHS=>3.5, SAPS > 0,8% (0w30, 5w30, 0w40, 5w40)
- C2 => 2,9>HTHS, SAPS > 0,8% (0w30, 5w30)
- C5 => 2,6>HTHS<2.9, SAPS > 0,8% (0w20)
"lowSaps"
- C4 => HTHS=>3.5, SAPS > 0,5% (5w30)
- C1 => 2,9>HTHS<3.5, SAPS > 0,5% (0w30, 5w30)
 
Last edited by a moderator:
Tak, np. 5w30 Specol Spec Premium C2/C3
 
Tak. Ja już musiałem połknąć tą żabę z HTHS w C2 😁.

Po prostu olej C2 musi oszczędzać co najmniej 2.5% paliwa w stosunku do oleju referencyjnego. Trochę to pośrednio związane jest z HTHS ale nie na sztywno liczbami. Jak widać da się oszczędzać z HTHS 3.5.

Dla porównania C3 ma wymóg oszczędzania 1% paliwa.
 
warto też dodać, że ten olej referencyjny to nie jest np. A3 w tej samej klasie lepkości, a zwykły mineralny olej jeśli się nie mylę 15W40?? Tak więc różnica pomiędzy A3 a C2 lub C3 w oszczędzaniu paliwa będzie znacznie mniejsza niż te 1 czy 2,5 procent. Być może nawet nie będzie żadnej różnicy, ot, taki marketing.
 
Tak, takich olejów jest sporo, choćby mój ulubiony Orlen XD 😆

Oleje w normach C różnią się niektórymi parametrami, nie tylko HTHS. Zdaję się wymogi co do TBN, oszczędności paliwa i czystości są różne. Te normy były też częściowo przygotowywane pod wymogi producentów, np wycofana już C1 była dla Francuzów.
 
Francuzi zaczęli przechodzić albo na własne normy albo na C2 i C3.
 
Ostatnio Total Ineo First jest deklarowany jako PSA 2312 i C1.
 
Mam pytanie do Moderatora ,,Saczi"i Administratora ,,jerseyAdmin" jako znawców tematu
1.Czy oleje średnio i nisko popiołowe z normą C2 i C3 mają wpływ na tworzenie się tzw. nagaru w silniku?
2.Czy po prostu to zjawisko w nowych olejach nie występuje lub jest pomijalnie małe z uwagi że są to oleje wykonane w nowoczesnych technologiach?
3.Amsoil 5W30 SS (ASL) to olej średnio czy nisko popiołowy>Pytam bo to mnie ciekawi

pozdrawiam
 
1. Nie, wymagane parametry dotyczące czystości silnika są praktycznie identyczne dla A5/B5 i wszystkich norm C
2. Występuje, jak w każdym oleju. Zależy od sposobu użytkowania, kultury technicznej czy nawet konstrukcji silnika. Nagar powstaje na każdym oleju
3. Pełno popiołowy, odpowiednik A5/B5
 
Czy oleje średnio i nisko popiołowe z normą C2 i C3 mają wpływ na tworzenie się tzw. nagaru w silniku?
Jak @jerseyAdmin.
I mam nadzieję, że nie mylisz popoiłowości oleju od tworzenia nagarów w silniku.

2.Czy po prostu to zjawisko w nowych olejach nie występuje lub jest pomijalnie małe z uwagi że są to oleje wykonane w nowoczesnych technologiach?
Nagar będzie powstawał nawet ze spalonego paliwa. Jak silnik spala olej w nadmiarze, to dopiero wtedy zaczyna się problem nagaru i popiołów siarczanowych, które odkładają się w DPF.

3.Amsoil 5W30 SS (ASL) to olej średnio czy nisko popiołowy>Pytam bo to mnie ciekawi
ASL formalnie jest fullsaps'em ze względu na 1.07% (+/- tolerancja) popiołów.
Mi to jednak nie przeszkadza, bo norma dexos1 gen2 dopuszcza max 1% popiołów, więc asl jest blisko dopuszczalnej granicy.
 
Bardzo dziękuję za szybką rzeczową i konkretną odpowiedź w temacie powyżej.
Dziękuję też za poprzednie wsparcie w doborze oleju do mojego Mitsubishhi ASX.
To dzięki wam stosuję Amsoil 5W30 SS (ASL) i mimo braku oficjalnych aprobat olej ten
w moim przypadku sprawdza się idealnie we wszystkich warunkach zarówno przy -25*C jak i +30*C.
Jestem mega zadowolony z jego wyboru. A jaka była zima tego roku w moim regionie proszę zobaczyć fotki.
Tylko ciężkie ładowarki do żwiru dawały radę..pługi wirnikowe stanęły bezradne😢😢Ale lato też mamy piękne na szczęście asfalt na serpentynach się jeszcze nie stopił😉
 

Attachments

  • 602bce52d7e7e_o,size,933x0,q,70,h,d9e87f.jpg
    602bce52d7e7e_o,size,933x0,q,70,h,d9e87f.jpg
    63,9 KB · Odwiedzin: 186
  • 602bce50ed964_o,size,933x0,q,70,h,975694.jpg
    602bce50ed964_o,size,933x0,q,70,h,975694.jpg
    86,7 KB · Odwiedzin: 202
  • C2.jpg
    C2.jpg
    1,2 MB · Odwiedzin: 195
@acer66, mam podobne zdanie nt ASL'a.
Ten olej jednak ma coś w sobie, że subiektywna praca silnika jest na nim najlepsza.
Analizy tego nie pokażą.
Jak po 8 tys km nie pokaże się na bagnecie ubytek oleju, to zostaję przy Amsoilu.
Na GM silnik również pracował dobrze, ale dokładnie po 8 tys km, o 1-2 mm poziom oleju się obniżał.
Działo się tak od pierwszych km i co wymianę.
Teraz mam 6500 km na oleju i póki co, poziom bez zmian.
 
wie ktoś może dlaczego w większości C2 jest popiołu 0,8%, a teraz widzę,że jest tendencja jeszcze do obniżania go w tej klasie do 0,56% jak się patrzy na nowe karty techniczne, czy to jest wyczuwalna zmiana dla Fapa?
 
To zależy ile silnik spala oleju albo bym chociaż saps przeliczył np przez odparowanie Noack aby mieć realne porównanie.
 
a zdradzi kolega jak to przeliczyć np dla takiego Mobila ESP 5w30 i Total Ineo 5w30?
 
No jak po 200kkm na a3b4 dpf. Zatkany a na c2/ c3 po 300 kkm
 
Back
Top