Odpowiem na zasadzie "nie znam się, dlatego wypowiem się
pod koniec zeszłego roku zmieniłem olej w skrzyni na Spirax S4. Czytając fora i strony www wynalazłem, że jeśli do skrzyni rekomendowany jest olej S4 to nie wlewamy wyłącznie S4, a nie S5 ani S4/S5. Należy też unikać olejów do przekładni hipoidalnych. Moje auto z 2003 ma wymóg oleju S4, zakładam, że Punto może również wymagać S4. Może to było powodem głośnej pracy skrzyni (?). W moim przypadku po wlaniu Shell S4 i dodatku LM do manualnych skrzyń, skrzynia działa świetnie i przestała haczyć przy wrzucaniu wstecznego.
Ja niestety nie jestem zwolennikiem dodatków
Każdy olej zachowa się inaczej z dodatkami. Jeden zachowa się lepiej i poprawi to jego sprawność, a drugi straci swoje optymalne parametry. Oczywiście oleje dobieram według specyfikacji tzn. jeśli GL-5 to GL-5, a nie GL-4+ albo GL-4/GL-5. Punto wymaga oleju API GL-5 i tylko Spirax S6 był czysto GL-5. Spirax S5 jest GL-4/5. OK machnąłem się w poprzednim poście z cyferką, przepraszam
Swoją drogą ciekawi mnie, dlaczego Shell Spirax S6 zniknął na pewien czas z rynku, bo nie można go było nigdzie nabyć. Nawet na stronie producenta nie było takiego oleju. Przeczytaj uważnie mój post
Napisałem, że w mojej fiatowskiej skrzyni Shell się nie sprawdził ale Eneos pracuje lepiej niż fabryczna Tutela, co nie znaczy, że w każdej skrzyni tak się stanie
I nie neguję dodatków, po prostu stan mojego silnika i skrzyni oraz ich czystość są na tyle wyśmienite, że nie bawię się w dodatki. Niestety w kwestii dodatków brakuje masy testów. Testów z różnymi olejami i dodatkami na tym samym silniku i zrobionym takim samym przebiegiem. Wtedy można się wypowiedzieć bardziej fachowo, czy dany dodatek coś wniósł czy to tylko placebo
Z innej beczki ale podobna sprawa. Audiofile uważają, że przewody zasilające sprzęt poprawiają jakość dźwięku. Baa producenci takich przewodów robią kabelki "kierunkowe" dla prądu przemiennego
Łamane są tutaj podstawowe zasady elektrotechniki ale to szczegół
I tacy ludzie uważają, że kabelek o długości jednego metra od gniazda do wzmacniacza kosmicznie poprawił dźwięk choć w ścianach mają aluminiowe przewody, a linie napowietrzne są wykonane też z aluminium z liną nośna ze stali
I jeszcze raz podkreślę! Nie neguję dodatków!
W jednej skrzyni czy silniku zadziałają wyśmienicie, a w innym przypadku w ogóle lub nawet pogorszą kulturę pracy. Jeżeli u kogoś sprawdza się połączenie danego oleju i dodatku to nie będę namawiać do zmiany
Może i u mnie taki dodatek jeszcze bardziej by poprawił pracę skrzyni ale obecnie nie chce mi się w to bawić i eksperymentować. Jestem zadowolony z tego, co mam
Nie wykluczam przetestowania na obecnym oleju dodatku LM ale niestety nie w tej chwili
Jestem otwarty na nowości ale nie za wszelką cenę tym bardziej, iż fiatowskie skrzynie czy to we fiatach czy w alfach potrafiły wybuchać po zalaniu oleju niby zgodnego z normami fiata ale... no właśnie ale! Czegoś tam nie było
Takich wątków sporo jest na forach poświęconych danej marce. Jeżeli u Ciebie połączenie olej + dodatek się sprawdza to zostań przy tym
Po co gonić za króliczkiem? W skrzyniach biegów nie ma co ryzykować, bo naprawy są drogie. A też ze zwykłej skrzyni nie zrobimy skrzyni rodem z F1