• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Opel 1.7 CDTI DPF 5w30 czy 5w40

Krzysiek91

Nowy użytkownik
Samochód
Opel Astra J, 1.7 CDTI 125KM
Marka samochodu
OPEL
Budżet/ile litrów
200
Styl jazdy
Silnik
1.7
Data produkcji
2010
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
Raczej brak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30 | 5W40 Dexos2
Jaki olej masz obecnie
Valvoline
Witam. Po przeczytaniu kilku wątków na forum postanowiłem się zarejestrować i uzyskać poradę osób bardziej doświadczonych.

Do tej pory od zakupu auta prawie rok temu dokonywałem już 2x wymiany oleju na Valvoline 5W30 MST c3.
Obecnie zapatruję się na zakup Shell Helix Ultra 5W30 lub 40 ECT C3.

Auto robi codziennie 70km w stylu bardziej energicznym. 1/3 trasy to autostrada.


Proszę o poradę lub ukierunkowanie w inną stronę.
 
Ja bym jeszcze polecił jak zwykle :) orlen xd albo lotos c2 c3. Zrobiłem dusterem interwał na orlenie i bardzo mi się spodobał.
 
@dk92 Ale czystośc silnika nie ma tu wiele do rzeczy, bo olej to nie substancja myjąca.
 
Nic nie wstawią, ani nie skomentują w odpowiedni sposób, bo to typowe trolle, które podstawowej wiedzy nie mają, ale pierwsi są do komentowania "reakcjami" pod postem. Typowe u nich.

Formulacja musi mieć odpowiednio niski punkt anilinowy, ale przy tym bezpieczny dla elastometrów. Ważne jest również stężenia N.
 
Last edited:
@dk92 Jedną z podstawowych funkcji oleju jest neutralizacja efektów spalania i transport zanieczyszczeń powstałych w wyniku degradacji do filtra. Kłania się czytanie ze zrozumieniem na poziomie podstawowym. Chcesz dyskutować, a nie masz opanowanych podstaw, które były nie raz tłumaczone na forum. Mylisz pojęcia właściwości z dyspergatorem. W Dieslu naturalnym zjawiskiem jest powstawanie sadzy.

@luckyboy może jeszcze wstawi coś interesującego, bo widać, że chciałby się podzielić "wiedzą" ale chyba się wstydzi :p
 
Last edited:
Jedną z podstawowych funkcji oleju to oczyszczenie i transport zanieczyszczeń do filtra

@dk92, trzeba rozróżnić zanieczyszczenia na chemiczne i mechaniczne.
Chemicznymi zająć się powinien olej, mechanicznymi do pewnego rozmiaru, filtr oleju.
Trzeba sprawdzić jaki wymiar cząstek stałych filtry są w stanie wyłapać.
Stawiam na max 5-10 um, czyli opiłki metali z części współpracujących.
Mniejsze powinny być zdyspergowane przez olej.

I "własności myjące" nie mają nic wspólnego z oczyszczaniem silnika, bo olej na bieżąco musi neutralizować produkty spalania.
 
Tak @SACZI ale dzisiejsze paliwa są dość czyste i tych zanieczyszczeń chemicznych nie musi być aż tak dużo. Przy prawidłowo działającym silniku, kiedy wtryski podają odpowiednia dawkę i proces spalania przebiega w sposób optymalny, olej nawet w silniku dieslu nie musi być czarny jak smoła, oczywiście ma czarny odcień bo tak jak @Zielony34 napisal ze spalania powstaje sadza.
 
Tak @SACZI ale dzisiejsze paliwa są dość czyste i tych zanieczyszczeń chemicznych nie musi być aż tak dużo.
100% racji, dlatego dzisiaj TBN olejów ciągle spada.
Popatrz na Orlen FR - TBN=4.3 wg Polaris.

Przy prawidłowo działającym silniku, kiedy wtryski podają odpowiednia dawkę i proces spalania przebiega w sposób optymalny, olej nawet w silniku dieslu nie musi być czarny jak smoła, oczywiście ma czarny odcień bo tak jak @Zielony34 napisal ze spalania powstaje sadza.
Pod warunkiem, że proces spalania właśnie tak przebiega.
U mnie każdy olej od pierwszych km ciemnieje jak w dieslu, a to jest t.benzyna.
Zmiana koloru oleju w dieslu z reguły jest prawidłowym objawem właśnie dlatego, że dysperguje sadzę, która zawsze powstaje.
 
kiedy wtryski podają odpowiednia dawkę i proces spalania przebiega w sposób optymalny, olej nawet w silniku dieslu nie musi być czarny jak smoła
Sadza w jakimś stopniu i tak bedzie powstawała, nie unikniemy tego. Chociaż tak, mamy coraz bardziej precyzyjne układy dawkowania paliwa i pracują one coraz wydajniej. Oznaka bardzo szybkiego zaciemniania oleju, kiedy wcześniej utrzymywał się jasny przez dłuższy czas, może być oznaką, aby podpiąć samochód pod wiązkę diagnostyczną. Chociaż nawet odczyty z komputera czasem nas zawodzą.
 
Witam, witam! Jestem po zalaniu Orlen'u zamiast Valvoline, który miałem przez dwie wcześniejsze wymiany iii.... W mojej ocenie silnik jest głośniejszy w odsłuchu... O czym to świadczy w prostych słowach - dla laika?
 
Back
Top