• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Optymalna lepkość oleju dla turbosprężarki

luckyboy

Pod nadzorem
Lokalizacja
Toruń
Samochód
1.6 HDi 92 FAP DV6DTED
Jaki Waszym zdaniem jest optymalny olej (lepkość oleju) dla żywotności turbosprężarki?
 
Moim zdaniem taki jaki przewidział producent silnika przy jego konstruowaniu :)
 
Nic bym w tym temacie nie zmieniał:)
 
to znaczy że optymalna lepkość oleju w 100 stopniach zawiera się w przedziale od 6,9 do 16,3 cSt ...

Pozdrawiam,
 
1. Nie wpadłbym na to... 🤣
2. Jakieś różnice w smarowaniu na pewno występują.

oczywista oczywistość😉
 
Jeden typ turbosprężarki obsługuje różne silniki, które mają różne rekomendacje olejowe.
Bez związku. Jakies przykłady ze jak się stosuje olej z zaleceń producenta auta to turbo siada częściej w jednym aucie a w drugiej marce mniej? Nie piszemy o interwałach olejowych jakie są zalecane.
 
Jeden typ turbosprężarki obsługuje różne silniki, które mają różne rekomendacje olejowe.

Czyli chcesz przedładać żywtoność turbo, które jest elementem względnie tanim biorąc pod uwagę całośc auta i łatwiej wymiennym, nad żywotność całego silnika? Myśle, że dla turbo dużej różnicy nie robi lepkość, a bardziej jakość oleju aby w łożyskach turbiny nie odkładały się depozyty.
 
dobrym przykładem jest tu 1.6 THP BMW/PSA
Stosowany i w miniakach i w innych francuskich autach. Dwa różne zalecenia olejowe. BMW hths >3.5, francuzi <3.5
Z zaprzyjaźnionego warsztatu specjalizującego sie w mini ale też robiącego właśnie te silniki (bo mają renomę wiec ludzie to przywożą do nich) wiem, że w mini czy bmw było znacznie mniej usterek rozciągniętych łańcuchów i pękniętych turbo niż we francuskich.
 
Dlaczego padają?
1. bo to są różne modele turbo i silników, kwestia dopasowania
2. bo każdy kierowca inaczej jeździ więc poziom użycia turbo może się różnić
3. bo u jednego turbo dostaje w kość na zimno a u innego nie
4. bo jeden ma nagar albo gluty w oleju a drugi nie
......................
99. najważniejsze - bo producenci oszczędzają na materiałach i wykonaniu, kupują podzespoły od różnych dostawców więc każda seria może mieć inne właściwości

Przykład: Mercedes w swoim OM471 gen 2 do ciężarówek sam zrobił turbo. Tam musi wystarczyć dłużej niż na 2 lata leasingu, a potem niech się martwi kolejny właściciel

Pozdrawiam,
 
Już nie wspominając o tym, ze w rożnych silnikach rożnie mogą być umiejscowione turbiny. Już nie jeden producent się przejechał na kijowym umiejscowieniu sprężarki przez co smarowanie było kiepskie, a temperatury za wysokie.
 
1.6THP - dla różnych odbiorców mogą być inne tolerancje podzespołów, patrz pkt 99 :)
Np BMW jest w stanie zapłacić 0,50 EUR za turbinę więcej, bo sam sprzedaje drożej, byle by miał wirnik sortu A zamiast B

Pozdrawiam,
 
Jak wyżej, dostosowujemy lepkość opierając się o dane producenta. W rzeczywistości dla turbosprężarki to praktycznie obojętne. Lecz tutaj bym nie przesadzał z lepkością ze względu na opór wewnętrzny, który może prowadzić do przegrzania, czego skutkiem będzie szybciej postępujący proces utleniania, a to może prowadzić do odkładania się depozytów. Musimy także uwzględnić budowę samej turbosprężarki np. czy jest dodatkowo chłodzona cieczą. Stosując środek smarny wysokiej jakości do tego odpowiednie interwały, turbosprężarka będzie długo służyć. Oraz prawidłowo się obchodzić.
 
W Rzeszowie w Borg Warner jest dział projektowy turbosprężarek,
Spróbuję kumpla, który tam pracuje, podpytać, jak to wygląda od strony producenta.
Coś dowiedziałeś się od kumpla?
 
Koronawirus ...
Jak z nim rozmawiałem, siedzieli w domu. Do pracy przychodzili "na telefon".
Zamówienia spadły im praktycznie do zera (500 szt/3 tygodnie).
Od lipca wrócili już normalnie do pracy, ale nie miałem z nim okazji pogadać.
 
Back
Top