• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Optymalna lepkosc w stosunku do temperatury otoczenia oraz oleju

Dokładnie, np. lepkość 12cSt nie musi oznaczać HTHS 3.5. Zależy od bazy i wiskozatora i niektóre nowe wiskozatory są po to aby dać wysokie VI i wymaganą lepkość kinematyczną ale bez wysokiego wzrostu HTHS aby zaoszczędzić na spalaniu.
Są też dodatki, które nawet w małej dawce podnoszą HTHS bez znaczącego wpływu na lepkość kimenatyczną.
 
Ale żebym dobrze zrozumiał, co do zasady, w dyskusji czysto teoretycznej, olej 10W40 będzie się cechował grubszymi olejami bazowymi i mniejszą ilością modyfikatorów lepkości, więc powinien być bardziej termostabilny niż uśredniony 5W40, czy tak? Oczywiście chodzi mi o klasycznych reprezentantów swoich klas lepkości, czyli 10W40 na bazie gr II+kapka gr III, a 5W40 na HC. Nie chodzi mi o porównanie do oleju 5W40 na pełnej bazie PAO, bo w takim porównaniu wydaje mi się że powinien startować olej 10W40 też na PAO, jak np. Amsoil AMO. Nurtuje mnie że w zasadzie każdy producent dalej podtrzymuje produkcję olejów 10W40, mimo że od 20'stu paru lat ma w ofercie olej 5W40, który teoretycznie powinien być pod każdym względem lepszy.
 
Tak, w 10W40 będzie mniej 4cSt a więcej 6cSt i także mniej wiskozatora, pakiet jakościowy ten sam na ogół co w 5W40 jeśli oba np full saps i od jednego producenta.
10W40 ma wtedy prawo mieć niższe odparowanie, niższą utratę lepkości na skutek ścinania z czasem i wyższą lepkość HTHS jeśli różnice są jw. Może to sprzyjać niższemu spalaniu oleju w wysłużonej jednostce i starszej konstrukcji.
Niższy indeks lepkości oraz gorsza pompowalność na zimno 10W40 mają jednak swoje wady bo olej później zaczyna smarowanie po rozruchu a lepkość wraz z temperaturą szybciej traci co wynika z niższego VI, spalanie paliwa także ma prawo być wyższe na 10W40.

Obecnie w sprzedaży wiskozatory są na ogół dobre o niskim SSI, zwłaszcza oferowane przez producentów pakietów jakościowych w ich formulacjach pod aprobaty ale jak ktoś chce to można zaoszczędzić niestety a tego w zwykłej analizie nie widać i wtedy osiągi taniego 5W40 mogą być niższe od oczekiwanych, zwłaszcza po pewnym przebiegu.
 
Według analizy na rosyjskim oil clubie amsoil amo to hc.
Fakt, kiedyś ten olej był na pełnej bazie PAO ale słusznie zwróciłeś uwagę, że już nie jest, choć dalej ma bardzo niski noack (ale wyższy niż jeszcze parę lat temu) oraz wysoką temp. zapłonu, przynajmniej tą deklarowaną w karcie, prawie 250C.
 
Amsoil deklaruje ca. 226°C, pomyliło Ci się z "fire point".
 
Jakiej temp. oleju lepiej nie przekraczać? Słyszałem że w przypadku syntetycznego oleju lepiej nie przekraczać 120-125*.
A jak z mineralnym/półsyntetykiem? Też pilnować podobnych temperatur?
 
Wysokie temp. i obecność tlenu są największym wrogiem dla środka smarnego. Z reguły PAO są bardziej odporne pod tym kątem, lecz bez AO rowniez się nie obejdzie. Bierz pod uwagę, że w okolicach tłoków dochodzi do nawet ca. 300°C.
 
Mam pytanie - jeżeli mamy olej 5W40, który ma np. lepkość w 100 stopniach średnio 13 cSt, a drugi olej ma np. 13,5 cSt, to czy ta różnica jest znacząca? Są oleje 5W40, które są bliżej dolnej granicy, a są też takie co mają średnio 14,5 cSt.
 
Ca. 0,5 cSt to z reguly malo istotna roznica, dodatkowo nalezy uwzglednic tolerancje danej partii, rozne labolatoria itd.
 
Warto porównać także HTHS a nie tylko lepkość w 100*C
 
Czy jeśli producent zaleca do danego auta oleje 5W-30 lub 10W-40 to znaczy, że 5W-40 (niewymieniony w instrukcji) też się mieści w zakresie zalecanym?
 
Taki off top czemu olej 5w40 nie osiągnie takiej samej temperatury jak 5w30 chodzi o słowo "niedogrzany" ?
 
Raczej chodziło mi o to że autku będzie lżej, niższy ccs ;) niższe opory
 
Duża ilość SAE 5W-30 mają stosunkowo wysokie CCS...

Po za tym, już była o tym mowa na forum i te różnice są pomijalne.
 
Proszę o wytłumaczenie, bo nie wiem czy dobrze zrozumiałem.
1607078913912.png

Jeżeli mamy taki wykres (wiem, że w zalezności od oleju może być różnie), to czy to oznacza, że bezpieczna temperatura dla takiego oleju jest poniżej 140 stopni celsjusza? I w zależności od y w oznaczeniu xWy będzie się różniła? Tzn, że maksymalna bezpieczna temperatura dla 5w30 jest niższa, niż dla 5w40?
 
Cholibka, temperatury spadły poniżej 0 i po dojezdzie do pracy (niecałe 7km) temp oleju 45st... Po zimie wlatuje wymiana bezapelacyjnie
 
@Karopir ten wykres pokazuje tylko tyle, że lepkość 10 mm2/s różne oleje uzyskują w różnej temperaturze. Podobnie jak lepkość 1000. A te dwie lepkości są uznane na tym wykresie jako graniczne między którymi olej smaruje.
To jest typowe wyrwanie z konteksktu, są silniki fabrycznie zrobione np pod 0w16 gdzie jest lepkość około 7 w temp 100 stopni - i nie jest "too thin"

Pozdrawiam,
 
Back
Top