• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Optymalna lepkosc w stosunku do temperatury otoczenia oraz oleju

@Zielony34 Niestety sam mijasz się z prawdą. Również jeździłem sporo na LPG i mam zupełnie inne doświadczenia. Honda w silnikach które przytoczyłeś dopuszcza oleje 0w20, ale ich nie rekomenduje jako pierwszy wybór. Nie znam nikogo kto wlewa taki olej do starej hondy, za to nie jednokrotnie spotkałem się problemem końca życia panewki wywołanej jazdą na "lekkim oleju" w wysokich temperaturach. Sam miałem kiedyś trudną sytuację na autostradzie (dokładnie chodziło o ciśnienie oleju na szczęście nic się nie stało, po wymianie oleju na grubszy problem nie powrócił). I nie wspominałem nic o zmiennych fazach rozrządu.
 
Nie znam nikogo kto wlewa taki olej do starej hondy, za to nie jednokrotnie spotkałem się problemem końca życia panewki wywołanej jazdą na "lekkim oleju" w wysokich temperaturach
Takich historii można przeczytać na pęczki w internecie, ale dowodów nikt na to nie ma. Mogę to potraktować co najwyżej, jako kolejną anegdotę i "urban legend". Chyba, że rozbierałeś silnik, brałaś rzeczoznawcę, masz niepodważalne dowody. W przeciwnym wypadku wybacz, ale na tym forum nikt świadomy ci w takie rzeczy nie uwierzy. Jeśli dany silnik jest zaprojektowany pod daną lepkość i jest odpowiednio serwisowany, to takie rzeczy nie mają racji bytu.

I nie wspominałem nic o zmiennych fazach rozrządu.
Ale ja podałem, jako dowód i jest to uważam dosyć istotne. Fizyka cieczy też tutaj będzie pewnie odgrywała dużą rolę, ale na tym się nie znam. Na pewno biorą to pod uwagę podczas projektowania średnicy układów smarowania.
 
Niektórzy ty żyją jeszcze zeszłą epoką.
Dzisiaj -10⁰C , specjalnie poszedłem do auta po książkę IO , by uciąć mity na temat stosowania lepkości w silnikach Hondy .
Taka sama instrukcja była w ufo 1,4 1,8 , Civic IX i X , Accord VII VIII .
Silniki Hondy są projektowane pod olej 0w20 od co najmniej dekady .
Wątpliwości się pojawiają w kwestii nie europejskiej w której można stosować 0w30 5w30 .
Moja HRV wyprodukowano w Meksyku , po 2018 r produkcję przeniesiono do Japonii .
Więc ciekawi mnie czy mam traktować jako wersję nie europejską ?
Civic Ufo i IX były produkowane w UK to europejskie.
Fakt jest taki , że ASO Hondy , gdy ktoś nie chce drugiego oleju Hondy , proponuje Shell 5w30, lub Honda 0w30, 5w30 .
Myślę, że skok o 'oczko' do góry nie zaszkodzi, ale stosowanie w40, w50 może przyczynić się do uszkodzenia jednostki w dłuższym okresie użytkowania.

f1c5b8661b785d2dc66549f3e874e5a1.jpg


Honda ASO zaleca wymieniać olej co 20 tys lub wg wskazań komputera, w trudnych warunkach co 10 tys km.
A co na to IO ?
b06e72a1e756cb7570cb8f12c0a8b410.jpg
 
Last edited:
Jesteś pewien na 100%? Bo mnie się wydaje, ale mogę się mylić, że Accord VII i UFO przypływały z Japonii.
Honda od 20 lat już zaleca 0w20 i dopuszcza też wyższą lepkość .
Schell dobierz olej , Civic VIII 1,8
Pierwsza pozycja to 0w20.
Aż mnie zaciekawiło, żeby do mojej zalać na próbę .
96d7caba9cd13c4250a9b7f7d179e15e.jpg


Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Ufo (gen. VIII) na europę to produkcja głównie UK. Dobieraczki olejowe to akurat różne mają propozycje raczej bym się tym nie sugerował. Castrol 0w30, a Valvo maksymalnie dopuszcza nawet 10w40 (to już przeginka trochę dla R18A2). Ludzie do K20 często wlewają 5w50 i jakoś nie słyszałem, aby był z tym problem. Ja miałem na myśli F serię gdzie standardowo jest 30stka lub 40stka. Kłopoty to się zaczynają jak kogoś poniesie fantazja na 15w50 albo 10w60.. i uszczelniacz wału wywalony na bank.
 
@denton88 trzeba gdzieś dorwać IO ufo i zobaczyć co zaleca w tamtym czasie, poszperam na forum civic

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Last edited by a moderator:
Na zimno zawór może nie dać rady i upuścić ciśnienia.
 
@kobzacz oczywiście masz rację jest zawór, ale uszczelniacze mają swój próg wytrzymałości i jak są regularnie poddawane działaniu ekstremalnego ciśnienia w końcu się poddają. Nie mówimy o autach nowych ;) Sytuacja podobna jak w przypadku mocnego przelania poziomu oleju, czyli jak nie w odme to pójdzie jakieś uszczelnienie, ewentualnie bagnetem wychlapie.

@Bodex ufo 1.8(gen.8) na 99,8% 5w30 jako optymalny :p Moja siostra jeździ takim. Na forum hondy w przypadku tego silnika dominuje 5w40, albo podejście, że skoro honda rekomenduje 5w30 to tak ma być. Opisywane były na forum przypadki przechodzenia na 5w40 po doświadczeniach autostradowych z kontrolką oleju. Na 20stkach też ludzie jeżdżą i na 50siątkach również bez problemów. Z online dobierania zawsze korzystam jak chce sprawdzić z ciekawości co proponuje konkretny producent. Ravenol, Bizol i Motul ma to fajnie zrobione bo podają po prostu listę swoich olejów które rekomendują do danego auta bez żadnego sugerowania konkretnej pozycji jak np. castrol czy shell.
ravenol:
rav1.png
i motul:
r18a2.png
Ciekawe co? Raczej nie traktowałbym tego bardzo wiążąco.
 
Last edited:
Znajomy miał UFO 1.8 i tam ASO nie chciało słyszeć o niczym innym niż 5W30 ale faktycznie Honda już od ponad 10 lat wypuszcza silniki dostosowane do lepkości 0W20. Trzeba brać jednak pod uwagę klimat oraz sposób użytkowania bo czasem lepiej jest pójśc z lepkością nieco w górę i wg. mnie w wielu wypadkach optymalne będzie jakieś 0W30, które zapewni większy margines lepkości w wysokich temperaturach a jednocześnie będzie podobnie dobre co 0W20 w niskich.
 
Znajomy miał UFO 1.8 i tam ASO nie chciało słyszeć o niczym innym niż 5W30 ale faktycznie Honda już od ponad 10 lat wypuszcza silniki dostosowane do lepkości 0W20. Trzeba brać jednak pod uwagę klimat oraz sposób użytkowania bo czasem lepiej jest pójśc z lepkością nieco w górę i wg. mnie w wielu wypadkach optymalne będzie jakieś 0W30, które zapewni większy margines lepkości w wysokich temperaturach a jednocześnie będzie podobnie dobre co 0W20 w niskich.
Też tak uważam , chociaż do 70 tys. Jeździłem na 0w20 PAO licząc , że ma większą stabilność w szerokim zakresie temperatur i ścinanie klina .
Jednak to że paliwo się przedostaje i rozcieńcza to lepiej oczko wyżej w30 i częściej zmieniać .
Na tym Schell 0w30 ładnie ciągnie i jest ciszej ciutkę.

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Panowie, przeczytałem cały wątek od początku i nie znalazłem 100% odpowiedzi na poniższą kwestię. Jaka jest różnica między olejem 5W30 a 5W20? Czy to jedynie oznacza, że w temperaturze 100 stopni 5W20 będzie mniej lepki niż 5W30? Jeśli tak to czy w normalnym życiu ma to jakieś znaczenie? Zastanawia mnie dlaczego np. dla Chryslera silnik 3.6 V6 raz w instrukcjach występuje 5W30 a raz 5W20. Czy można te oleje stosować zamiennie?
 
Ciepły klimat, jazda sportowa, jazda po autostradzie z wysokimi obrotami dłuższy czas.
Te czynniki sprawiają, że warto zalać W30 zamiast W20.

Jak styl jazdy spokojny to W20 jest ok, a domyślam się, że latając 3,6 V6 nie trzeba go wysoko kręcić żeby płynnie jechać :)
 
Jeśli producent założył, że na oleju o lepkości 20 można jeździć na autostradzie to na takim jeździmy i nie kombinujemy.

Nie ma adnotacji w książce obsługi, że przy określonych warunkach zmieniamy lepkość, to lepkości nie zmieniamy.
 
Jeśli chodzi o normę Crysler MS 6395 to dostępne są oleje w klasach lepkości od 0W20 do 10W30.
Czy to jedynie oznacza, że w temperaturze 100 stopni 5W20 będzie mniej lepki niż 5W30?
Różnica w KV100 między olejami 5W20, a 5W30 może być poniżej 1mm2/s. Oleje mogą też osiągać różne temperatury robocze i np jeśli SAE 20 z KV100 8.6 miałby o 5stC niższą temperaturę roboczą niż 5W30 z KV100 9.5 to okaże się, że faktyczna lepkość jest taka sama.

Przykład oczywiście czysto teoretyczny ale możliwy
 
Last edited:
Cześć,

Zastanawia mnie fakt występowania olejów 0w30 oraz 5w30 w tej samej klasie. Czy w Waszej opinii olej 5w będzie gorszy od oleju 0w przy porównywalnej jakości produktach? Temp płynięcia olejów 0w to ok -50 stopni, podczas gdy 5w mają przedział przeważnie -35 / -40. Czy ma to znaczenie w naszej strefie klimatycznej? Czy olej 5w30 z kolei nie będzie co do zasady lepiej tolerował wyższych temperatur niż olej 0w30?
Proszę podzielcie się swoją opinią.
 
Każda ciecz im bardziej gęsta tym więcej absorbuje ciepło.
Bardziej rzadka szybciej oddaje ciepło.


Oleje silnikowe mają zbliżoną gęstość!
 
Last edited by a moderator:
Czy ma to znaczenie w naszej strefie klimatycznej?
Nie ma to znaczenia. Najniższa temperatura odnotowana w Polsce to -41 stopni i było to 80 lat temu. Temperatura w Polsce w ciągu ostatnich 100 lat tylko dwa razy spadła do -40 stopni*. Więc jakbyś parkował auto pod chmurką, w szczerym polu i miał zalany olej 5W to tylko dwa razy mógłbyś nie odpalić. Na Rosyjskim Oilclubie twierdzą że poza terenami Jakucji oraz północnej Syberii to czy masz olej 5W czy 0W nie robi różnicy.
Czy olej 5w30 z kolei nie będzie co do zasady lepiej tolerował wyższych temperatur niż olej 0w30?
Tutaj trzeba patrzeć na indeks lepkości i nie podejmę się stwierdzenia jak jest "co do zasady" Spójrz na trzy wybrane przeze mnie oleje. Wszystkie mają wysokie indeksy lepkości, co oznacza że są odporne na zmiany temperatury i działają w szerokim ich zakresie.

Eurol FS 0W30 - VI 192
Mobil 1 ESP 5W30 - VI 183
Meguin WIV 0W30 - VI 170

Jak widzisz na przykładzie tych trzech olei ciężko cokolwiek powiedzieć o generalnej "tolerancji temperatur". Trzeba by sprawdzić po kilka olejów tych samych lepkości. Pamiętając o tym aby nie porównywać 0W20 z 5W50, jak już to 0W30 z 5W30.
 
Back
Top