• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Orlen Platinum MaxExpert DEX1 5W-30

  • Thread starter Deleted member 6544987
  • Start date
D

Deleted member 6544987

Gość
Analiza oleju została ufundowana ze składki.
Dziękujemy @Adam, @soszo, @Konjio, @Maxi99, Adam Bogusz i pozostałym, anonimowym darczyńcom


Lepkość: SAE 5W-30
Klasa jakości: API SN Plus, API SN RC (Resource Conserving)
ILSAC GF-5
Spełnia wymagania:
GM dexos1™ Gen 2
Chrysler MS6395
Ford WSS-M2C-946-A
Ford WSS-M2C-946-B1

orlen-me-dex1-5w-30.jpg


orlen-me-dex1-5w-30-ir1.jpg


orlen-me-dex1-5w-30-ir2.jpg

Olej w temperaturze ok 20°C i -18°C
20230516_072801.jpg20230515_203704.jpg

1. Olej spełnia kryteria SAE 5W-30, lepkość w 100 stopniach Celsiusza jest w pobliżu górnej granicy dla SAE 30.
Olej spełnia wymagania dla swojej klasy lepkości z zapasem i zapewnia pod tym względem dobre warunki pracy silnika w pełnym zakresie temperatur.
2. Indeks lepkości VI wynoszący 162, jest typowy dla olejów klasy Dexos1 gen2, zapewnia stosunkowo niewielką zmianę lepkości wraz ze wzrostem jego temperatury.
3. Pakiet dodatków (Chevron Oronite) jest prawdopodobnie identyczny, jak ten wykorzystany w olejach Motul Eco Lite i Yacco GDI.
Molibden (rowniez jako AO - antyoksydant oraz MF- modyfikator tarcia) wraz z borem (byc moze rowniez jako dodatek dyspergujacy) zapewniając jednocześnie dobre uzupelnienie zabezpieczenia przeciwzużyciowego oraz odpowiednio dobranym stosunkiem Ca vs Mg stanowi pakiet, który minimalizuje wywołanie zjawiska LSPI.
Pakiet jest inny niż ten stosowany w oleju serwisowym GM Dexos1 gen2, który oparty jest o mniejszą ilość Molibdenu, ale zawiera dodatkowo Tytan (antyoksydant i w pewnym stopniu dodatek przeciwzyżyciowy).
4. Zawartość cynku jest typowa dla klasy API SN, co oznacza kompatybilność z trójdrożnymi katalizatorami.
5. Oleje tego typu charakteryzują się ilością popiołu nieco przekraczającą 0,8% (typową dla olejów C3) jednak nie przekraczają wartości 1% (ograniczenie normy).
Zwykle mieszczą się w przedziale 0,8-0,95%.
Olej może być stosowany w silniach wyposażonych w filtr cząstek stałych GPF.
Nie zaleca się go stosować w silnikach diesla.
6. TBN 7,7 - co jest stosunkowo niską wartością w porównaniu z innymi olejami tej klasy, jednak niska wartość TAN wynosząca 1.63 zapewni wystarczający zapas alkaliczny oleju.
7. Widmo FTIR jednoznacznie wskazuje, że olej oparty jest o bazy HC (VHVI) Neste. Z całą pewnością nie posiada dodatku grup IV i V.

Podsumowanie: Olej dedykowany samochodom wyposażonym w turbodoładowane silniki z wtryskiem bezpośrednim, w których może wystąpić zjawisko przedwczesnego zapłonu mieszanki paliwowo powietrznej w cylindrze (LSPI).
Lub we wszystkich jednostkach benzynowych, gdzie producent zaleca oleje klasy ILSAC GF-5, API SN Plus.
Na podstawie analizy można pokusić się o stwierdzenie, iż olej nie ustępuje produktom renomowanych producentów.
Wadą jego może być brak oficjalnych aprobat GM i/lub Forda oraz certyfikacji API.
Używanie w trakcie okresu gwarancji na ryzyko użytkownika.
Może skutkować utratą gwarancji.
Zaletą jest cena, która kształtuje się znacznie poniżej 100PLN/4L (z przesyłką).
 
Last edited by a moderator:
Widać całkiem spoko olej :D można juz dostać za 89pln..przyzwoicie..
 
Ja płaciłem 77PLN za bańkę.
 
Last edited by a moderator:
Musimy pamiętać, że to tylko jedna lepkość tzn. 4 cSt.
 
Nie tylko lepkość jest wyznacznikiem pojawienia się w MSDS mo i trzeba brać przy takich ocenach pod uwagę zawartość. LM Molygen też ma 3080 (I parę innych), ale w MSDS jest ich po parę procent. Głównego bazowego oleju nie ma.
 
Trzeba to dokładnie zweryfikować.
Post automatically merged:

Screenshot_20200916-165950.png
 
Last edited by a moderator:
Poziom popiołów jest tutaj w górnych rejonach normy jeśli nie wyżej patrząc na poziomy i wtedy TBN wygląda trochę nisko a także niżej od danych w TDS a norma pomiaru jest prawidłowa.

Jeśli ten olej ma CCS w -30*C poniżej 4000 to raczej nie może być na Nexbase 3080
 
Olej ląduje w zamrażarce.
Kolor z banki jasny słomkowy
 

Attachments

  • 16011292736111052122726704939483.jpg
    16011292736111052122726704939483.jpg
    741,3 KB · Odwiedzin: 425
To zdjęcie jeszcze "na ciepło".
Prosto z baniaka.
 
Ok, myślałem że już po bo chyba Specol tak wyglądał po mrożeniu a też HC
 
Pozwolę sobie na niewielki offtop 😉
Może mod nie wywali posta
IMG-20201002-WA0024.jpeg
 
W sumie to dobry olej w bardzo dobrej cenie, szkoda że nie ma oficjalnej licencji API, bo chętnie bym go zalał do wozu.
 
Tak sobie teraz analizuję oem'owe oleje o jedne mają aprobaty, inne nie mają, nawet tych podstawowych.
VW 0w30 widnieje w erwinie, ale gm dexos1 nie ma nawet aprobaty gm o API nie wspominając.
To samo z Kia, zaleca oleje bez oficjalnych aprobat i jakoś silniki się nie zacierają.

Sam decydujesz.
 
@SACZI wiesz, ja się nie boję że silnik mi się zatrze od oleju bez oficjalnej licencji, ale bardziej o problemy w realizacji gwarancji. Przemyślałem sprawę i będę szukał oleju właśnie z oficjalną licencją API, tak dla świętego spokoju.
 
Ciekawi mnie, dlaczego jest napisane, że nie zaleca się go używać w silnikach diesla. Chodzi o TBN?
 
Back
Top