• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Orlen Platinum XD 5W-30: MaxExpert vs Pro

@jerseyAdmin to temat Orlena xd. Tak spytam. Twoim zdaniem Orlen xd czyli olej midsaps bedzie równie dobrze chronił silnik jak np Lotos Syntetic olus 5w40 a3b4? Wiem wiem. Dużo osob pisze z że c3 wcale nie chroni gorzej ale 99% materiałów w internecie tak traktuje oleje midsaps i low saps, że to oleje w których priorytet to ekologia itp. Pytam bo wiem, że liczy się całość formulacji. Chciałbym poznać Twoje zdanie. Mam Opla i chciałbym w sumie zobaczyć czy c3 to rzeczywiście takie zbawienie np dla egr. Silnik mi oleju nie pobiera. Orlen xd spelnia dexos 2. Ta jest zgodna z wcześniejszymi normami Opla ale ta niepewność. Tu na forum np szło wyczytać, że oleje c3 gorzej chronią np krzywki walków itp za to powodują mniej depozytów np w jeździe miejskiej. Prosze napisz coś więcej jakbyś mógł.
 
To nie jest tak, że C3 będzie chronił gorzej. Zawsze(!) trzeba brać pod uwagę wymagania producenta silnika. Tu chodzi nie tylko o to czy coś jest C3 czy A3, ale także o to jak jest wykonany silnik. Jakie zastosowano materiały, jak je utwardzano i tak dalej. Nawet ten sam silnik może się zmieniać w czasie pod względem wykończenia i mogą zmienić się wymagania dotyczące norm oleju.

Jeżeli Twój silnik wymaga normy A3/B4 to raczej bym nie kombinował z innymi normami, bo silnik jest wykończony tak, żeby dobrze pracować na dużej ilości klasycznych dodatków których w olejach z normami C jest mniej - one polegają na innych przepisach.

Dlatego tak, ole C3 może gorzej chronić silnik wymagający normy A3/B4. Nie jest to regułą bo czasami do silnika można wlać obie normy. Ale ;) różnica w ochronie nie będzie jakaś gigantyczna chyba że silniki jest już w bardzo złym stanie.
 
@jerseyAdmin ooo dzieki. Ale serio. Ja nie kumam Opla. Zaleca norme a3b3 lub a3b4 w lepkości od 0w30 5w30 0w40 5w40 10w40 . A teraz ta ich slynna norma Dexos 2 zgodna niby z a3b4 i c3... wychodzo na to , że Opel sam nie wie co lać.
 
Nie chcę za bardzo psuć forumowej "zabawy", ale to również nieoficjalnie potwierdzi duża większość producentów, że API SN/ILSAC GF-5 można zastosować do praktycznie każdego silnika. Odnośnie dodatków AW/EP również pisałem.
 
"Można" jest dość ciekawym słówkiem. Bo generalnie to do mojej Kijanki np "można" zalać 20W-50 A3/B4 :D
 
To, że jak silnik skonstruowano i nie istniała jeszcze norma c3, nie oznacza jednocześnie, że stosowanie oleju z "świeższą" normą jest błędem. Starsze konstrukcje naprawdę trudno jest "zepsuć", nowsze silniki wymagają większej dbałości o olej.
Co innego sposób eksploatacji. Jeśli obciążenia są ekstremalne to maksymalna ochrona w postaci odpowiednio wysokiego poziomu dodatków aw jest wskazana.
Nigdy nie spotkałem się z przypadkiem uszkodzenia silnika z powodu stosowania c3 zamiast a3/b4. Ale jeśli ktoś przeciąga interwały wymiany to pewnie wszystko jest możliwe.
 
@jerseyAdmin ooo dzieki. Ale serio. Ja nie kumam Opla. Zaleca norme a3b3 lub a3b4 w lepkości od 0w30 5w30 0w40 5w40 10w40 . A teraz ta ich slynna norma Dexos 2 zgodna niby z a3b4 i c3... wychodzo na to , że Opel sam nie wie co lać.
Jeżeli masz silnik z18xe to nie sugeruj się normą dexos2. Tam powinna być norma GM-LL-B-025, ale jak wiadomo przewiduje ona interwał long life - co niestety niszczyło te pancerne silniki. Są przypadki, że te silniki jeżdżą po 300-400 tyś na GMie 10W40 i nic im nie dolega. Sekret polega na wymianie max co 10 tyś km. Tutaj bym się specjalnie normami nie przejmował.
 
Norma GM-LL-A-025 wg mnie to owszem tryb long life ale ona opiera się na normie a3. Dexos 2 jest z nią kompatybilny z normami Gm LL A i B. Choć z dopiskiem , że można je stosować w silnikach po 2010roku. Olejów z normą a3 i jednocześnie normą Gm LL A 025 jest kilka. Znalazlem chyba 3 tylko. Jest nim Valvoline Synpower 5w30, Neste Pro 5w30 a3 i Gulf jakiś. Ta norma to chyba sae tylko 5w30. Norma do diesla GM LL B 025 jest w większości olejów fullsaps klasy lepkościowej 5w40. Kiedyś stosowalem jak pisałem olej Mobil 1 New Life i była informacja o spełnieniu normy Gm LL A 025 i LL B 025. W instrukcji w tabelach są podane normy Acea a3b3 i a3b4 w lepkości 0w30 5w30 0w40 , 5w40 i 10w40. Olałem norme na wydlużone przebiegi i leje Lotosika 5w40. Motul do mojego silnika i auta np zaleca Oleje dexos2 gdzie to jest bledem wg nawet samego Gm bo to auto z roku 20002. Nie min 2010. Mobil zalecal 0w40 New Life, teraz 0w40 Fs. I to jest prawidłowa odpowiedź. Piszę tu o tym bo bardzo dużo dobieraczek deklaruje Dexosy a tam jest jakby gwiazdka , że owszem ale od roku 2010 do starszych silników. Taki Gm namieszal a miał niby wszystko uprościć... ludzie zatem leją Midsapsy do starszych jednostek i chyba zadobrze to im nie robi... bo zwyczajnie te silniki nie są gotowe na c3 oleje. Ale kto to wie. Dlatego pytałem tu @jerseyAdmin co o tym sam myśli.
 
W zasadzie dla silników wymagających C3 jak np. Hyundai nie ma sensu inny, droższy olej. Po trzech wymianach na AM-L od Shella chyba wracam na Orlen Platinum Max Expert XD :) Do tego xado verylube turbo jako modyfikator tarcia, wszak wiadomo jak działa molibden wraz ze wzrostem przebiegu. Aktualnie litr na portalu aukcyjnym <22PLN :)
 
Minęło 3000 km na orlenie po castrolu gtx - mam wrażenie że pali ciut mniej na powtarzalnym odcinku Warszawa - Wyszków (aczkolwiek może to być autosugestia
:mrgreen:
).

Na pewno silnik łatwiej wchodzi na obroty przy przegazówkach (czasami zmieniam biegi bez sprzęgła
:-)
) - może to zasługa dużej dawki molibdenu którego castrol w ogóle nie ma.
 
Proszę się nie śmiać 😁
 
Ale naprawdę jest różnica, co ja poradzę 😆
 
Teraz to już w ogóle nikt nie zaprzeczy 😆
😆
 
To wszystko to jest autosugestia. Widzisz różnicę, bo CHCESZ ją widzieć.
 
Back
Top