• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Orlen Platinum XD 5W-30: MaxExpert vs Pro

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Analiza obu olejów ufundowana przez @jerseyAdmin.

Orlen Platinum Pro XD 5W-30:

orlen-pro-xd-5w-30.jpg


Orlen Platinum Max-Expert 5W-30:
orlen-me-xd-5w-30.jpg



PLATINUM MaxExpert XD 5W–30

Jakość:
API: SN; ACEA: C3, C2

Lepkość: SAE 5W-30

Aprobaty: MB-Approval 229.52

Spełnia wymagania: Mercedes-Benz 229.31/ 229.51, BMW Longlife-04, Opel/General Motors GM Dexos 2, VW 505 01/ 505 00


PLATINUM PRO XD 5W–30

Jakość:
API: SN; ACEA: C3, C2

Lepkość: SAE 5W-30

Aprobaty: MB-Approval 229.52, BMW Longlife-04

Spełnia wymagania: Mercedes-Benz 229.31/229.51, Opel/General Motors GM Dexos 2, VW 505.01/505.001.

Opis:
1. Oleje spełniają kryteria SAE 5W-30. Lepkości w 40 i 100 stopniach Celsiusza plasują je w górnym zakresie wartości dla klasy SAE 30.
2. Indeks lepkości VI: 163-164 wartość typowa, olej działa w szerokim zakresie temperatur.
3. Pakiet dodatków w oleju zawiera sporą dawkę molibdenu, którego głównym zadaniem jest zmiejszenie tarcia, oraz działanie przeciwzużyciowe. Poziomy ZnDDP jak dla C3 - typowe i standardowe. Detergenty oparte o związki wapnia z wartością nie najwyższą, standard dla oleju klasy midSAPS. Bor prawdopodobnie jest dyspergatorem, czyli utrzymuje zanieczyszczenia w zawiesinie. Może pełnić również funkcję dodatku przeciwzużyciowego, wspomagającego ZnDDP (cynk).
4. TBN – 7-7.3 mg KOH/g typowa wartość dla olejów klasy C3. Niewysoka, aczkolwiek wystarczająca.

Podsumowanie: Bardzo dobre oleje spełniające wymogi wielu norm czołowych producentów.

Posiadają aprobaty MB 229.52 oraz w przypadku oleju PLATINUM PRO XD, BMW LL-04.

Dedykowane są do silników benzynowych i wysokoprężnych z filtrami cząstek stałych i trójdrożnymi ukłądami katalitycznymi, jeżeli wymagane są oleje klasy ACEA C3 5W-30.

Cynk i Fosfor w typowej ilości wsparte są pakietem o dość znacznych ilościach Molibdenu i Boru. Ciekawostką jest to, że analizowane oleje są identyczne pod względem pierwiastków wykazanych w analizie.

Po 24 godzinach w zamrażalniku:

Orlen Platinum Max-Expert XD 5W-30
DSC_0815.JPG DSC_0817.JPG

Orlen Platinum Pro XD 5W-30

TBD
 
Last edited:
Kolejne bardzo dobre oleje rodzimej produkcji!
Bez kompleksów można je stosować w zamian zagranicznej konkurencji.
Niewielką wadą tych olejów uznałbym brak aprobat, np GM Dexos2, co częściowo eliminuje je z wykorzystania w samochodach na gwarancji.
Z drugiej strony, dzisiaj oleje 5w30, C3 już nie mają zastosowania w nowych samochodach, gdzie lepkości i jakość to często 0w20/C5.
 
@Kevin88 Ale który lepszy? Ten za 60zł 1L czy ten za 30zł ? ;)

Może ktoś rozkminić powód różnicy w cenach tych olejów? Tylko marketing?
 
Porządne oleje, jakość/cena.
Mamy jakieś info odnoście bazy olejowej? Czyste hc?
Też jestem ciekaw różnicy w cenie obydwu produktów ?
 
Platinum pro posiada aprobatę bmw LL04.
 
Pamiętajcie, że na analizie widzimy tylko dodatki metaliczne więc nie można z pewnością wyrokować, że te oleje to dokładnie to samo. Prawdopodobnie mają wspólną bazę i podstawowy pakiet dodatków bo takie dzielenie się to norma - nikt nie wynajduje koła od nowa za każdym razem - ale czy Orlen dodał czegoś jeszcze czy nie do wersji Pro to już ciężko powiedzieć.

Z tego, co rozmawiałem z ludźmi z Orlenu o serii Pro to nie są one kopią 1:1 MaxExpertów, ale rzecz jasna nikt mi nie powie co dokładnie w jakim oleju siedzi. No i czy nie wciskali mi kitu :)
 
Ten pakiet jest stosunkowo popularny, mozna go spotkac w kilku olejach, roznych producentow. I jak wyzej analizator ICP widzi tylko i wylacznie pierwiastki pochodzenia metalicznego. Jezeli blendowany zgodnie z receptura to PPD (Pour Point Depressant), VM (Viscosity Modifiers) oraz AO (Antioxidants) itp. to w rzeczywistosci olej bedzie identyczny.
 
No teraz pytanie czy jest jakiś sposób na potwierdzenie czy te oleje są identyczne?
Jest to ścisłą tajemnica producenta?
Jeśli roznica w cenie jest prawie 200 procentowa a okazuje się że to ten sam olej to uważam to za sporą kontrowersje 😁
 
@soszo do Suzuki XD w zupełności wystarczy.
 
Wysłałem zapytanie do Orlena. Moze cos odpowiedzą.
 
Była jakaś aktualizacja etykiety?

Wydaje mi się, że wcześniej na XD pisało "for Opel, Mercedes" etc.
Teraz widzę etykietę bez takich informacji, tylko z grafiką bąbelków pływających w oleju ;)
 
Na litrowej butelce ME XD którą kupiłem do analizy nic nie ma. Więc jeżeli były jakieś zmiany, to raczej dawno temu.
 
Etykieta #1
ORLEN-PLATINUM-MAX-EXPERT-XD-5W30-1L.jpg


Etykieta #2
pobrane.jpg

Jaka była data produkcji oleju który wysyłałeś do analizy?
Która butelka to jest ta nowa?
 
11.2019. Ta u góry jest nowa.
 
Back
Top