• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Orlen Pro XJ 5W-30

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Analiza ufundowana przez @jerseyAdmin, dziękujmy ;)

orlenproxj1.jpg


orlenproxj.jpg


Olej standardu C2, wiec dużo mniej wapnia niż w Pro F, ciekawy dodatek tytanu, prawdopodobnie z tlenku tytanu który w olejach pełni rolę ochrony przed zużyciem i częściowo "wypełniacza". Tytan w oleju nie jest nowinką, można go znaleźć choćby w serii Edge Castrola ale w polskim oleju pierwszy raz widzę.

Odczyt IR zostawię bardziej zaznajomionym kolegom, ale wg mnie to ciekawy olej w swojej klasie i potwierdzenie, że warto zwracać uwagę na polskie oleje.
 
Olej bez wyraźnego udziału PAO jeśli coś tam jest to naprawdę niewielkie ilości. Pakiet dodatków standardowy, wykastrowany pod C2 i w sumie po za tym tytanem nie dano nic w zamian. Osobiście trudno mi powiedzieć co te 36ppm tytanu wnosi do oleju ale może ktoś bedzie wiedział coś więcej :)
 
Tlenki tytanu uzupełniają ZDDP, ewentualnie zastępują w niektórych wymyślnych olejach, ale tu są tylko uzupełnieniem. Podobnież bardzo skuteczne, chociaż czytałem że mają swoje problemy, głównie z osadami jakie generują.
 
Bardziej chodziło mi o to w jakiej ilości tytan działa. Np Mo-DTC3 w zależności od ilośći obniża tarcie w roznych temperaturach, bor w zależności od ilości albo działa tylko antykorozyjnie i jako dyspersant albo przy wiekszych ilościach również przeciwzuzyciowo.
 
O tytan tak samo jak Castrol, choć w Orlenie jest więcej niż w Castrolu LL ;) Analiza z 2012 w RUS nie pokazała tytanu, teraz jest, dodatkowo olej ma spełniać normę JASO DL-1:
DL-1
Sulfated-Ash: 0.6 % max
Fuel Economy : ACEA B1
Oxidation Stability : GF-3

Ciekawy olej.
 
O tytanie ...
 

Attachments

  • tytan.jpg
    tytan.jpg
    127,5 KB · Odwiedzin: 388
Ole jest z założenia przeznaczony do wozów japońskich więc norma JASO nie dziwi.

Co do ilości to z tego co wiem tytan działa tylko jak AW i "wypełniacz". Ilość wyglada ok jeżeli porównać z VOA olejów Kendall z "płynnym tytanem" ktore sa na BITOGu - one mają w okolicy 50.
 
Tytan występuje w kilku olejach z serii Pro przeznaczonych do nowych samochodów, tych z normami C. To wiem od dawna. Troszkę te koncerny ze sobą współpracują, także możliwe, że pakiety są podobne i Orlen niektóre oleje z serii Pro wzbogacił tytanem. Mieli wchodzi w bardzo dużą akcję PR promującą te oleje z tytanem. Jak widać do tej pory nie weszli.
 
Ciekawa informacja. Widać, że Polacy nie gęsi, swoje oleje mają i nie muszą się wstydzić. Ich jedyna wadą jest cena i brak dostępności.

Może któryś z partnerów zorganizowały dystrybucję w rozsadniejszych cenach niż to co Orlen życzy sobie na stacjach ;) @tomek evo, @Czarne Paliwo - jest w ogóle szansa na ogarnięcie dystrybucji olejów Pro czy Orlen trzyma je tylko dla siebie?
 
Last edited:
Sam bym chętnie przeszedł w autach na stronę polskości . Do Seja teraz wleci Lotos , choć czeka w garażu anka Platinuma Classic :)
 
7,40 to poziom rzepakowego.
Cena jest wręcz śmieszna.
Co tam jest oprócz oleju zafoliowane?
 
Back
Top