• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Płukanki - Temat ogólny

  • Thread starter Deleted member 7
  • Start date
@wlyszkow dzięki za wyjaśnienie . O taka odpowiedz chodziło .
jedno doprecyzowujące pyt : „można do 1 h jeździć ale umiarkowanie „ to pojęcie szerokie do jakich obrotów kręcić silnik ?
 
Szkoda tylko że niestety podwyższenie TBN przez płukanki/dodatki to sprawa marginalna, a w niektórych przypadkach wręcz efekt jest taki że obniżaja.
Załóżmy że mamy archoila 9100 z TBN usrednijmy 7.Olej przyjmijmy 5l o TBN 8.
Dozowanie archoila to 3.5 % czyli w tym przypadku : 175 ml. Przy referencyjnej gęstości archoila mamy 175g środka z 6 mg/g KOH więc mamy w tej dawce 1050mg KOH.
Olej ma średnia gęstość 0.85 g/cm3 więc mamy z 5 l : 4250g więc w oleju jest 34000 mg KOH.
Kiedy dodamy archoila to dostaniemy 4425g oleju z ar9100 i łącznie 35050 mg KOH, co daje nam końcowe TBN na poziomie 7,92 mg/g KOH - także jak można było się domyśleć archoil w tym przypadku obniży TBN.
Teraz sprawdzimy płukankę Oilem przy tych samych parametrów oleju oprocz TBN, która zakładamy jako 5 (spadlo po przebiegu 10 000km. ) Przyjmijmy dla Oilem 1g/cm3 gęstości (nie znalazłem danych) i TBN30. Przyjmijmy dawkę oilem 10% oleju (i tak duże stężenie) czyli 500g - wychodzi 15000mg KOH więc finalny TBN oleju z Oilem wynosi : 21250mg KOH (olej) + 15000mg(OIlem) / 4725g = 7,67mg/g KOH czyli TBN.

Podsumowując : Przy tych parametrach TBN oleju bez dodatku i pojemności układu smarowania (dane chyba najbardziej uniwersalne) archoil 9100 lekko obniży TBN oleju, a Oilem podwyszy o 2,67 TBN oleju, a biorąc pod uwagę zalecenia @wlyszkow dot. 1h płukania to te dodatkowe 2.67 TBN przez 1h raczej za dużo nie pomoże w plukaniu 😉
 
Płukanki dodaje się do oleju, który już prawie nie wykazuje TBN a dyspergatory nie pełnią funkcji.

Nie każde źródło TBN daje to samo. Zależy od rodzaju dyspergatora a tu 2820 oraz Oilem zawierają o wiele bardziej aktywny dyspergator niż masowo stosowane w olejach silnikowych. Podawanie TBN dla tych produktów ma raczej pokazać obecność pakietu myjącego.

AR9100 ma o wiele wyższy TBN i podwyższa TBN oleju o ok 3.5mg KOH/g oraz obniża TAN.
 
K2 kojarzy mi się przede wszystkim z producentem wątpliwej jakości kosmetyków do auta.

Co nie zmienia faktu, że jest w pełni bezpieczna i można ją śmiało stosować. O ile dobrze pamiętam, to brałem ją na szybko w dużym markecie za prawie połowę ceny Shella. Jesli ktoś potrzebuje pozbyć się jak najwięcej starego oleju z układu i nie ma niczego innego pod ręką, to polecam. Skojarzenia bywają szkodliwe. Rzecz gustu, dla przeciętnego użytkownika, kosmetyka K2 jest również wystarczająca. Jak ktoś się tym pasjonuje, to tego nie wybierze. Ja akurat w kwestii płukanki K2 nie widzę przeciwwskazań. Prędzej wybrałbym K2, niż Mannola.
 
Mnie to zawsze zastanawia skąd wzięły się gluty w silniku. Czemu ktoś się cieszy, że po zastosowaniu płukanki wyleciały. Czy wcześniej stosowane były dodatki typu motodoctor?
Czy natura tego forum jest to że do każdej wypowiedzi musi trafić się ktoś kto się czepi jednego słowa ?
Już zaspakajam twoją wiedzę . Auto ma 150 tys przebiegu i zalewane było olejem w ASO wymienianym co około 20 tys , Castrol 5w30 . Staram się usunąć z wnętrza to co po sobie zostawił ten tryb , choć nie wygląda to źle. Nie rozumiem czemu mam nie być zadowolony z tego że z silnika wyleciało coś czego obecności nie chce . Uściślając mając na myśli gluty , mówiłem o kilku kluskach które chlupnęły a nie o konsystencji całego oleju .
 
Po prostu gdyby mi wypadły kluski czy gluty z slnika to bym zdejmował michę i sprawdzał czy nie ma tego więcej. Jeśli takie rzeczy są w silniku mogą zapchać smok pompy. A , że jestem niewierny Tomasz i klusek w silniku nie widziałem to masz rację, czepiam się ale już więcej nie będę ;)
 
Mi po żadnej plukance nigdy gluty nie wyleciały. Jedynie czarny olej.
 
@wlyszkow - być może tak jest, że wzrostu TBN nie można wyliczyć na podstawie prostej matematyki, lecz zawsze można to sprawdzic empirycznie : zakupić olej i Ar9100 wysłać bez archoila do analizy oraz próbkę z archoilem zmieszanym według proporcji podanych na stronie i sprawdzenie jaki wzrost TBN będzie taki olej wykazywal. Z chęcią dołożę się do tego sprawdzenia, można było by też sprawdzic w ten sposób Oilem. Może jest więcej osób zainteresowanych tym tematem i może udało by się na to zebrać pieniądze, bo niestety ale 3 analiz sam nie pokryje
 
Zgadza się, widzialem ta analizę ale po pierwsze jest do bardzo stara analiza (2013r.) a poza tym chyba nie ma bardziej wiarygodnych danych jak analiza oleju przed i po dodaniu 9100 - wywoczas nie trzeba było by na ten temat dywagować, bo dane mówiły by "same za siebie".
Pamiętajmy jeszcze o Oilem - jest to płukanka dosyć świeża na rynku i myślę że taka analiza jej składu, szczegolnie pod kątem TBN jest jak najbardziej zasadna
 
AR9100 to zastrzeżona formuła niezmienna od bardzo wielu lat ale chcesz badać to bardzo proszę.
 
Nie jestem z tych ludzi którzy chcą się wykłócać za wszelką cenę, albo polemizować z twardymi danymi 😉 ale jak chyba każdy tutaj zarejestrowany jestem zainteresowany tematem, lubię badać, analizować o ile mi na to pozwala wiedza i fundusze i z chęcią taka analizę Oilem i 9100 bym przeprowadził, a dodatkowo przedstawienie takich danych dla reszty użytkowników jest zawsze na plus.
@wlyszkow po przeczytaniu watkow na tym forum wiem że jesteś osobą rzeczową i uczciwa, nie mówisz że produkty Archoil/Oilem są najlepsze, przedstawiasz ich dobre cechy popierając to odpowiednimi argumentami, ale myślę że osoby które są tutaj mają tak jak i ja taki pierwiastek odkrywcy i lubią sprawdzać, badać, bo gdyby wszystko było takie proste to takie forum by nie istniało 😉 w związku z tym czy ktoś ma ochotę się dolozyc do takiej analizy, czuję taka potrzebe? Oraz czy moderator mógłby zrobić ankiete lub wyrazić swoją opinię na temat potrzebnosci zbadania 9100 oraz plukanki Oilem pod tym kątem co przedstawiłem? 😉
 
Last edited:
Raz czytam stosuj szybkie płukanki za chwile szybkie nie działają nic nie oczyszcza tylko trzeba stosować długoterminowe bo one jedynie ogarną silnik...
Płukanka na postoju pomaga wylać z silnika jak największą ilość starego oleju ,a przy okazji nie stałe syfy. Czyli coś posprząta i nowy olej jest dłużej czysty i wartościowo nie rozjechany .
Płukanka do jazdy na ileś kkm ,ta ma usuwać to co się mocniej trzyma skorupa ,lakier . Czyli ta dopiero wgryzać się ma w zapieczony syf na patelni .

Postojowa płucze , do jazdy powinna powoli usuwać . Stosowanie ma znaczenie w efektach ,czasem idąc poza manual jest lepiej bo producenci płukanek piszą idioto odporne manuale .

Mnie to zawsze zastanawia skąd wzięły się gluty w silniku. Czemu ktoś się cieszy, że po zastosowaniu płukanki wyleciały.
Z nic nie stosowania i warunków nie trzymania ,a cieszy się ktoś temu że płukanka działa i silnik pozbył się gluta .

Może to ten "rozpuszczony" oderwany nagar,
Raczej szlam ,nagar mocno siedzi i się kurczowo trzyma .
Czy natura tego forum jest to że do każdej wypowiedzi musi trafić się ktoś kto się czepi jednego słowa ?
Dokładnie tak jest , a nawet lepiej . No i proszę mi tu nie wyskakiwać z tekstem ,nic na siłę można się wypisać . Odwrotnie to też działa .

Auto ma 150 tys przebiegu i zalewane było olejem w ASO wymienianym co około 20 tys , Castrol 5w30
No i jest wyjaśnienie ,dziewica na Castrolu .

Mi po żadnej plukance nigdy gluty nie wyleciały
Tak naprawdę by wszystko zobaczyć w strudze o fi 1cm ,to trzeba by przez sito lać .Tak to widać tylko to ,co akurat w dużym stopniu przerywa/zakłóca strumień .
 
Tak naprawdę by wszystko zobaczyć w strudze o fi 1cm ,to trzeba by przez sito lać .Tak to widać tylko to ,co akurat w dużym stopniu przerywa/zakłóca strumień .

Zawsze oglądam olej po spuszczeniu, przelewam z miski do baniek, sprawdzam co osiadło na dnie i NIGDY nie miałem żadnych glutów. Nigdy.
 
@Arbi89 ja nie miałem, Ty nie miałeś ale może inni mają. Jest w necie trochę fotek zagluconych silników więc nie jest to niemożliwe żeby gluty po zastosowaniu płukanki wyleciały z silnika.
 
@Arib89 szacun ,uwierz lub nie ja też tak robiłem jak miałem swój kanał , u mechanika nie da rady , no chyba że kaucja wejdzie i będę stary chciał zabierać na poczet nowych zakupów . To wtedy w domu sobie obejrzę , aż dziwne że Twój wpis nie wywołał jakiegoś ataku ,toż to za dokładnie panie wedle mas pan robisz .
U mnie w silniku dziewicy ,przy pierwszej płukance postojowej ,widziałem jeden przeskok strumienia ,niestety w zlanym dalej nie sprawdzałem . Może teraz wezmę sito gęste ,tylko jak tam spojrzą na to ,bezcenne .

Nie ma co porównywać przypadków , każdy z osobna może być jedyny w swoim rodzaju ,reguły na to nie ma .
 
Witam,
Czy mógłby mi ktoś podpowiedzieć odnośnie płukanki gdy pasek rozrządu jest kapany w oleju?
Silnik to 1.2 PureTech.
Mechanik przy wymianie rozrządu zwrócił mi uwagę na syf w silniku przez tryb long life. (olej według książki był zmieniany co 25 tysięcy). Niestety nie mógł już zalać żadnej płukanki, bo najpierw spuscil olej.

Moje pytanie: co zastosować? Obawiam się o pasek rozrządu, ponieważ ma on znany problem z łuszczeniem i nie chciałbym mu zaszkodzić Jeszce bardziej. Myślałem o plukance długodystansowej, a później o szybkiej przed samą wymiana.
Auto jeździ głównie na krótkich trasach więc AR2300 na chwilę obecną nie bardzo zdałoby egzamin.

Prośbą o poradę.
 
Back
Top