• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Płyny chłodnicze

Forum poleca polskie oleje Orlen, Lotos to może tak coś z Boryszew ERG? Mają chyba pełną ofertę


realnie z 5 stopni można urwać.
A jakim płynem można 5 stopni dołożyć? W hyundai mam 83-84st. Myślę,, ze jakby miał 89-90 to może ciut mniej by palił
 
W hyundai mam 83-84st. Myślę,, ze jakby miał 89-90 to może ciut mniej by palił
Taki "płyn" nazywa się termostatem z wyższą temp. otwarcia.
Do tego zacznij lać SAE50, zrobisz sobie termos 😄.
 
Ale termos nie grzeje tylko utrzymuje temperaturę :rolleyes:

Wszystkie termostaty do benzynowych Hyundai są z temperaturą otwarcia 82st.
Do diesli są "cieplejsze" a średnicę ma taką samą 🤔
 
Last edited:
@JNC_946 Glysantin produkowany jest przez BASF, jeden z czołowych producentów płynów chłodniczych, na niemieckim i ruskim OC chwalą je, ale czy faktycznie robi to jakąś różnice w praktyce i czy jest warty dopłacania - nie mam pojęcia
 
Nie rozumiem co mialoby mi dać obnizenie o no 5 st tenperatury dzieki takiemu np Gysantin. Nie ugotowalo mi sie nigdy zadne auto, Nawet w korku w upal. Po co miałbym na taki plyn wydac wiecej peiniedzy niz za zwykly?
 
Czy ktoś Ci go poleca?

Triumfator podaje to na przykładzie motocykla gdzie temperatury dochodzą do 115st. W samochodach (zwalsza w dieslach) są wydajniejsze układy chłodzenia i taki glysantin nie zmieni temperatury przy sprawnym układzie chłodzenia.
Patrząc po moim hyundai (benzynowy) gdzie temperatura otwarcia termostatu jest 82st podczas jazdy mam 83-84st. Gdy wleję glysantin to będzie poniżej 80st? Obstawiam, że nie ma takiej możliwości.
 
Przeczytałem cały wątek i teraz zupełnie nic nie wiem.
Citroen c3 1.4hdi 2006 -jaki płyn powinien być w/g oznaczeń "G" i w jakiej technologii?
Obecnie jest jakiś różowy.
To samo pytanie Fiat Seicento 900 z 2000r (dostałem w spadku i w zbiorniczku jest coś zielono lekko w niebieskie- I raczej daaaawno nie wymieniane)
Próbowałem na wyszukiwarkach różnych (Total, itd) nakazuje zapoznać się z instrukcji.
Poproszę o pomoc.
Fabryczny płyn do PSA to G33. Jednak jest to płyn tego samego typu co G12, powszechnie dostępny i tani.
 
Obstawiam, że nie ma takiej możliwości.
Bo nie ma, ja dałem za przykład motocykl, gdzie otwarcie termostatu mam przy 95°C, wentylator wskakuje przy 103°C i gdzie te temperatury podczas miejskiej jazdy w Ta>30°C są wyraźnie przekroczone.
Jadąc normalnie w trasie bez względu na płyn, każdy trzymał 90-100 stopni, gorąco robiło się w mieście i w tych warunkach udało się zbić minimalnie temperaturę samym płynem, czyli w jakimś stopniu musi mieć lepszą przewodność cieplną. Po porządnym serwisie układu chłodzenia sytuacja poprawiła się na tyle, że moto nie uzyskuje nawet tak wysokich temperatur, żeby układ sobie nie radził z jej kontrolowaniem i wtedy korzyści z takiego rozwiązania można się nie dopatrzeć, aczkolwiek w przypadku Triumpha i tak osiągam wysokie temperatury, bo taka też jego natura i przypuszczam, że Glysantin mógłby w szczycie mieć te 3-4 stopnie mniej. Niby gunwo, nie różnica, ale jednak różnica.

Kolega stosuje Glysantin do torowego sprzętu, bo ma też wyższą temperaturę wrzenia, co w takich warunkach się jednak może przydać.
 
W zasadzie to samo można powiedzieć o olejach :) Każdy olej będzie smarował. Ale nie każdy producent oleju zapewni powtarzalność produkcji, nie każdy olej będzie zapobiegał powstawaniu nagarów w równie efektywny sposób. Myślę, że podobnie będzie z płynami - każdy będzie spełniał swoją funkcję, ale nie każdy zostawi po sobie porządek i nie po każdym producencie będziemy mogli oczekiwać powtarzalności
 
Nie ma ale tak samo jest z olejami i innymi rzeczami. Jeździsz audi, a czemu nie np fiatem? Też ma silnik ,cztery koła i klimatyzację. Po co audi?
 
Nie wiem czy to jest akurat trafione porównanie... No, ale ok. Jezdze audi, a nie fiatem, bo jego wartosc mniej spada na rynku wtórnym i finalnie lepiej finansowo wyjde na audi niz na fiacie.
Czy ktos z Was zalal kiedys plyn chlodniczy i ten plyn nie wytrzymal 3 lat eksploatacji? Zamarzl na mrozie, nie zapobiegl korozji podczas tych 3 lat eksploatacji?

Ok, ja nie wchodze juz w dyskusje w tym temacie. Dywagujcie😉
 
Last edited:
Paraflu 11 jest pewnie w Seicento.
Tutaj @Limonka może coś poradzić, ale strzelam, że jakieś dowolne G11 będzie w porządku
No właśnie jeśli dobrze widzę w instrukcji obsługi to już nie. Jest mowa o koncentracie Paraflu Up.
1666021641898.png


Koncentrat koloru czerwonego więc jego odpowiednikiem będzie płyn w klasie G12. Bardzo dobre parametry jak to koncentrat: temperatura zamarzania -40 stopni, zaś wrzenia +125 stopni. Trochę dziwne, że producent (Petronas) zaleca wymianę co 2 lata.

@buldog1111 Masz instrukcję obsługi ? Te auto było tak długo produkowane, że możliwe iż od któregoś roku zmieniły się zalecenia (zmiana materiałów użytych do układu chłodzenia). Niebieski płyn oryginalny od Fiata to Paraflu 11. Występuje jako koncentrat no i gotowy płyn. Koncentrat ma wysoką temperaturę wrzenia. Wymiana bezwzględnie co dwa lata.
Jeździłem długo na Paraflu aż zalałem z ciekawości wynalazek od Xado, czyli Green 11 (parametry jak gotowego płynu od Paraflu) i... jest ok. Za rok zrobię powrót do Paraflu 11. Więc zamiennikiem Paraflu 11 również będzie firmowy płyn/ koncentrat G11.
 
Ej, ktoś wie jakie to jest borygo? Żadnej nazwy typu eko, nowy itp. żadnej klasy na etykiecie...
 

Attachments

  • 20221110_152142.jpg
    20221110_152142.jpg
    1005,8 KB · Odwiedzin: 95
Borygo różowy > Nowy, chyba im się etykieta spaprała
 
Ja jak nie widzę oznaczeń to odpuszczam zakup takiego płynu, jest wiele innych w podobnej cenie z opisem.
 
A jakie oznaczenia płynu masz do mitsu?
W hyundai mam: płyn na bazie glikolu etylenowego do chłodnic aluminiowych
 
Back
Top