• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Płyny chłodnicze

Skoro wszystko było robione na czas i nie lany syf to ja bym zwyczajnie wodą przepłukał i po temacie.
 
Dzięki.
 
Ja jak jechałem zmienić rozrząd, to uświadomiłem sobie, że Prestone został w przeglądarce przypięty, ale nie kupiony. No to zjechałem na Auchan. Kupiłem Plaka. Pieniądz śmieszny, temperatura zamarzania -35 [Prestone -37] z tym, że nie wiem, jaka temperatura wrzenia. Reszta w sumie pokrywa się z Prestone, bo szukałem z telefonem w ręce, patrząc na parametry. Działa. No cóż można więcej powiedzieć?
 
Tutaj raczej piszą ci co się szykują do wymiany i mają czas, działania na łapu capu wykluczają sens tu określania kandydata.
 
Panowie mam pytanie. Potrzebuje dolać trochę płynu do chłodnicy w mojej corolli Verso 1.8 Czy mogę wlać płyn który kupiłem do hondy jazzni zostało mi prawie litr po wymianie... To był oryginalny hondowski.
Sporo czytałem że honda i toyota mają jakieś inne wymagania co do płynu więc może lepszy będzie płyn z hondy niż jakiś inny uniwersalny.
Dodam że w toyotcie też mam chyba oryginalny bo jest taki jakby czerwony/różowy.
 
Panowie a jaki płyn najlepiej zalać do C1 1.0 benzynka? Bo niedługo będę się zbierał do wymiany, a jak tu pisaliście to japońskich furek to jakieś te płyny inne polecane, a to jakby nie patrzeć japończyk ze znaczekiem Citroena 😂😂
 
Który rok i co zaleca producent. Generalnie czego byś nie zalał, będzie OK bo praktycznie wszystkie płyny, poza Glysantinem od BASF-a, to praktycznie to samo, oparte na glikolu etylenowym.
Najważniejsze na co zwrócić uwagę, to czy producent wymaga płynów krzemianowych, czy bezkrzemianowych, bo to ma wpływ m.in. na trwałość uszczelnień.
 
Last edited by a moderator:
Rok 2014 - ostatni wypust tego pierwszego C1. Co zaleca niestety nie wiem, bo nie mam instrukcji. Został mi płyn G12 po wymianie w Audi, ale do końca nie wiem czy to będzie tu na pewno pasować, a nie chce później jakiś niemiłych niespodzianek i ew wole kupić płyn pod tą normę co powinno być ;)
 
A mam takie pytanie: czy można zalać płyn chłodniczy o wyższej normie niż przewiduje producent ? Czyli zamiast G12 wlać G12+ albo G12++ ? Coś może się wtedy złego stać ?
 
Nie jest to wskazane, ze względu na różnice w technologii produkcji (IAT, OAT, HOAT etc.) i zawartość krzemianów. Nie zaleca się też stosowania płynów bez krzemianowych, tam gdzie zalecane są krzemianowe i vice versa.

Ogólnie G11 to IAT
G12 i G12+ to płyny OAT
G12++ i G13 to płyny HOAT

Jak zalanie G12++, czy G13, tam gdzie wymagany jest G12/G12+, nie powinno przynieść żadnych negatywnych efektów, pomijając fakt, że same płyny G13 nie są najlepszymi bo miały chyba problem z szybką degradacją chyba dodatków antykorozyjnych, dlatego G13 został zastąpiony G12++.
Ale zalanie G12/G12+, tam gdzie zalecany jest G13/G12++. może doprowadzić nawet do uszkodzenia uszczelki pod głowicą, generalnie zalanie płynu krzemianowego tam, gdzie zaleca się stosowanie bezkrzemianowego, będzie prowadzić do degradacji uszczelnień.
 
Rozumiem, choć chciałbym się jeszcze upewnić: czyli jeśli samochód marki VW jest z 2001 roku i z tego co widzę dla aut wyprodukowanych w latach 1996- 2001 przez tenże koncern zalecany jest płyn klasy G12. Ale znowu dla samochodów wytworzonych w latach 2001- 2004 rekomendowany jest G12+. Z powyższego wnioskuję, że można zalać bezproblemowo G12 lub G12+. Czy dobrze ?
 
I o to chodziło ! Dzięki. Ostatnia kwestia (może już poruszona, ale dobrze byłoby to doprecyzować): czy lepiej stosować płyn uniwersalny (zgodny i mieszalny normami G11, G12, G12+ itp.), czy jednak dedykowany pod konkretną normę- G12 lub G12/ G12+ ?
 
Moim zdaniem na dolewki uniwersalny, natomiast przy wymianie zalej z konkretną normą.
 
czy lepiej stosować płyn uniwersalny (zgodny i mieszalny normami G11, G12, G12+ itp.), czy jednak dedykowany pod konkretną normę- G12 lub G12/ G12+ ?
Jeżeli masz możliwość, to najlepiej trzymać się konkretnej, zalecanej normy, ale jeżeli Cię przypili, możesz spokojnie dolać/zalać uniwersalny, kwestia tego, że płyny pod różne normy, mogą mieć np. inne pH.
 
Dzięki. No właśnie chciałem to zrozumieć.
 
G12 można zastąpić płynem G12+, ale już odwrotnie nie będzie do końca dobrze.
płyn g13.jpg
 
Mam rozumieć, że już jak raz się zaleje G12+ to już nie będzie można potem wrócić do G12 ? Nawet jeśli układ chłodzenia miałby zostać przepłukany przed taką wymianą ? Z drugiej strony chyba łatwiej jest teraz kupić płyn o specyfikacji G12+ niż G12.
 
@Limmonka, to nie do końca o to chodzi, jak masz układ przystosowany do G12 to możesz wlać G12 i G12+, a jak przystosowany do G12+ to lejesz tylko G12+. Natomiast do układu przystosowanego do G12 możesz wlać G12 i G12+, czyli możesz sobie te płyny stosować zamiennie.
 
Back
Top