• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Paliwa - dyskusja ogólna

  • Thread starter Deleted member 216
  • Start date
W Legnicy jeszcze bogatsi, bo przed wojną nie było tu takich korków... Im drożdze paliwo tym więcej aut na drogach. Cud.
 
Tak to jest z produktami ograniczonymi przez monopole panstwowe.
Na rynkach energii nie istnieje coś takiego jak "wolny rynek". Dodatkowo w gospodarce kapitalistycznej wolnorynkowej dąży się do maksymalizacji zysku.
Z drugiej strony jak podaje POPiHN w pierwszym półroczu w Polsce w 2022r 39% gotowych paliw pochodziło z importu, więc tak średnio z monopolem czy nawet duopolem. Po prostu "taki mamy klimat"

Niestety obawiam się, że czasy gdy cena produktu wynikała z kosztów są już dawno za nami.
Te czasy dawno już minęły i dlatego wymyślono wszelkiego rodzaju cła, bo koszty nie są identyczne, a żyjemy w erze globalizacji. Europa nie jest samowystarczalna przy produkcji paliw. Zgodnie z danymi Eurostatu za 2021 import z Rosji benzyny i oleju napędowego zaspokajał 35,7 % całkowitego unijnego zużycia, oraz generował około 80% całego importu.

Sprzedaż przez rafinerie dużo poniżej cen światowych spowodowałby eksport gotowych paliw z Polski, niedobór na lokalnym rynku i tym samym paradoksalnie wzrost cen. Przećwiczyliśmy to doskonale na rynku energii i węgla. Nie da się zjeść ciastka i mieć ciastka, a wspólny rynek to nie tylko plusy...
 
gotowych paliw pochodziło z importu, więc tak średnio z monopolem
Produkty te są obarczone akcyzą, która ma na celu regulację/zabezpieczenie monopolu państwowego, zeby na rynek nie wchodzily produkty tansze (konkurencyjne cenowo) wzgledem produktów de facto "panstwowych". Więc to, ze pochodzą z importu, nie stanowi tu zadnej realnej roznicy dla konsumenta, a dzieki akcyzie spolki skarbu państwa nic na tym nie traca. Jest to w rzeczywistosci monopol państwa na te towary.
Post automatically merged:

Sprzedaż przez rafinerie dużo poniżej cen światowych spowodowałby eksport gotowych paliw z Polski
Nie stalo by sie tak, ze wzgledu na to, ze inne kraje również mają te same zasady jak Polska, odpowiednio wysoka akcyza spowoduje nieopłacalność importu takiego paliwa z Polski.
 
Aleś głupot napisał.... Akcyza jest podatkiem pośrednim i ma taką sama wartość bez względu na kraj pochodzenia dobra. Akcyzą nic nie zdziałasz, od tego są cła, które na rynku wewnętrznym EU nie mają racji bytu.
 
Nic nie zrozumiales.
Post automatically merged:

Na Moya kod 1011 daje znizke 25gr.
 
Nic nie zrozumiales.
Dlatego wyjaśnij, bo arcyciekawy temat poruszyłeś. Człowiek uczy się całe życie i być może jestem w błędzie. Oczywiście, jeśli palnąłeś bzdurę, to warto sprostować. Ktoś się jeszcze naczyta i będzie powielał takie głupoty ze szkodą dla siebie i otoczenia.
 
Import paliwa (min. Benzyna, ON) na potrzeby niezwiazane z handlem jest limitowana (w przypadku zwolniona z cla/akcyzy/podatku VAT) .
Import paliwa na handel lub po przekroczeniu ustalonych limitow dla celow prywatnych jest obarczony obowiazkiem oplacenia powyzszych.
O to mi chodzilo.
 
Czyli mówisz maksymalnie o przygranicznych mrówkach. Tylko, że to nijak ma do teorii:
Produkty te są obarczone akcyzą, która ma na celu regulację/zabezpieczenie monopolu państwowego, zeby na rynek nie wchodzily produkty tansze (konkurencyjne cenowo) wzgledem produktów de facto "panstwowych". Więc to, ze pochodzą z importu, nie stanowi tu zadnej realnej roznicy dla konsumenta, a dzieki akcyzie spolki skarbu państwa nic na tym nie traca. Jest to w rzeczywistosci monopol państwa na te towary.
Wszelkie podatki i tak zapłacisz w kraju trzecim podczas zakupu paliwa. A przywożąc paliwo tak jak sam napisałeś zobowiązujesz się, że jest ono do celów niehandlowych.

Przy imporcie benzyny czy oleju napędowego zapłacisz na terytorium danego kraju identyczną stawkę akcyzy jak za paliwo pochodzące z rafinerii za płota.
Gdyby nie było wspólnego rynku, Polska w teorii mogłaby zaoferować paliwa poniżej cen rynkowych jednocześnie nakładając cła eksportowe. Ale jesteśmy w EU i jeśli wystąpi różnica cen, to nastąpi przepływ danego dobra w tym przypadku paliw. I żadna akcyza nie ma na to wpływu, bo jej stawka jest stała bez względu na kraj pochodzenia paliw.
 
Orlen notuje rekordowe zyski, potem znowu wykupi wszędzie reklamy które będą nas zalewać co 10 min w radio i TV, że oni nic nie zarabiają i praktycznie dokładają do interesu aby ludzie mieli pracę a my paliwo
 
Wszyscy notują rekordowe zyski, nie tylko Orlen. Co wy macie, że nie widzicie braku obniżek na Shellu czy BP na przykład?
 
Kiedyś we Francji jak brakowało ON z powodu blokad rafinerii to były komunikaty na autostradzie "a 40km pas de gazole" czyli za 40km brak oleju napędowego.

Teraz gdy brakuje benzyny jest info jak z kabaretu Bogdana Smolenia - "a 40km plus de gazole" - za 40km "jest" olej napędowy
 
Last edited:
Nie posłużą, u nas pomimo że płaci się prawie 8 zł za litr paliwa jakość jego jest niezbyt dobra.
 
Co wy macie, że nie widzicie braku obniżek na Shellu czy BP na przykład?
Może po prostu przedstawiciele tych firm nie byli tak bezczelni jak Obajtek.


Gdy konsumpcja paliwa na wiosnę 2020 po prostu spadła. Wtedy to była walka z problemami Polaków ceną paliwa. Tylko ciekawe dlaczego w tym momencie tak Orlen nie walczy hehe.
 
Wszyscy notują rekordowe zyski, nie tylko Orlen. Co wy macie, że nie widzicie braku obniżek na Shellu czy BP na przykład?
Byc moze dlatego, ze nie slucham w radio reklam/komunikatow od nich takich jak komunikaty Orlenu, ze dzieki nim tankujemy najtansze paliwo w Europie i powinnismy ich calowac po stopach za to. Oczywiście nie jesto to kłamstwo ze strony Orlenu, ale nie ma w tym zadnej ich zaslugi. Nie komentujac juz stosunku zarobkow do ceny paliw.
 
Już jest, ceny paliw w UE idą w dół ;)
 
Dzisiaj zrobiłem zdjęcia świadectw Vervy i Efekty. Paliwa zimowe, Verva smarność 198, Efekta 350. Dziwne, że wymagania wg normy dla Efekty to max 460 a dla Vervy max 400. Czyli Verva ma wyższe normy niż Efekta? Verva to chyba jedyne paliwo premium, które parametry w karcie ma lepsze od standardowego ON.
6aaf1fc619edaf580ef17e9f50773528.jpg




Wysłane z mojego SM-S901B przy użyciu Tapatalka
b7d15dfc4071ba55cc5b5dfd4eb3bfe4.jpg
 
Teraz próbki i zweryfikowac w labo.
Bo pisać to sibie mogą w tym mafijnym państwie.

A do Niemiec to możesz wwozić max 10L i to w kanisterku atestowanym nie starszym niz 5 lat.

Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
To są dwie różne sprawy - ile się udało wywieźć, a ile można legalnie.
 
Back
Top