• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Parametry oleju jak interpretować? Dla początkującego.

Dulin7

Użytkownik
Samochód
Volvo v70 2.5 benz ' 98 Focus mk1 1.8 benz '02
Witam szanowne grono. Proszę o wyjaśnienie jak interpretować wyniki analiz z laboratorium? Przy komentarzach do analiz zwracacie uwagę na dodatki itd. Jak odczytywać zawartość dodatków które odpowiadają za ochronę przeciwzużyciową i mówią ogolnie że olej jest lepszy czy gorszy. Podstawowe paramerty jak lepkośc w 40 i 100 stopniach ,popioły, TBN, pompowalność w niskich temperaturach czyli podawane w większości kart technicznych to zbyt mało i chciałbym trochę bardziej liznąć tematu ze tak powiem :)
 
Problem w tym, że to jest obszerny temat. Jest wiele niuansów, żeby zrozumieć trzeba już mieć podstawową wiedzę w celu właściwej interpretacji.

Jest wiele gotowych przepisów na rynku. Wiele można "odczytać" na podstawie FT-IR.
 
Nie da się tak wprost i jednoznacznie odpowiedzieć na takie pytanie. ICP nie pokazuje dodatków niemetalicznych, a FTIR pokazuje obecność związków które pochłaniają promieniowanie w pewnym widmie (co może być mylące w przypadku podobnych związków). Poza tym są różne formulacje i różne oleje mogą mieć zupełnie inne poziomy związków. Dobrym przykładem jest Eneos Ultra S który ma dodatki bazujące na potasie, a stosunkowo niewiele wapnia i zero magnezu które są standardowymi dodatkami w olejach.

Poza tym zależnie od norm olej może wymagać różnych poziomów metali więc też nie da się ze bardzo powiedzieć że jak olej ma to i tamto to jest dobry, a jak nie to nie.
 
Czyli pozostaje dostac sie gdzies na chemie zrobic fakultet aby poznać te zagadnienia. Liczyłem na krotki opis jakie właściwości i zadanie w oleju mają konkretne dodatki widziane w takiej podstawowej analizie z labu.
 
Taki opis dałoby się zrobić. Można przecież powiedzieć, że molibden zwiększa tarcie. (Jeden dodatek masz już omówimy 😂) Ale ogólnie dodatkami jest problem:
- Za mało czegoś - źle
- Za dużo czegoś - źle
Więc nie jesteśmy powiedzieć czy olej mający 400ppm molibdenu jest lepszy od tego który ma go 200ppm. Bo może się okazać że 400 to już zbyt dużo. Dlatego trzeba patrzeć na całą formulację, dodatki metaliczne, niemetaliczne ich wpływ na siebie itp.

Tak spojrzeć na olej potrafi tutaj bardzo niewiele osób (ja nie potrafię) a próba opisania tego komuś kto w temacie głęboko nie siedzi pewnie mogłaby być niezłą "cegłą" pod względem objętości tekstu
 
Można przecież powiedzieć, że molibden zwiększa tarcie.
Obniża, po za tym to z reguły wielofunkcyjny dodatek, jest kilka rodzajów związków Mo, mogą działać również jako inhibitor utleniania, wspierać AW itp. Szuka się synergicznych kombinacji z ZnDTP. Różny czas aktywacji, dlatego można dodać różnego rodzaju aktywatory.
 
Oczywiście chodziło o zmniejszenie tarcia, nie wiem jakim cudem napisałem odwrotnie 😅

Co rozumiesz przez różny czas aktywacji? Myślałem, że w przypadku molibdenu zawsze jest taki sam i wynika z konieczności "roztarcia" cząsteczek w węzłach tarcia.
Mógłbyś to jakoś opisać?
 
Trzeba założyć nowy wątek na ten temat i opisać szczegółowo każdy typ pod kątem stężenia, temperatury itp.
 
Szukałem szukałem aż w koncu coś znalazłem.
Fajnie i rzeczowo wytlumaczone co można odczytać z analizy.
 
Back
Top