• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Parametry oleju

berightback

Nowy użytkownik
Witam serdecznie wszystkich

Mam pytanie na które nie mogę znaleźć odpowiedzi...

Dlaczego stosuje się olej do jazdy wyczynowej albo wyścigowej 10w60 , 15w60 albo 20w60
Chodzi mi o ten parametr 10w 15w 20w czyli zimowy. Dlaczego on się zwieksza jeśli to parametr zimowy a np nie stosuję się oleju 0w60 albo 5w60 ? Czym się różni olej 5w60 od 20w60? Nie mogę skumać czemu parametr zimowy jest zwiekszany przy ekstremalnej jeździe. 20w60 jest bardziej gęsty od 5w60?
 
Zasadnicza sprawa to do jazdy wyczynowej/sportowej stosuje się oleje praktycznie o każdej lepkoścci w zzalażznosci od konstrukccji silnika, przeznaczenia itd. . Te lepkosci, które wymieniłeś dziś juz prawie nie mają zastosowania w profesjonalnym motosporcie. I olej nie jest bardziej gęsty tylko bardziej lepki. Upraszczając lepkość zimowa zwykle ma marginalne znaczenie bo silnik pracuje praktycznie wyłącznie mocno rozgrzany a oleje o wysokich rozpiętościach lepkości często są mniej stabilne i odporne na zużycie.
 
@tomek evo dobrze objaśnił. To lepkość oleju "na zimno" czy raczej parametr określający do jakiej temperatury ujemnej olej można stosować. W motosporcie bez znaczenia (no chyba że w fińskich zimowych wyścigach gratów :D).

Oleje o wysokim parametrze W mają mniej dodatków które pomagają utrzymać lepkość a które w wysokich temperaturach mogą tracić właściwości. Zrobienie 0W-60 jest możliwe ale bez sensu bo trzeba by albo dać dużo dodatków, albo bardzo drogie bazy olejowe a zysk żaden bo przecież i tak ścigasz się na gorącym oleju.

Najlepiej przed wyścigiem rozgrzać na ogniu i wlać do silnika gorący olej sezonowy SAE 60 ;)
 
Back
Top