• Ogłoszenie

    Forum poszukuje dwóch (2) moderatorów. Zakres obowiązków ;) wszystkim znany, moderacja na forum. Moderatorzy byliby głównie odpowiedzialni za dział "porad", w którym jest największy ruch.

    Jeżeli są osoby chętne do podjęcia się tej roli i uważające że mają odpowiednie kompetencje (głównie - bezstronność), zapraszam do kontaktu przez PW.

    Administrator

[PDF, ENG] Różnice w metoda określania TBN czyli starcie ASTM D2896 i ASTM D4739

Pedros

Użytkownik
Samochód
VW PASSAT CFGB
Krótko i zwięźle. Polaris widzi to tak:

PDF o metodach badania TBN


W skrócie:

- Nowy olej możemy badać według AST D2896

- Olej "po przejściach" badamy wg
ASTM D4739

Przypominam jednak, że metody analityki chemicznej podatne są na ryzyko wystąpienia FALSE POSITIVE'ów mimo minimalizowania tego ryzyka podczas ustalania metody pomiaru. Wskaźnik TBN warto traktować pomocniczo w szerszej ocenie stanu zużycia badanego materiału a nie wyjęty z kontekstu. Warto również dodać, że TBN uzyskuje się różnymi metodami (dodatkami) i nie należy tego parametru traktować literalnie.


Zbliżone warunki eksploatacji.

Przykład 1: Olej z TBN początkowym 6,2. Po 10 tys. km TBN spadł do wartości 4,4
Przykład 2: Olej z TBN początkowym 8,2. Po 10 tys. km TBN spadł do wartości 2,1.


Olej to kompozycja wielu dodatków ze sobą współpracujących (czasami o przeciwstawnych funkcjach) i zdrowy balans i doświadczenie producenta ma ogromne znaczenie. Na szczęście na rynku dominują gotowe receptury dostarczane pod konkretne wymagania dlatego większą odpowiedzialność ponoszą producenci dodatków.
 

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Ciekawie napisane podsumowanie, potwierdza to co staramy się pisać przy analizach i w zapytaniach użytkowników że oprócz startowego TBN liczy się także zdolność do jego utrzymania.
 
Top