• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

[PDF, ENG] Różnice w metoda określania TBN czyli starcie ASTM D2896 i ASTM D4739

Pedros

Użytkownik
Samochód
VW PASSAT CFGB
Krótko i zwięźle. Polaris widzi to tak:

PDF o metodach badania TBN


W skrócie:

- Nowy olej możemy badać według AST D2896

- Olej "po przejściach" badamy wg
ASTM D4739

Przypominam jednak, że metody analityki chemicznej podatne są na ryzyko wystąpienia FALSE POSITIVE'ów mimo minimalizowania tego ryzyka podczas ustalania metody pomiaru. Wskaźnik TBN warto traktować pomocniczo w szerszej ocenie stanu zużycia badanego materiału a nie wyjęty z kontekstu. Warto również dodać, że TBN uzyskuje się różnymi metodami (dodatkami) i nie należy tego parametru traktować literalnie.


Zbliżone warunki eksploatacji.

Przykład 1: Olej z TBN początkowym 6,2. Po 10 tys. km TBN spadł do wartości 4,4
Przykład 2: Olej z TBN początkowym 8,2. Po 10 tys. km TBN spadł do wartości 2,1.


Olej to kompozycja wielu dodatków ze sobą współpracujących (czasami o przeciwstawnych funkcjach) i zdrowy balans i doświadczenie producenta ma ogromne znaczenie. Na szczęście na rynku dominują gotowe receptury dostarczane pod konkretne wymagania dlatego większą odpowiedzialność ponoszą producenci dodatków.
 
Ciekawie napisane podsumowanie, potwierdza to co staramy się pisać przy analizach i w zapytaniach użytkowników że oprócz startowego TBN liczy się także zdolność do jego utrzymania.
 
Back
Top